:
یافته ها و دستاوردهای پژوهش عبارت است از نتایج محاسبه و تجزیه و تحلیل اطلاعات گردآوری شده. به بیانی دیگر، تعبیر و تفسیر داده ها را یافته های پژوهش گویند. یافته ها و دستاوردهای پژوهش اطلاعات واقعی است که از فرایند پژوهش علمی به دست آمده است.
از این رو داده های تحقیق که اطلاعات خام و غیر تجربی و تنها آماره های کمی هستند باید با توجه به اهداف و فرضیه های تحقیق تفسیر و تعبیر شوند تا به یافته ها و دستاوردهای پژوهش تبدیل گردند.در این مرحله اطلاعات و داده های کد گذاری شده پس از تجزیه و تحلیل و پردازش به وسیله رایانه توسط محقق مورد تفسیر و تعبیر قرار میگیرند.
۲-۴٫ آمار توصیفی :
در این نوع تجزیه و تحلیل ، پژوهشگر داده های جمع آوری شده را با بهره گرفتن از شاخص های آمار توصیفی، خلاصه و طبقه بندی می کند.
در این قسمت جداول آماری، آماره های توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و نمودار مربوط به سن ،معدل ترم گذشته، رشته تحصیلی و پایه تحصیلی دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفتهاند.
۱-۲-۴ : تفکیک نمونه بر حسب متغیر سن
جدول ۴-۱ بررسی توزیع متغیر سن
فراوانی | درصد فراوانی نسبی | درصد فراوانی معتبر | درصد فراوانی تجمعی | |
کمتر از ۱۵ سال | ۴۳ | ۱۱٫۱ | ۱۱٫۳ | ۱۱٫۳ |
بین ۱۵ تا ۱۷ سال | ۱۱۴ | ۲۹٫۵ | ۲۹٫۸ | ۴۱٫۱ |
۱۷ تا ۱۹ سال | ۲۲۵ | ۵۸٫۳ | ۵۸٫۹ | ۱۰۰ |
بدون پاسخ | ۴ | ۱ | ||
جمع | ۳۸۶ | ۱۰۰ | ۱۰۰ |
با توجه به جدول ۴-۱ مشاهده می شود، ۴۳ نفر از افراد نمونه (۱۱٫۱%) در سنین کمتر از ۱۵ سال هستند، ۱۱۴ نفر (۲۹٫۸%) بین ۱۵ تا ۱۷ سال و ۲۲۵ نفر (۵۸٫۹%) در سنین ۱۷ تا ۱۹ سال قرار دارند.
جدول ۴-۲ آماره های متغیر سن
میانگین | انحراف معیار | حداقل | حداکثر | دامنه تغییرات |
۱۶٫۷۴۰۸ | ۱٫۰۱۸۶۵ | ۱۵ | ۲۱ | ۶ |
نمودار ۴-۱ بررسی توزیع متغیر سن
۲-۲-۴: تفکیک نمونه بر حسب متغیر معدل ترم گذشته
جدول ۴-۳ بررسی توزیع متغیر معدل نیمسال اول
فراوانی | درصد فراوانی نسبی | درصد فراوانی معتبر | درصد فراوانی تجمعی | |
معدل کمتر از ۱۰ | ۱۰ | ۲٫۶ | ۲٫۷ | ۲٫۷ |
معدل بین ۱۰ تا ۱۵ | ۱۷۰ | ۴۴ | ۴۵٫۱ | ۴۷٫۷ |
معدل بین ۱۵ تا ۲۰ | ۱۹۷ | ۵۱ | ۵۲٫۳ | ۱۰۰ |
بدون پاسخ | ۹ | ۲٫۳ | ||
جمع | ۳۸۶ | ۱۰۰ | ۱۰۰ |
جدول ۴-۴ آماره های متغیر معدل نیمسال اول دانش آموزان
میانگین | انحراف معیار | حداقل | حداکثر | دامنه تغییرات |
۱۵٫۲۷۲۵ | ۲٫۴۹۸۸۸ | ۶ | ۲۰ | ۱۴ |
با توجه به جدول ۴-۳ مشاهده می شود،۱۰نفر (۲٫۷%) از افراد نمونه در نیمسال اول معدل کمتر از ۱۰ داشته، ۱۷۰ نفر(۴۵٫۱%)معدل بین ۱۰ تا ۱۵ و ۱۹۷ نفر(۵۲٫۳%) معدل بیشتر از ۱۵ داشته اند. همچنین با توجه به جدول ۴-۴ معین می شود که کمترین معدل ۶ و بیشترین معدل ۲۰ بوده و نیز میانگین معدل افراد نمونه برابر ۱۵٫۲۷۲۸ بوده است.
