وبلاگ

توضیح وبلاگ من

" فایل های مقالات و پروژه ها | ۴-۱- سوالات و اهداف تحقیق – 5 "

 
تاریخ: 21-09-01
نویسنده: نجفی زهرا

 

نوروش ودیانتی دیلمی (۱۳۸۲) طی تحقیقی به بررسی ابعاد پنج گانه نظریه هافستده در شرکت های ایرانی پرداختند. طی این تحقیق آن ها به بررسی تحقیق وارتباط متغیرهای فرهنگی مدل هافستد بر رفتارهای حسابداری از جمله حرفه گرایی- محافظه کاری- پنهان کاری ویکنواختی پرداختند. نتیجه تحقیق آن ها دو فرضیه از ۲۰ فرضیه بود لذا نتیجه گرفتند که مدل گری در ایران تأیید نشده است(نوروش و دیانتی دیلمی ، ۱۳۸۲ ،۶۱)۵.

 

نوروش (۱۳۸۱) طی تحقیقی به بررسی ارزش های فرهنگی در ایران وامکان دستیابی به هدف ارائه مطلوب استانداردهای بین‌المللی حسابداری در ایران پرداخته است.

 

در این تحقیق به بررسی قابلیت اجرای اهداف اصلی استانداردهای حسابداری با توجه به ساختار فرهنگی- سیاسی- قانونی واقتصادی پرداخته است. نتایج به دست آمده نشان داد که بیانیه های حسابداری ایران نمی تواند اهداف محوری استانداردهای بین‌المللی حسابداری را تأمین کند (نوروش ، ۱۳۸۱ ،۳۴)۱.

 

عبدلی و رویایی (۱۳۸۸) طی تحقیق به بررسی ارتباط فرهنگ با نظریه نمایندگی پرداخته‌اند جامعه اماری آن ها شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بود آن ها ربر اساس نظریه هافستد چهار مؤلفه‌ فاصله قدرت ، فردگرایی ،مردگرایی و اجتناب از ابهام را اندازه گیری کردند و در رابطه با نظریه نمایندگی به اندازه گیری مدیریت سود و کارگریزی کارکنان پرداختند نتیجه تحقیق آن ها عدم تأیید هر گونه رابطه ای بینمدیریت سود با مؤلفه‌ های فرهنگی بود ولیکن رابطه کارگریزی با فردگرایی و فاصله قدرت تأیید شد(عبدلی و رویایی، ۱۳۸۸،۵۵)۲.

 

 

 

۳-۱- بیان مسئله

 

مسئولیت اصلی حسابرسان طرح ریزی حسابرسی بنحوی است که نسبت به کشف تحریفات با اهمیت در صورت‌های مالی شرکت‌ها اطمینانی معقول به وجود آید در این راستا حسابرسان بمیزان زیادی بر قضاوت حرفه ای خود و تجربیات گذشته خود برای شناخت نسبت به انواع اشتباهات حسابداری اتکا می‌کنند .اطلاع از ساختار و ویژگی‌های اشتباهات حسابداری به حسابرسان در ارزیابی ریسک و برنامه ریزی ‌در مورد رویه های حسابرسی و بهبود و کارایی و اثر بخشی کشف اشتباهات کمک می کند . فرهنگ به ‌عنوان یک فاکتور مهم محیطی بر رفتار و رویه های حسابداری و سیستم های تعدیل گری مدیریت تاثیر گذار است . تحقیقات زیادی در سطح دنیا در اینخصوص صورت پذیرفته که همگی حاکی از آن هستند که افراد مختلف از فرهنگ‌های متفاوت اولویت‌های رفتاری مدیریتی و سیستم های تعدیل گری متفاوتی را مد نظر قرار دارند لذا الگو های متفاوتی از انواع اشتباهات حسابداری را از خود نشان می‌دهند بدین ترتیب نوعی رابطه بین فرهنگ های مختلف و الگوهای اشتباهات حسابداری وجود دارد .به منظور بررسی این موضوع از دو مؤلفه‌ فرهنگ با توجه به دیدگاه و نظریه آقای هافستده استفاده می‌کنیم این دو مؤلفه‌ فاصله قدرت و فردگرایی هستند این دو فاکتور با عوامل رخداد اشتباهات حسابداری که توسط حسابرسان کشف می‌گردند ارتباط و نزدیکی دارد.در این تحقیق از چارچوب و تئوری هافستد،۲۰۰۱ استفاده می‌کنیم.

 

‌بر مبنای‌ آن سیستم‌های تعدیل گر داخلی یک سازمان منعکس کننده ‌نرم‌های اساسی فرهنگ آن سازمان بوده و ارتباط تنگاتنگی با فاصله قدرت دارد از سویی دیگر فردگرایی در مقابل جمع گرایی ( تأکید بر گروه و نه فرد ) در ارتباط با پیوستگی مدیریتی و گردش کارکنان در بخش‌های مختلف شرکت و مشارکت در اشتباهات حسابداری دارد .

