وبلاگ

توضیح وبلاگ من

نقش برنامه های پزشکی شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران در ارتقاء آگاهی های بهداشتی و پزشکی ساکنان منطقه ۱۳ تهران در سال ۱۳۹۱- قسمت ۱۱

 
تاریخ: 22-12-99
نویسنده: نجفی زهرا

با توجه به جدول منتشر شده در کتاب پژوهش ، پژوهشگری (میرزائی- ۱۳۸۸ ص ۱۸۷).
و فرمول یامانی  حجم نمونه آماری ۳۹۹ نفر می باشد که برای اطمینان بیشتر حجم نمونه را ۴۰۰ می گیریم.
حجم نمونه 
حجم نمونه = n جامعه آماری= N سطح دقت= e
در جدول برگرفته از کتاب پژوهش و پژوهشگری (میرزائی- ۱۳۸۸، ص ۱۸۷) جامعه آماری ۲۵۰۰۰۰ نفری و حجم نمونه آن برای سطح دقت  (۴۰۰نفر) می باشد. ما نیز برای جلوگیری از ریزش نمونه و احتمال برگشت ندادن بعضی از پرسشنامه ها و به توصیه و راهنمایی استاد محترم سید رضا معینی ، حجم نمونه را ۴۰۰ نفر در نظر گرفتیم.
۵-۳ روش نمونه گیری
روش نمونه گیری در این پژوهش: نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم می باشد. که از طریق تقسیم جمعیت هر طبقه بر جمعیت کل درصدهای هر طبقه به دست می آید و سپس درصدهای بدست آمده در حجم نمونه ضرب میشود تا سهمیه هر طبقه بدست آید. (میرزائی، ۱۳۸۸، ۱۷۶) .
منطقه ۱۳ دارای ۴ ناحیه و ۱۳ محله است. در این تقسیم بندی فضای پادگان نیروی هوایی مستثنی شده است و نواحی و محلات به صورت گسسته از هم قرار گرفته، فاقد یک ساختار یکپارچه و پیوسته می باشد. از کل نواحی، ناحیه ۴ دارای نقش غیرمسکونی و عمدتاً به کاربری های کارگاهی و صنعتی تخصیص یافته است. بدین ترتیب بیشترین سهم و عرصه به ترتیب مربوط به نواحی ۳ و ۲ و ۱ می باشد. در حالیکه تراکم جمعیتی به ترتیب در نواحی ۲ و ۱ و ۳ بیشتر و در ناحیه ۴ بسیار کم می باشد.
بنابر این ابتدا فاصله نمونه را از طریق فرمول فاصله نمونه که برگرفته از کتاب پژوهش، پژوهشگری (میرزائی، ۱۳۸۸، ۱۷۴) می باشد بدست می آوریم
حجم نمونه = n جامعه آماری = N فاصله نمونه= I
فاصله نمونه 
بعد از تعیین فاصله نمونه جمعیت را به فاصله نمونه تقسیم می کنیم تا سهمیه مورد نظر هر بخش مشخص شود و پس از مشخص شدن سهمیه ها با رعایت فاصله نمونه به خانوارهای نواحی تعیین شده مراجعه و اقدام به تکمیل پرسشنامه گردید.
۶-۳ ابزار پژوهش:
در این پژوهش که به صورت پیمایشی انجام می شود ، از ابزار پرسشنامه برای سنجش و بررسی اهداف و فرضیه های مورد نظر در رابطه با نقش برنامه های تلویزیونی در بهداشت وسلامتی شهروندان منطقه ۱۳ استفاده شده است .
ابزار اندازه گیری ابزار استفاده شده در این پژوهش استفاده از پرسشنامه است. که متشکل از دو پرسشنامه شامل ۲۸ سوال یا گویه است.
که ۸ سوال آن (۱۰-۳) برای مشخص شدن ویژگیهای فردی ،وضعیت اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی پاسخ دهنده است است سؤال های ۱- ۲- ۱۱ -۱۲ – ۱۳ – ۱۴ – ۱۷ – ۱۸ – ۱۹ جهت سنجش آشنایی ، میزان علاقه و مدت تماشای برنامه های پزشکی بهداشتی سیمای جمهوری اسلامی است . سؤال ۱۶ جهت سنجش تناسب برنامه های پزشکی و بهداشتی با نیازهای بینندگان ، سوالات ۱۵– ۲۰ نشان میدهند برنامه های پزشکی و بهداشتی تا چه مقدار به آگاهی بینندگان افزوده است سؤال ۲۱ اهمیت و ضرورت این برنامه ها را مورد سنجش قرار می دهد. سوال های ۲۲- ۲۳ -۲۵ – ۲۷ برطرف شدن نیازهای بهداشتی پزشکی افراد را نشان می دهد ، سؤال ۲۴ میزان آگاهی رسانی برنامه های پزشکی بهداشتی را به افراد را بررسی و سرانجام سوال ۲۸ نظر کلی پاسخ دهنده را راجع به برنامه های بهداشتی مشخص می کند.
۷-۳ اعتبار و پایایی پژوهش:
اعتبار پرسشنامه را از طریق بدست آوردن ضریب CVR مشخص کردیم. روش کار به این صورت بود که پرسشنامه طراحی شده به ۱۰ نفر از متخصصان داده شد تا در مورد اساس و مناسب بودن گویه ها برای هر متغیر داوری نمایند و پس از داوری ضریب CVR بصورت زیر استخراج شد.
فرمول برگرفته از کتاب پژوهش، پژوهشگری (میرزائی، ۱۳۸۸، ص ۳۲۷)

تعداد کل داوران = N نمره ارزیابی= Re نسبت اعتبار محتوا= CVR
جدول ۱-۳: تعیین ضریب CVR گویه ها

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

عکس مرتبط با اقتصاد

 

 

 

 


فرم در حال بارگذاری ...

« عجز غیر تاجر از پرداخت دیون و ضمانت اجرای آن- قسمت ۱۰بررسی تاثیر شیوه های مالی بر میزان سودآوری شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران- قسمت ۱۶ »