وبلاگ

توضیح وبلاگ من

بررسی مقایسه ای عملکرد و سازگاری خانواده های دارای نوجوان کم توان هوشی آموزش پذیرکه از خدمات مراکز توانبخشی روزانه استفاده می کنند و خانواده هایی که از این خدمات استفاده نمی کنند

 
تاریخ: 22-12-99
نویسنده: نجفی زهرا

پژوهش حاضر با هدف ” بررسی مقایسه­ای عملکرد و سازگاری خانواده­های دارای نوجوان کم ­توان هوشی که از خدمات مراکز توانبخشی روزانه استفاده می­ کنند و خانواده­هایی که از این خدمات استفاده­ نمی­کنند در شهرستان کاشان” صورت گرفته است. در این فصل اطلاعات گردآوری شده از نمونه ها آورده شده است. ابتدا با بهره گرفتن از آمار توصیفی به توضیح مشخصات نمونه پرداخته و سپس نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها ارائه خواهد شد.

۴- ۲ توصیف داده­ ها

در این مطالعه، ۶۴ خانواده دارای نوجوان کم ­توان هوشی شرکت داشته اند که نیمی از آن­ها از خدمات مراکز توانبخشی روزانه استفاده می­ کنند و نیمی دیگر خانواده­هایی هستند که از این خدمات استفاده­ نمی­کنند. میانگین سنی نوجوانانی که از خدمات توانبخشی استفاده می­ کنند ۵۸/۱±۵۰/۱۷سال می­باشد که این میانگین سنی در بین نوجوانانی که از این خدمات استفاده نمی­کنند برابر ۷۲/۱±۰۶/۱۷سال است. چگونگی توزیع سنی نوجوانان کم توان هوشی در دو گروه در جدول زیر نشان می دهد:

جدول ۱-۴: توزیع فراوانی بازه ی سنی نوجوانان کم ­توان هوشی به تفکیک خانواده­هایی که از خدمات مراکز توانبخشی روزانه استفاده می­ کنند و خانواده­هایی که استفاده نمی­کنند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازه ی سنی استفاده کردن از خدمات توانبخشی استفاده نکردن از خدمات توانبخشی کل
فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی درصد

(۱۶-۱۴)(۱۸-۱۶)

 

(۲۰-۱۸)

جمع

۱۵۹

 

۸

۳۲

۹/۴۶۱/۲۸

 

۲۵

۱۰۰

۹۱۳

 

۱۰

۳۲

۱/۲۸۷/۴۰

 

۲/۳۱

۱۰۰

۲۴۲۲

 

۱۸

۶۴

۵/۳۷۴/۳۴

 

۱/۲۸

۱۰۰

جدول ۲-۴ چگونگی توزیع جنسیت نوجوانان کم توان هوشی در دو گروه را نشان می­دهد:

جدول ۲-۴: توزیع فراوانی جنسیت نوجوانان کم ­توان هوشی به تفکیک خانواده­هایی که از خدمات مراکز توانبخشی روزانه استفاده می­ کنند و خانواده­هایی که استفاده نمی­کنند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جنسیت استفاده کردن از خدمات توانبخشی استفاده نکردن از خدمات توانبخشی کل
تعداد درصد تعداد درصد تعداد درصد

پسردختر

 

جمع

۱۵۱۷

 

۳۲

۹/۴۶۱/۵۳

 

۱۰۰

۱۸۱۴

 

۳۲

۳/۵۶۸/۴۳

 

۱۰۰

۳۳۳۱

 

۶۴

۶/۵۱۴/۴۸

 

۱۰۰

همان­طور که از جدول ۴-۲ مشاهده می­ شود تعداد خانواده­های دارای نوجوان دختر کم ­توان هوشی که از خدمات توانبخشی استفاده می­ کنند بیشتر از خانواده­هایی است که از خدمات توانبخشی استفاده نمی­کنند.

