وبلاگ

توضیح وبلاگ من

" دانلود متن کامل پایان نامه ارشد – قسمت 18 – 5 "

 
تاریخ: 21-09-01
نویسنده: نجفی زهرا

 

آذرگون و همکاران (۱۳۸۸)، در پژوهش خود با هدف بررسی «اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر کاهش نشخوار فکری و افسردگی دانشجویان دانشگاه اصفهان» تعداد ۷۰ نفر از دانشجویانی که به خاطر داشتن علائم افسردگی به مرکز مشاورۀ دانشگاه اصفهان مراجعه کرده بودند (روش نمونه گیری هدفمند) جدا و سپس به روش نمونه گیری تصادفی ابتدا ۳۶ نفر از آن ها را انتخاب و دوباره با نمونه گیری تصادفی آن ها را در دو گروه جای دادند. این محققان با بهره گرفتن از ابزارهای ۱- پرسشنامه افسردگی بک ۲- پرسشنامه نشخوار فکری و ۳- پرسشنامۀ ویژگی های جمعیت شناختی ‌به این نتیجه رسیدند که روش مذکور در بالا بردن تمرکز و همچنین پیشگیری از افسردگی مؤثر است.

 

حناساب زاده اصفهانی و همکاران (۱۳۸۸)، در پژوهش خود با هدف «بررسی مقدماتی کارایی راهنمای شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی (MBCT) برای بیماران افسرده با افکار خود کشی» تعداد یک نفر بیمار افسرده دارای افکار خودکشی (مطالعۀ تک آزمودنی) را با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و با بهره گرفتن از ابزارهای ۱- پرسشنامه افسردگی بک ۲- مقیاس بک برای افکار خودکشی[۵۳۷] و همچنین ۳- دو فرم جداگانه محقق، ‌به این نتیجه دست یافتند که شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی موجب کاهش معنادار افسردگی (۱۰نمره) ونیز افکار خودکشی (۴ نمره) در بیمار شد، به علاوه این نتایج در دو نوبت پیگیری ۳ ماهه (در مجموع ۶ماه) دوام داشت.

 

رسولی آزاد و همکاران (۱۳۸۸)، در پژوهش خود با هدف بررسی «تاثیر گروه درمانی با رویکرد شناختی رفتاری بر مردان وابسته به مواد افیونی با همبودی اختلال افسردگی اساسی» تعداد ۳۰ آزمودنی مرد با روش نمونه گیری قضاوتی(هدفمند) از چند مرکز ترک اعتیاد سطح مشهد انتخاب کردند. تمام آزمودنی ها بر اساس ویرایش چهارم معیارهای کتابچه تشخیصی و آماری اختلالات روانی، دارای همبودی اختلال وابستگی مواد افیونی (شیره تریاک و کریستال) و افسردگی اساسی بودند و به صورت تصادفی در ‌گروه‌های شاهد و آزمون قرار گرفتند (۱۵ نفر در هر گروه). برای ارزیابی از ابزارهای ۱- پرسش نامه افسردگی بک و ۲- تست مورفین در اول و آخر درمان استفاده شد. راهنمای درمانی ۱۲ جلسه ای در گروه آزمون اجرا شد و گروه شاهد مداخله شناختی رفتاری دریافت نکرد. این محققان ‌به این نتیجه رسیدند که استفاده از روش گروه درمانی شناختی رفتاری در درمان مبتلایان به اختلال وابستگی به مواد افیونی همراه با افسردگی اساسی مؤثر می‌باشد.

 

لطفی کاشانی و عسکری (۱۳۸۸)، در پژوهش خود با هدف بررسی «اثر بخشی درمان شناختی- رفتاری، درمان نگهدارنده با متادون و درمان به شیوه کنگره ۶۰ بر تغییر وضعیت روانی معتادان به کراک» تعداد ۶۰ نفر از معتادان به کراک که خود را جهت درمان به مراکز درمانی شهر تهران معرفی کرده بودند (روش نمونه گیری هدفمند) انتخاب و سپس به صورت تصادفی در چهار گروه درمان شناختی- رفتاری (۱۸ نفر) درمان نگهدارنده با متادون (۱۵ نفر)، درمان به شیوه کنگره ۶۰ (۱۲ نفر) و گروه کنترل (۱۵ نفر) کاربندی کردند. مقایسه نمرات آزمودنی ها قبل و بعد از مداخله، با پرسشنامه ویژگی های بنیادی شخصیت[۵۳۸] جکسون و همکاران (۱۹۸۹) نشان داد که درمان رفتاری- شناختی بر متغیرهای هیپوکندریا، افسردگی، مشکلات بین فردی، اضطراب و انحراف؛ درمان نگهدارنده با متادون، ‌بر متغیرهای هیپوکندریا، انکار و اختلال تفکر و درمان با شیوه کنگره ۶۰ بر متغیرهای انکار، مشکلات بین فردی و بیگانگی اثربخش بوده است.

