وبلاگ

توضیح وبلاگ من

بررسی و مقایسه سازگاری اجتماعی در دانش آموزان پسر ورزشکار و غیر ورزشکار مورد مطالعه دانش آموزان مقطع متوسطه پسرانه منطقه ۱۲ شهر تهران

 
تاریخ: 22-12-99
نویسنده: نجفی زهرا

:

یافته ها و دستاوردهای پژوهش عبارت است از نتایج محاسبه و تجزیه و تحلیل اطلاعات گردآوری شده. به بیانی دیگر، تعبیر و تفسیر داده ها را یافته های پژوهش گویند. یافته ها و دستاوردهای پژوهش اطلاعات واقعی است که از فرایند پژوهش علمی به دست آمده است.

از این رو داده های تحقیق که اطلاعات خام و غیر تجربی و تنها آماره های کمی هستند باید با توجه به اهداف و فرضیه های تحقیق تفسیر و تعبیر شوند تا به یافته ها و دستاوردهای پژوهش تبدیل گردند.در این مرحله اطلاعات و داده های کد گذاری شده پس از تجزیه و تحلیل و پردازش به وسیله رایانه توسط محقق مورد تفسیر و تعبیر قرار می­گیرند.

۲-۴٫ آمار توصیفی :

در این نوع تجزیه و تحلیل ، پژوهشگر داده های جمع آوری شده را با بهره گرفتن از شاخص های آمار توصیفی، خلاصه و طبقه بندی می­ کند.

در این قسمت جداول آماری، آماره های توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و نمودار مربوط به سن ،معدل ترم گذشته، رشته تحصیلی و پایه تحصیلی دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفته­اند.

۱-۲-۴ : تفکیک نمونه بر حسب متغیر سن

جدول ۴-۱ بررسی توزیع متغیر سن

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  فراوانی درصد فراوانی نسبی درصد فراوانی معتبر درصد فراوانی تجمعی
کمتر از ۱۵ سال ۴۳ ۱۱٫۱ ۱۱٫۳ ۱۱٫۳
بین ۱۵ تا ۱۷ سال ۱۱۴ ۲۹٫۵ ۲۹٫۸ ۴۱٫۱
۱۷ تا ۱۹ سال ۲۲۵ ۵۸٫۳ ۵۸٫۹ ۱۰۰
بدون پاسخ ۴ ۱    
جمع ۳۸۶ ۱۰۰ ۱۰۰  

با توجه به جدول ۴-۱ مشاهده می­ شود، ۴۳ نفر از افراد نمونه (۱۱٫۱%) در سنین کمتر از ۱۵ سال هستند، ۱۱۴ نفر (۲۹٫۸%) بین ۱۵ تا ۱۷ سال و ۲۲۵ نفر (۵۸٫۹%) در سنین ۱۷ تا ۱۹ سال قرار دارند.

جدول ۴-۲ آماره های متغیر سن

 

 

 

 

 

 

 

 

میانگین انحراف معیار حداقل حداکثر دامنه تغییرات
۱۶٫۷۴۰۸ ۱٫۰۱۸۶۵ ۱۵ ۲۱ ۶

نمودار ۴-۱ بررسی توزیع متغیر سن

۲-۲-۴: تفکیک نمونه بر حسب متغیر معدل ترم گذشته

جدول ۴-۳ بررسی توزیع متغیر معدل نیمسال اول

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  فراوانی درصد فراوانی نسبی درصد فراوانی معتبر درصد فراوانی تجمعی
معدل کمتر از ۱۰ ۱۰ ۲٫۶ ۲٫۷ ۲٫۷
معدل بین ۱۰ تا ۱۵ ۱۷۰ ۴۴ ۴۵٫۱ ۴۷٫۷
معدل بین ۱۵ تا ۲۰ ۱۹۷ ۵۱ ۵۲٫۳ ۱۰۰
بدون پاسخ ۹ ۲٫۳    
جمع ۳۸۶ ۱۰۰ ۱۰۰  

جدول ۴-۴ آماره های متغیر معدل نیمسال اول دانش آموزان

 

 

 

 

 

 

 

 

میانگین انحراف معیار حداقل حداکثر دامنه تغییرات
۱۵٫۲۷۲۵ ۲٫۴۹۸۸۸ ۶ ۲۰ ۱۴

با توجه به جدول ۴-۳ مشاهده می­ شود،۱۰نفر (۲٫۷%) از افراد نمونه در نیمسال اول معدل کمتر از ۱۰ داشته، ۱۷۰ نفر(۴۵٫۱%)معدل بین ۱۰ تا ۱۵ و ۱۹۷ نفر(۵۲٫۳%) معدل بیشتر از ۱۵ داشته اند. همچنین با توجه به جدول ۴-۴ معین می­ شود که کمترین معدل ۶ و بیشترین معدل ۲۰ بوده و نیز میانگین معدل افراد نمونه برابر ۱۵٫۲۷۲۸ بوده است.