جدول ۳-۴: توزیع فراوانی جنسیت والدین پاسخگو به پرسشنامه ­ها به تفکیک خانواده­هایی که از خدمات مراکز توانبخشی روزانه استفاده می­ کنند و خانواده­هایی که استفاده نمی­کنند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پاسخ­دهنده استفاده کردن از خدمات توانبخشی استفاده نکردن از خدمات توانبخشی کل
تعداد درصد تعداد درصد تعداد درصد

پدرمادر

 

جمع

۲۳۰

 

۳۲

۳/۶۸/۹۳

 

۱۰۰

۳۲۹

 

۳۲

۴/۹۶/۹۰

 

۱۰۰

۵۵۹

 

۶۴

۸/۷۲/۹۲

 

۱۰۰

همان­طور که از جدول ۴-۳ مشاهده می­ شود بیش از ۹۲ درصد از پاسخ ­دهندگان به پرسشنامه ­ها را مادران تشکیل ­داده­اند. یعنی بیشترین فراوانی پاسخ ­دهندگان به پرسشنامه ­های مربوطه، مادران بوده است. هم­چنین میانگین سنی افراد شرکت کننده در مطالعه(اعم از مادر یا پدر) که از خدمات توانبخشی روزانه استفاده می­ کنند ۰۰/۸±۲۸/۵۰ سال و کسانی که از این خدمات استفاده نمی­کنند ۸۱/۷±۰۳/۵۳ سال می­باشد.

از دیگر یافته­ های توصیفی، چگونگی توزیع سطح تحصیلات افراد پاسخ­دهنده بود که نتایج آن در جدول ۴-۴ و نمودار ۱ آمده است:

جدول ۴-۴: توزیع فراوانی سطح تحصیلات پاسخ ­دهندگان به پرسشنامه ­ها به تفکیک خانواده­هایی که از خدمات مراکز توانبخشی روزانه استفاده می­ کنند و خانواده­هایی که استفاده نمی­کنند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سطح تحصیلات استفاده کردن از خدمات توانبخشی استفاده نکردن از خدمات توانبخشی کل
تعداد درصد تعداد درصد تعداد درصد

ابتداییراهنمایی

 

دبیرستان یا دیپلم

فوق­دیپلم یا بالاتر

جمع

۱۳۱۲

 

۵

۲

۳۲

۶/۴۰۵/۳۷

 

۶/۱۵

۳/۶

۱۰۰

۱۲۱۲

 

۷

۱

۳۲

۵/۳۷۵/۳۷

 

۹/۲۱

۱/۳

۱۰۰

۲۵۲۴

 

۱۲

۳

۶۴

۱/۳۹۵/۳۷

 

۸/۱۸

۷/۴

۱۰۰

نمودار ۱: توزیع فراوانی سطح تحصیلات کل پاسخ ­دهندگان به پرسشنامه ­ها

همان­طور که از جدول ۴-۴ و نمودار شماره ۱ مشاهده می­ شود سطح تحصیلات ابتدایی و راهنمایی در بین پاسخ ­دهندگان از فراوانی بیشتری برخوردار هستند.

۴-۳ تحلیل داده­ ها

در این بخش، آزمون­های آماری مربوطه به طور جداگانه برای هر کدام از متغیرهای عملکرد و سازگاری

دانلود متن کامل پایان نامه در سایت fumi.ir

خانواده محاسبه می­ شود.

۱٫آزمون­ فرضیه ­های پژوهش برای متغیر عملکرد خانواده:

قبل از انجام تحلیل داده ­های موردنظر، ابتدا باید به بررسی نرمال بودن توزیع متغیر مورد مطالعه(عملکرد خانواده) پرداخته شود تا معلوم گردد که از چه روشی(پارامتری یا ناپارامتری) باید برای آزمون فرضیه ­های پژوهش استفاده کرد. از آنجایی که در هر گروه کمتر از ۵۰ نفر قرار دارند بنابراین برای بررسی نرمال بودن توزیع متغیر مورد مطالعه به جای آزمون کلموگروف اسمیرنوف از شاپیرو ویلک استفاده شده است. نتایج آزمون در جدول ۴-۵ آمده است.

جدول ۵-۴: آزمون­ تعیین نرمال بودن متغیر عملکرد خانواده به تفکیک خانواده­هایی که از خدمات مراکز توانبخشی روزانه استفاده می­ کنند و خانواده­هایی که از این خدمات استفاده­ نمی­کنند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متغیر استفاده کردن از خدمات توانبخشی استفاده نکردن از خدمات توانبخشی
مقدار آماره مقدار *p مقدار آماره مقدار p

حل مشکلارتباط

 

ایفای نقش

پاسخ دهی عاطفی

آمیزش عاطفی

کنترل رفتار

عملکرد کلی

نمره کل عملکرد خانواده

۹۴۰/۰۹۵۵/۰

 