 

نریمانی و همکاران (۱۳۸۹)، در پژوهش خود با هدف «مقایسۀ اثربخشی آموزش های ذهن آگاهی و تنظیم هیجان بر سلامت روان جانبازان شیمیایی» تعداد ۴۷ نفر را به صورت نمونه گیری تصادفی از بین جانبازان شیمیایی انتخاب و با به کارگیری ابزارهای ۱- پرسشنامۀ سلامت عمومی و ۲- فرم مشخصات جمعیت شناختی ‌به این نتیجه رسیدند که آموزش های ذهن آگاهی و تنظیم هیجان بر بهبود سلامت روان جانبازان شیمیایی تأثیر گذار است.

 

موسویان و همکاران (۱۳۸۹)، در پژوهش خود با هدف بررسی «اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی (MBCT) بر کاهش چاقی» تعداد ۴۸ نفر از افراد چاق را به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و پس از قرار دادن تصادفی آن ها در سه گروه، با بهره گرفتن از ابزار پرسشنامه های جمعیت شناختی و استفاده از وزن و قد آزمودنی ها برای محاسبۀ نمایه های تودۀ بدنی ‌به این نتیجه رسیدند که ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی در کاهش چاقی مؤثر است؛ همچنین نتایج حاصل از پیگیری یک ماهه، پایداری نتایج را نشان داد.

 

صادقی و همکاران (۱۳۸۹)، در پژوهش خود با هدف «بررسی اثربخشی تلفیق دارو درمانی و شناخت درمانی گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی (MBCT) بر کاهش افسردگی زنان مطلقه شهر اصفهان» تعداد ۶۰ زن مطلقه را به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب و با بهره گرفتن از ابزارهای ۱- مقیاس افسردگی بک ۲- مقیاس نگرش ناکارآمد وایزمن[۵۳۹] و ۳- مقیاس مهارت مقابله با استرس اندلر و پارکر[۵۴۰] ‌به این نتیجه رسیدند که در گروه تجربی، با گذشت زمان از شدت افسردگی، نگرش ناکارآمد، شیوه های هیجان مداری و اجتناب مداری کاسته شد و روش تکلیف مداری افزایش یافت. مشاهدات آن ها موید تاثیر درمان افسردگی به روش تلفیقی داروی ضد افسردگی و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی است.

 

حیدری و اقبال (۱۳۸۹)، در پژوهش خود با هدف بررسی «رابطه دشواری در تنظیم هیجانی، سبک های دلبستگی و صمیمیت با رضایت زناشویی در زوجین صنایع فولاد شهر اهواز» تعداد ۱۸۰ زوج به صورت نمونه گیری تصادفی مرحله ای انتخاب و با بهره گرفتن از ابزارهای ۱- پرسشنامه های تنظیم هیجانی، سبک های دلبستگی، صمیمیت (is) و ۲- رضایت زناشویی[۵۴۱] ‌به این نتیجه رسیدند که بین دشواری در تنظیم هیجانی ورضایت زناشویی زوجین و بین سبک دلبستگی اجتنابی و رضایت زناشویی زوجین رابطه منفی معنی داری وجود دارد.

 

عزیزی و همکاران (۱۳۸۹)، در پژوهش خود با هدف «بررسی رابطۀ تحمل آشفتگی و تنظیم هیجانی با میزان وابستگی دانشجویان به سیگار» تعداد ۱۱۸ دانشجوی پسر را با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و با بهره گرفتن از ابزارهای ۱- تست وابستگی به نیکوتین فاگرشتروم[۵۴۲] ۲- مقیاس تحمل آشفتگی سیمونز و گاهر و ۳- مقیاس دشواری در تنظیم هیجانی گراتز و رومر ‌به این نتیجه رسیدند که بین وابستگی به سیگار، اختلال در تنظیم هیجانی و تحمل آشفتگی پایین رابطه وجود دارد.

 

    1. – The United Nations Office for Drug Control and Crime Prevention (UNODCCP) ↑

 

    1. – Apple and Kim-Apple ↑

 

    1. – Zgierska ↑

 

    1. – Methamphetamine (MA) ↑

 

    1. – METH ↑

 


فرم در حال بارگذاری ...

« " دانلود پایان نامه و مقاله – ج- بازداری از بیان آسیب پذیری یا بیان راحت وصریح احساسات ونیازهای شخصی – 8 "" دانلود منابع پایان نامه ها | ۱-۶-۷- شیوه و ابزار تحلیل داده – 8 " »