نمودار ۴-۲ بررسی توزیع متغیر معدل دانش آموزان

۳-۲-۴ : تفکیک نمونه بر حسب متغیر رشته تحصیلی

جدول ۴-۵ بررسی توزیع متغیر رشته تحصیلی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  فراوانی درصد فراوانی نسبی درصد فراوانی معتبر درصد فراوانی تجمعی
ریاضی فیزیک ۶۹ ۱۷٫۹ ۱۷٫۹ ۱۷٫۹
تجربی ۷۳ ۱۸٫۹ ۱۸٫۹ ۳۶٫۸
انسانی ۱۴ ۳٫۶ ۳٫۶ ۴۰٫۴
فنی حرفه ای ۱۵۳ ۳۹٫۶ ۳۹٫۶ ۸۰٫۱
عمومی(پایه اول) ۷۷ ۱۹٫۹ ۱۹٫۹ ۱۰۰
جمع ۳۸۶ ۱۰۰ ۱۰۰  

با توجه به جدول ۴-۵ مشاهده می­ شود، ۶۹ نفر(۱۷٫۹%) از افراد نمونه در رشته ریاضی فیزیک تحصیل می­ کنند، ۷۳ نفر(۱۸٫۹%) در رشته تجربی، ۱۴ نفر(۳٫۶%) در رشته انسانی،۱۵۳ نفر(۳۹٫۶%) در رشته های مختلف فنی حرفه ای تحصیل می­ کنند که ۷۷ نفر از آنها در پایه اول دبیرستان بوده ­اند.

نمودار ۴-۳ بررسی توزیع متغیر رشته تحصیلی

۴-۲-۴: تفکیک نمونه بر حسب متغیر پایه تحصیلی

جدول ۴-۶ بررسی توزیع متغیر پایه تحصیلی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  فراوانی درصد فراوانی نسبی درصد فراوانی معتبر درصد فراوانی تجمعی
پایه اول ۷۷ ۱۹٫۹ ۲۰٫۳ ۲۰٫۳
پایه دوم ۱۵۸ ۴۰٫۹ ۴۱٫۶ ۶۱٫۸
پایه سوم ۱۲۶ ۳۲٫۶ ۳۳٫۲ ۹۵
پیش دانشگاهی ۱۹ ۴٫۹ ۵ ۱۰۰
بدون پاسخ ۶ ۱٫۶    
جمع ۳۸۶ ۱۰۰ ۱۰۰  

با توجه به جدول ۴-۶ مشاهده می­ شود، ۷۷ نفر در پایه اول، ۱۵۸ نفر در پایه دوم، ۱۲۶ نفر در پایه سوم و ۱۹ نفر در دوره پیش دانشگاهی در حال تحصیل می­باشند که بیشترین فراوانی (یعنی نما) مربوط به افرادی می باشد که در پایه دوم در حال تحصیل می­باشند.

نمودار ۴-۴ بررسی توزیع متغیر پایه تحصیلی

۵-۲-۴ : بررسی میزان سازگاری اجتماعی دانش آموزان

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

جدول ۴-۷ بررسی میزان سازگاری کل دانش آموزان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  فراوانی درصد فراوانی نسبی درصد فراوانی معتبر درصد فراوانی تجمعی
سازگاری اجتماعی کم ۱۴ ۳٫۶ ۴ ۴
سازگاری اجتماعی متوسط ۲۱۷ ۵۶٫۲ ۶۲ ۶۶
سازگاری اجتماعی زیاد ۱۱۹ ۳۰٫۸ ۳۴ ۱۰۰
بدون پاسخ ۳۶ ۹٫۳    
جمع ۳۸۶ ۱۰۰ ۱۰۰  

با توجه به جدول ۴-۷ مشاهده می­ شود، ۱۴ نفر (۴%) از افراد نمونه سازگاری اجتماعی کم،۲۱۷ نفر (۶۲%) سازگاری اجتماعی متوسط و ۱۱۹ نفر (۳۴%) سازگاری اجتماعی زیادی داشته اند.

نمودار ۴-۵ بررسی میزان سازگاری اجتماعی دانش آموزان


فرم در حال بارگذاری ...

« بررسی رابطه میان عوامل روانشناختی توانمندسازی بر تعهد سازمانی کارکنان اداره کل امور کارکنان بانک ملت- قسمت ۲۸کارکرد فعل در مرزبان نامه- قسمت ۲ »