۹۷۰/۰

۹۵۳/۰

۹۵۴/۰

۸۸۰/۰

۹۳۶/۰

۹۳۸/۰

۰۷۷/۰۲۰۱/۰

 

۴۸۷/۰

۱۸۰/۰

۱۸۹/۰

۰۰۲/۰

۰۵۷/۰

۰۶۸/۰

۹۵۸/۰۹۶۱/۰

 

۹۵۸/۰

۹۳۱/۰

۹۴۳/۰

۹۷۳/۰

۹۶۶/۰

۹۶۸/۰

۲۴۰/۰۲۹۰/۰

 

۲۴۴/۰

۰۴۱/۰

۰۹۳/۰

۵۸۷/۰

۳۸۸/۰

۴۴۱/۰

*p-value

نتایج خروجی جدول ۴-۵ نشان می­دهد که مقدار pی مربوط به آزمون شاپیرو ویلک در نمرات متغیر عملکرد خانواده در حداقل یکی از گروه ها بیشتر از سطح معناداری است (۰۵/۰p>). بنابراین توزیع متغیر عملکرد خانواده، نرمال در نظر گرفته می­ شود. پس با توجه به نرمال بودن توزیع متغیر مورد مطالعه، از روش­های پارامتری برای آزمون فرضیه ­های موردنظر پژوهش استفاده شده است. برای مقایسه میانگین­های نمرات متغیر عملکرد خانواده در بین خانواده­هایی که از خدمات مراکز توانبخشی روزانه استفاده می­ کنند و خانواده­هایی که از این خدمات استفاده­ نمی­کنند از آزمون پارامتری تی مستقل استفاده شده است.

فرضیه ۱: بین توانایی حل مشکل خانواده های دارای نوجوان کم توان هوشی استفاده کننده از خدمات توانبخشی روزانه و خانواده هایی که از این خدمات استفاده نمی کنند تفاوت وجود دارد.

جدول ۶-۴: نتایج میانگین، انحراف معیار ،درجه آزادی و آزمون تی مستقل برای مقایسه میانگین­ نمرات حل مشکل خانواده­های دارای نوجوان کم توان هوشی بین خانواده­هایی که از خدمات مراکز توانبخشی روزانه استفاده می­ کنند و خانواده­هایی که از این خدمات استفاده­ نمی­کنند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدارp مقدارt درجه آزادی انحراف معیار میانگین  
 ۰۰۰/۰  ۲۲/۵ ۶۲ ۵۸/۰ ۲۵/۱ استفاده کردن از خدمات توانبخشی مقیاس حل مشکل
۷۹/۰  ۱۵/۲ استفاده نکردن از خدمات توانبخشی

در جدول ۶-۴ از مقدار آماره تی و مقدار ­pی بدست آمده می­توان نتیجه گرفت که میانگین نمرات حل مشکل بین خانواده­هایی که از خدمات مراکز توانبخشی روزانه استفاده می­ کنند و خانواده­هایی که از این خدمات استفاده­ نمی­کنند، تفاوت معناداری دارد (۰۵/۰p<). بدین معنی که توانایی حل مشکل در خانواده هایی که از خدمات مراکز توانبخشی استفاده می کنند بهتر است.

فرضیه ۲: بین توانایی ارتباط خانواده های دارای نوجوان کم توان هوشی استفاده کننده از خدمات توانبخشی روزانه و خانواده هایی که از این خدمات استفاده نمی کنند تفاوت وجود دارد.

جدول ۷-۴: نتایج میانگین، انحراف معیار ،درجه آزادی و آزمون تی مستقل برای مقایسه میانگین­ نمرات ارتباط خانواده­های دارای نوجوان کم ­توان هوشی بین خانواده­هایی که از خدمات مراکز توانبخشی روزانه استفاده می­ کنند و خانواده­هایی که از این خدمات استفاده­ نمی­کنند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدارp مقدارt درجه آزادی انحراف معیار میانگین  
 ۰۱۸/۰  ۴۳/۲ ۶۲ ۵۲/۰ ۴۹/۱ استفاده کردن از خدمات توانبخشی مقیاس ارتباط
۴۷/۰ ۷۷/۱ استفاده نکردن از خدمات توانبخشی

در جدول ۷-۴ از مقدار آماره تی و مقدار ­pی بدست آمده می­توان نتیجه گرفت که میانگین نمرات ارتباط بین خانواده­هایی که از خدمات مراکز توانبخشی روزانه استفاده می­ کنند و خانواده­هایی که از این خدمات استفاده­ نمی­کنند، تفاوت معناداری دارد (۰۵/۰p<). بدین معنی که خانواده های استفاده کننده از خدمات مراکز توانبخشی نسبت به خانواده هایی که از این خدمات استفاده نمی کنند از لحاظ مقیاس ارتباط در وضعیت بهتری می باشند.