نمودار ۴-۲ بررسی توزیع متغیر معدل دانش آموزان
۳-۲-۴ : تفکیک نمونه بر حسب متغیر رشته تحصیلی
جدول ۴-۵ بررسی توزیع متغیر رشته تحصیلی
فراوانی | درصد فراوانی نسبی | درصد فراوانی معتبر | درصد فراوانی تجمعی | |
ریاضی فیزیک | ۶۹ | ۱۷٫۹ | ۱۷٫۹ | ۱۷٫۹ |
تجربی | ۷۳ | ۱۸٫۹ | ۱۸٫۹ | ۳۶٫۸ |
انسانی | ۱۴ | ۳٫۶ | ۳٫۶ | ۴۰٫۴ |
فنی حرفه ای | ۱۵۳ | ۳۹٫۶ | ۳۹٫۶ | ۸۰٫۱ |
عمومی(پایه اول) | ۷۷ | ۱۹٫۹ | ۱۹٫۹ | ۱۰۰ |
جمع | ۳۸۶ | ۱۰۰ | ۱۰۰ |
با توجه به جدول ۴-۵ مشاهده می شود، ۶۹ نفر(۱۷٫۹%) از افراد نمونه در رشته ریاضی فیزیک تحصیل می کنند، ۷۳ نفر(۱۸٫۹%) در رشته تجربی، ۱۴ نفر(۳٫۶%) در رشته انسانی،۱۵۳ نفر(۳۹٫۶%) در رشته های مختلف فنی حرفه ای تحصیل می کنند که ۷۷ نفر از آنها در پایه اول دبیرستان بوده اند.
نمودار ۴-۳ بررسی توزیع متغیر رشته تحصیلی
۴-۲-۴: تفکیک نمونه بر حسب متغیر پایه تحصیلی
جدول ۴-۶ بررسی توزیع متغیر پایه تحصیلی
فراوانی | درصد فراوانی نسبی | درصد فراوانی معتبر | درصد فراوانی تجمعی | |
پایه اول | ۷۷ | ۱۹٫۹ | ۲۰٫۳ | ۲۰٫۳ |
پایه دوم | ۱۵۸ | ۴۰٫۹ | ۴۱٫۶ | ۶۱٫۸ |
پایه سوم | ۱۲۶ | ۳۲٫۶ | ۳۳٫۲ | ۹۵ |
پیش دانشگاهی | ۱۹ | ۴٫۹ | ۵ | ۱۰۰ |
بدون پاسخ | ۶ | ۱٫۶ | ||
جمع | ۳۸۶ | ۱۰۰ | ۱۰۰ |
با توجه به جدول ۴-۶ مشاهده می شود، ۷۷ نفر در پایه اول، ۱۵۸ نفر در پایه دوم، ۱۲۶ نفر در پایه سوم و ۱۹ نفر در دوره پیش دانشگاهی در حال تحصیل میباشند که بیشترین فراوانی (یعنی نما) مربوط به افرادی می باشد که در پایه دوم در حال تحصیل میباشند.
نمودار ۴-۴ بررسی توزیع متغیر پایه تحصیلی
۵-۲-۴ : بررسی میزان سازگاری اجتماعی دانش آموزان
جدول ۴-۷ بررسی میزان سازگاری کل دانش آموزان
فراوانی | درصد فراوانی نسبی | درصد فراوانی معتبر | درصد فراوانی تجمعی | |
سازگاری اجتماعی کم | ۱۴ | ۳٫۶ | ۴ | ۴ |
سازگاری اجتماعی متوسط | ۲۱۷ | ۵۶٫۲ | ۶۲ | ۶۶ |
سازگاری اجتماعی زیاد | ۱۱۹ | ۳۰٫۸ | ۳۴ | ۱۰۰ |
بدون پاسخ | ۳۶ | ۹٫۳ | ||
جمع | ۳۸۶ | ۱۰۰ | ۱۰۰ |
با توجه به جدول ۴-۷ مشاهده می شود، ۱۴ نفر (۴%) از افراد نمونه سازگاری اجتماعی کم،۲۱۷ نفر (۶۲%) سازگاری اجتماعی متوسط و ۱۱۹ نفر (۳۴%) سازگاری اجتماعی زیادی داشته اند.
نمودار ۴-۵ بررسی میزان سازگاری اجتماعی دانش آموزان
فرم در حال بارگذاری ...