 

۴-۱- سوالات و اهداف تحقیق

 

هدف از اجرای این تحقیق آن است که تاثیرات فرهنگ بر رفتار حسابداران و حسابرسان در حوزه ارزیابی عملکرد مدیران شرکت‌ها و میزان اشتباهات حسابداری در ارقام مالی صورت‌های مالی مورد بررسی وارزیابی قرار گیرد در این تحقیق موضوع فرهنگ با توجه به تئوری و دیدگاه هافستد از جنبه دو مؤلفه‌ میزان فاصله قدرت و میزان فرد گرایی مورد بحث قرار می‌گیرد سوالات تحقیق را می توان به صورت زیر مطرح کرد

 

آیا بین میزان فاصله قدرت در یک شرکت با میزان اشتباهات حسابداری کشف شده توسط حسابرسان در آن شرکت رابطه ای وجود دارد ؟ و آیا رابطه مد نظر از اهمیت بالایی برخوردار است ؟

 

آیا بین میزان فردگرایی در یک شرکت با میزان اشتباهات حسابداری کشف شده توسط حسابرسان در آن شرکت رابطه ای وجود دارد ؟ و آیا رابطه مد نظر از اهمیت بالایی برخوردار است ؟

 

۵-۱- فرضیات تحقیق

 

با توجه به سوالات و مدل مفهومی تحقیق فرضیه های تحقیق بر اساس ابعاد بررسی موضوع تحقیق و نوع متغیرها از حیث تاثیر گذاری تدوین و بشرح ذیل بیان می‌گردد :

 

فرضیه اول: بین میزان فاصله قدرت و میزان اشتباهات حسابداری کشف شده در شرکت‌ها رابطه با اهمیتی وجود دارد :

 

فرضیات پژوهشی فرضیه اول شامل دوازده فرضیه فرعی بشرح زیر تبیین می‌گردد :

 

      1. بین میزان فاصله قدرت و قدر مطلق اشتباهات حسابداری سرفصل حساب‌ها و اسناد دریافتنی رابطه با اهمیتی وجود دارد.

۱-۲-۱ بین میزان فاصله قدرت و قدر مطلق اشتباهات حسابداری سرفصل ‌موجودی‌های‌ مواد و کالا رابطه با اهمیتی وجود دارد.

 

۱-۳-۱ بین میزان فاصله قدرت و قدر مطلق اشتباهات حسابداری سرفصل حساب‌ها و اسناد

 

پرداختنی رابطه با اهمیتی وجود دارد.

 

۱-۴-۱ بین میزان فاصله قدرت و قدر مطلق اشتباهات حسابداری سرفصل سود وزیان انباشته رابطه با اهمیتی وجود دارد.

 

۲-۱-۱ بین میزان فاصله قدرت و نسبت قدر مطلق اشتباهات حسابداری(به مبلغ سرفصل ) سرفصل حساب‌ها و اسناد دریافتنی رابطه با اهمیتی وجود دارد.

 

۲-۲-۱ بین میزان فاصله قدرت ونسبت قدر مطلق اشتباهات حسابداری (به مبلغ سرفصل ) سرفصل ‌موجودی‌های‌ مواد و کالا رابطه با اهمیتی وجود دارد.

 

۲-۳-۱ بین میزان فاصله قدرت ونسبت قدر مطلق اشتباهات حسابداری(به مبلغ سرفصل ) سرفصل حساب‌ها و اسناد پرداختنی رابطه با اهمیتی وجود دارد.

 

۲-۴-۱ بین میزان فاصله قدرت ونسبت قدر مطلق اشتباهات حسابداری (به مبلغ سرفصل ) سرفصل سود و زیان انباشته رابطه با اهمیتی وجود دارد.

 

۳-۱-۱ بین میزان فاصله قدرت و نسبت قدر مطلق اشتباهات حسابداری(به مبلغ جمع داراییها) سرفصل حساب‌ها و اسناد دریافتنی رابطه با اهمیتی وجود دارد.

 

۳-۲-۱ بین میزان فاصله قدرت ونسبت قدر مطلق اشتباهات حسابداری (به مبلغ جمع داراییها) سرفصل ‌موجودی‌های‌ مواد و کالا رابطه با اهمیتی وجود دارد.

 

۳-۳-۱ بین میزان فاصله قدرت ونسبت قدر مطلق اشتباهات حسابداری(به مبلغ جمع بدهیها وحقوق صاحبان سهام) سرفصل حساب‌ها و اسناد پرداختنی رابطه با اهمیتی وجود دارد.

 

۳-۴-۱ بین میزان فاصله قدرت ونسبت قدر مطلق اشتباهات حسابداری (به مبلغ جمع بدهیها وحقوق صاحبان سهام ) سرفصل سود و زیان انباشته رابطه با اهمیتی وجود دارد.

 

فرضیه دوم : بین میزان فردگرایی و میزان اشتباهات حسابداری کشف شده در شرکت‌ها رابطه با اهمیتی وجود دارد .

 

فرضیات پژوهشی فرضیه دوم شامل دوازده فرضیه فرعی بشرح زیر تبیین می‌گردد :

 


فرم در حال بارگذاری ...

« " دانلود منابع پایان نامه ها | ۳-۵ حجم نمونه و روش محاسبه آن – 5 "" پایان نامه -تحقیق-مقاله | د ـ رابطه بین متغیرهای وابسته و متغیرهای مستقل – 2 " »