وبلاگ

توضیح وبلاگ من

بررسی عوامل مهاجرت از شهرستان بیجار- قسمت ۳۴

 
تاریخ: 22-12-99
نویسنده: نجفی زهرا

۲۰X= ۶٫۳۱ df= 2 sig. = 0.004

در تحلیل داده های کمی این فرضیه نشان داده شده است که میانگین تمایل به مهاجرت در بین شهروندان شیعه مذهب بیشتر از شهروندان سنی است. میانگین گرایش به مهاجرت شهروندان شیعه مذهب برابر ۲۹٫۰۶ و میانگین تمایل به مهاجرت در شهروندان سنی مذهب برابر است با ۲۱٫۹۱ به منظور بررسی معناداری این تفاوت به جدول آزمون T دو گروه مستقل مراجعه میکنیم. همانطور که در آزمون لون دیده میشود سطح معناداری برابر است با ۰٫۰۲۳ که نشان دهنده عدم برابری واریانس بین دوگروه است لذا در ردیف عدم برابری واریانسها به سطح معناداری دو دامنه مراجعه میکنیم. در این بخش مشاهده میکنیم که سطح دو دامنه برابر است با ۰٫۰۰۸ که به این معنی است که تفاوت تمایل به مهاجرت بین شهروندن شیعه مذهب و شهروندان سنی مذهب معنادار است. همچنین در بررسی رابطه بین دو متغیر از آزمون خی ۲ نیز بهره گرفته شده است که مشاهده میشود مقدار خی۲ برابر است با ۶٫۳۱ و مقدار معناداری برابر است با ۰٫۰۰۴ که نشان دهنده رابطه معنادار بین دو متغیر است. بنابراین فرضیه مذکور تأیید میشود.
مسئله مذهب و تفاوت مذهبی مسئله چندان سادهای نیست بنابراین اگرچه به راحتی نمیتوان مذهب را عاملی محرک برای مهاجرت تشخیص داد. اما با توجه به تفاوت میزان تمایل افراد شیعه مذهب و سنی مذهب در بررسی کمی این فرضیه می توان موضوع را تأیید کرد. در مصاحبههای صورت گرفته نیز برخی افراد به صورت ضمنی به این موضوع اشاره کردهاند. نکته قابل توجه در مصاحبه ها این است که شهروندان شیعه مذهب بیشتر تمایل به مهاجرت به شهرهای شیعه نشین مانند زنجان و همدان اشاره کرده اند و بیشتر شهروندان سنی مذهب نیز سنندج را به عنوان مقصد احتمالی خود برای مهاجرت انتخاب کرده اند.
عامل مذهب و تأثیر آن بر گرایش و تمایل شهروندان به مهاجرت را نباید نادیده گرفت. در تحقیق حاضر مشاهده شد که شهروندان شیعه مذهب در شهرستان بیجار تمایل بیشتری به مهاجرت دارند تا شهروندان سنی مذهب. این موضوع را میتوان اینگونه تبیین کرد که شهرستان بیجار تنها شهرستان شیعه مذهب استان کردستان است لذا تمایل افراد شیعه مذهب به مهاجرت به مناطق و شهرهای شیعه مذهب قابل توجیه است.
در تحقیقات پیشین از جمله در تحقیقی که توسط احمدی (۱۳۷۸) به این نتیجه رسیده اند که مطالعات نشان می دهد که اختلاف زبانی تا اواسط قرن بیستم عامل نهائی مرکزگریزی این گروه ها نبوده است. بر عکس اختلافات مذهبی میان مسلمانان شیعه و سنی به ویژه در نواحی کردستان و بلوچستان نقش بیشتری در این رابطه ایفا کرده است. در حال حاضر نیز تجمع آنها در شهرها می تواند یکی از عوامل ایجاد تنش در شهرها باشد.
۴-۳-۴فرضیه چهارم
به نظر میرسد بین رضایت از امکانات بهداشتی- رفاهی موجود و مهاجرت در شهرستان بیجار رابطه معنادار وجود دارد.
هم متغیر مستقل و هم متغیر وابسته در این فرضیه در سطح فاصلهای قرار دارند. بنابراین به منظور بررسی این فرضیه از آزمون همبستگی پیرسون استفاده میشود.

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جدول ۴-۳۴ بررسی رابطه رضایت از امکانات بهداشتی و تمایل به مهاجرت
تمایل به مهاجرت
رضایت از امکانات
پایین متوسط بالا
کم ۳۱ ۴۲ ۷۹
متوسط ۲۴ ۳۱ ۶۱
بالا ۴۱ ۳۸ ۴۲
X= ۵٫۴۷ df= 4 sig. = 0.000

جدول ۴ – ۳۵ همبستگی بین رضایت از امکانات بهداشتی-رفاهی و تمایل به مهاجرت

 

 

 

 


 


فرم در حال بارگذاری ...

« تحلیل بینامتنی دینی در رمان های «عمالقه الشمال» و «لیالی ترکستان» نجیب کیلانی- قسمت ۲۳بررسی میزان تأثیرنظارت ذیحساب بر عملکرد عاملین ذیحساب ناجا- قسمت ۵۵ »