فرضیه ۳: بین توانایی ایفای نقش خانواده های دارای نوجوان کم توان هوشی استفاده کننده از خدمات توانبخشی روزانه و خانواده هایی که از این خدمات استفاده نمی کنند تفاوت وجود دارد.

جدول ۸-۴ نتایج میانگین، انحراف معیار ،درجه آزادی و آزمون تی مستقل برای مقایسه میانگین­ نمرات ایفای نقش خانواده­های دارای نوجوان کم ­توان هوشی بین خانواده­هایی که از خدمات مراکز توانبخشی روزانه استفاده می­ کنند و خانواده­هایی که از این خدمات استفاده­ نمی­کنند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدارp مقدارt درجه آزادی انحراف معیار میانگین  
 ۲۰۳/۰  ۲۹/۱ ۶۲ ۴۸/۰ ۶۹/۱ استفاده کردن از خدمات توانبخشی مقیاس ایفای نقش
۳۶/۰ ۸۳/۱ استفاده نکردن از خدمات توانبخشی

در جدول ۸-۴ از مقدار آماره تی و مقدار ­pی بدست آمده می­توان نتیجه گرفت که میانگین نمرات ایفای نقش بین خانواده­هایی که از خدمات مراکز توانبخشی روزانه استفاده می­ کنند و خانواده­هایی که از این خدمات استفاده­ نمی­کنند، تفاوت معناداری ندارد (۰۵/۰p>). بدین معنی که در هر دو گروه از لحاظ مقیاس ایفای نقش تفاوت معنادای مشاهده نشده است.

فرضیه ۴: بین توانایی پاسخ دهی عاطفی خانواده های دارای نوجوان کم توان هوشی استفاده کننده از خدمات توانبخشی روزانه و خانواده هایی که از این خدمات استفاده نمی کنند تفاوت وجود دارد.

جدول ۹-۴: نتایج میانگین، انحراف معیار ،درجه آزادی و آزمون تی مستقل برای مقایسه میانگین­ نمرات پاسخ دهی عاطفی خانواده­های دارای نوجوان کم ­توان هوشی بین خانواده­هایی که از خدمات مراکز توانبخشی روزانه استفاده می­ کنند و خانواده­هایی که از این خدمات استفاده­ نمی­کنند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدارp مقدارt درجه آزادی انحراف معیار میانگین  
 ۰۳۷/۰  ۱۳/۲ ۶۲ ۴۲/۰ ۸۹/۱ استفاده کردن از خدمات توانبخشی مقیاس پاسخ دهی عاطفی
۵۳/۰ ۱۵/۲ استفاده نکردن از خدمات توانبخشی

در جدول ۹-۴ از مقدار آماره تی و مقدار ­pی بدست آمده می­توان نتیجه گرفت که میانگین نمرات پاسخ دهی عاطفی بین خانواده­هایی که از خدمات مراکز توانبخشی روزانه استفاده می­ کنند و خانواده­هایی که از این خدمات استفاده­ نمی­کنند، تفاوت معناداری دارد (۰۵/۰p<). بدین معنی که خانواده های استفاده کننده از خدمات مراکز توانبخشی نسبت به خانواده هایی که از این خدمات استفاده نمی کنند از لحاظ مقیاس پاسخ دهی عاطفی در وضعیت بهتری می باشند.

فرضیه ۵: بین توانایی آمیزش عاطفی خانواده های دارای نوجوان کم توان هوشی استفاده کننده از خدمات توانبخشی روزانه و خانواده هایی که از این خدمات استفاده نمی کنند تفاوت وجود دارد.

جدول ۱۰-۴: نتایج میانگین، انحراف معیار ،درجه آزادی و آزمون تی مستقل برای مقایسه میانگین­ نمرات آمیزش عاطفی خانواده­های دارای نوجوان کم ­توان هوشی بین خانواده­هایی که از خدمات مراکز توانبخشی روزانه استفاده می­ کنند و خانواده­هایی که از این خدمات استفاده­ نمی­کنند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدارp مقدارt درجه آزادی انحراف معیار میانگین  
 ۰۹۸/۰  ۶۸/۱ ۶۲ ۶۶/۰ ۴۷/۱ استفاده کردن از خدمات توانبخشی مقیاس آمیزش عاطفی
۶۷/۰ ۷۵/۱ استفاده نکردن از خدمات توانبخشی

در جدول ۱۰-۴ از مقدار آماره تی و مقدار ­pی بدست آمده می­توان نتیجه گرفت که میانگین نمرات آمیزش عاطفی بین خانواده­هایی که از خدمات مراکز توانبخشی روزانه استفاده می­ کنند و خانواده­هایی که از این خدمات استفاده­ نمی­کنند، تفاوت معناداری ندارد (۰۵/۰p>). بدین معنی که در هر دو گروه از لحاظ مقیاس آمیزش عاطفی تفاوت معنادای مشاهده نشده است.

فرضیه ۶: بین توانایی کنترل رفتار خانواده های دارای نوجوان کم توان هوشی استفاده کننده از خدمات توانبخشی روزانه و خانواده هایی که از این خدمات استفاده نمی کنند تفاوت وجود دارد.

جدول ۱۱-۴: نتایج میانگین، انحراف معیار ،درجه آزادی و آزمون تی مستقل برای مقایسه میانگین­ نمرات کنترل رفتار خانواده­های دارای نوجوان کم ­توان هوشی بین خانواده­هایی که از خدمات مراکز توانبخشی روزانه استفاده می­ کنند و خانواده­هایی که از این خدمات استفاده­ نمی­کنند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدارp مقدارt درجه آزادی انحراف معیار میانگین  
 ۰۰۰/۰  ۳۶/۴ ۶۲ ۳۲/۰ ۶۰/۱ استفاده کردن از خدمات توانبخشی مقیاس کنترل رفتار
۵۷/۰ ۱۱/۲ استفاده نکردن از خدمات توانبخشی

در جدول ۱۱-۴ از مقدار آماره تی و مقدار ­pی بدست آمده می­توان نتیجه گرفت که میانگین نمرات کنترل رفتار بین خانواده­هایی که از خدمات مراکز توانبخشی روزانه استفاده می­ کنند و خانواده­هایی که از این خدمات استفاده­ نمی­کنند، تفاوت معناداری دارد (۰۵/۰p<). بدین معنی که خانواده های استفاده کننده از خدمات مراکز توانبخشی نسبت به خانواده هایی که از این خدمات استفاده نمی کنند از لحاظ مقیاس کنترل رفتار در وضعیت بهتری می باشند.

فرضیه ۷: بین توانایی عملکرد کلی خانواده های دارای نوجوان کم توان هوشی استفاده کننده از خدمات توانبخشی روزانه و خانواده هایی که از این خدمات استفاده نمی کنند تفاوت وجود دارد.

جدول ۱۲-۴: نتایج میانگین، انحراف معیار ،درجه آزادی و آزمون تی مستقل برای مقایسه میانگین­ نمرات عملکرد کلی خانواده­های دارای نوجوان کم ­توان ذهنی بین خانواده­هایی که از خدمات مراکز توانبخشی روزانه استفاده می­ کنند و خانواده­هایی که از این خدمات استفاده­ نمی­کنند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدارp مقدارt درجه آزادی انحراف معیار میانگین  
 ۸۹۱/۰  ۱۴/۰- ۶۲ ۲۷/۰ ۹۷/۱ استفاده کردن از خدمات توانبخشی مقیاس عملکرد کلی
۳۲/۰ ۹۶/۱ استفاده نکردن از خدمات توانبخشی

در جدول ۴-۱۲ از مقدار آماره تی و مقدار ­pی بدست آمده می­توان نتیجه گرفت که میانگین نمرات عملکرد کلی بین خانواده­هایی که از خدمات مراکز توانبخشی روزانه استفاده می­ کنند و خانواده­هایی که از این خدمات استفاده­ نمی­کنند، تفاوت معناداری ندارد (۰۵/۰p>). بدین معنی که در هر دو گروه از لحاظ مقیاس عملکرد کلی تفاوت معنادای مشاهده نشده است.

فرضیه اصلی: بین توانایی عملکرد خانواده های دارای نوجوان کم توان هوشی استفاده کننده از خدمات توانبخشی روزانه و خانواده هایی که از این خدمات استفاده نمی کنند تفاوت وجود دارد.

جدول ۱۳-۴: نتایج میانگین، انحراف معیار ،درجه آزادی و آزمون تی مستقل برای مقایسه میانگین­ نمرات عملکرد کلی خانواده­های دارای نوجوان کم ­توان هوشی بین خانواده­هایی که از خدمات مراکز توانبخشی روزانه استفاده می­ کنند و خانواده­هایی که از این خدمات استفاده­ نمی­کنند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدارp مقدارt درجه آزادی انحراف معیار میانگین  
 ۰۰۰/۰ ۲۳/۴ ۶۲ ۷۷/۱ ۳۷/۱۱ استفاده کردن از خدمات توانبخشی مقیاس عملکرد
۶۴/۲ ۷۵/۱۳ استفاده نکردن از خدمات توانبخشی

در جدول ۱۳-۴ از مقدار آماره تی و مقدار ­pی بدست آمده می­توان نتیجه گرفت که میانگین نمره کل عملکرد بین خانواده­هایی که از خدمات مراکز توانبخشی روزانه استفاده می­ کنند و خانواده­هایی که از این خدمات استفاده­ نمی­کنند، تفاوت معناداری وجود دارد (۰۵/۰p>). بدین معنی که خانواده های استفاده کننده از خدمات مراکز توانبخشی نسبت به خانواده هایی که از این خدمات استفاده نمی کنند از لحاظ مقیاس عملکرد خانواده در وضعیت بهتری می باشند.

۲٫آزمون­ فرضیه ­های پژوهش برای متغیر سازگاری خانواده:

نتایج آزمون شاپیرو ویلک در جدول ۴-۱۴ آمده است:

جدول ۱۴-۴: آزمون­ تعیین نرمال بودن متغیر سازگاری خانواده به تفکیک خانواده­هایی که از خدمات مراکز توانبخشی روزانه استفاده می­ کنند و خانواده­هایی که از این خدمات استفاده­ نمی­کنند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متغیر استفاده کردن از خدمات توانبخشی استفاده نکردن از خدمات توانبخشی
مقدار آماره مقدار p مقدار آماره مقدار p

سازگاری در خانهسازگاری تندرستی

 

سازگاری اجتماعی

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

سازگاری عاطفی

سازگاری شغلی

نمره کل سازگاری خانواده

۹۲۳/۰۹۵۹/۰

 

۹۵۷/۰

۹۳۷/۰

۹۵۵/۰

۹۱۲/۰

۰۲۵/۰۲۵۰/۰

 

۲۲۲/۰

۰۶۳/۰

۲۰۵/۰

۰۱۳/۰

۹۱۲/۰۹۷۱/۰

 

۹۳۳/۰

۹۶۵/۰

۹۷۲/۰

۹۴۶/۰

۰۱۲/۰۵۱۴/۰

 

۰۴۸/۰

۳۸۲/۰

۵۴۲/۰

۱۱۱/۰

نتایج خروجی جدول ۱۴-۴ نشان می­دهد که مقدار pی مربوط به آزمون شاپیرو ویلک در نمرات متغیر سازگاری خانواده در تمام خرده مقیاس ها به جز سازگاری در خانه بیشتر از سطح معناداری است (۰۵/۰p>). بنابراین به جز سازگاری در خانه توزیع متغیر سازگاری خانواده، نرمال در نظر گرفته می­ شود. برای مقایسه میانگین­های نمرات متغیر سازگاری خانواده در بین خانواده­هایی که از خدمات مراکز توانبخشی روزانه استفاده می­ کنند و خانواده­هایی که از این خدمات استفاده­ نمی­کنند از آزمون تی مستقل و برای خرده مقیاس سازگاری در خانه از آزمون یو من ویتنی استفاده میشود.

فرضیه ۸: بین توانایی سازگاری در خانه خانواده های دارای نوجوان کم توان هوشی استفاده کننده از خدمات توانبخشی روزانه و خانواده هایی که از این خدمات استفاده نمی کنند تفاوت وجود دارد.

جدول ۱۵-۴: نتایج میانگین، انحراف معیار ،درجه آزادی و آزمون تی مستقل برای مقایسه میانگین­ نمرات سازگاری در خانه خانواده­های دارای نوجوان کم ­توان هوشی بین خانواده­هایی که از خدمات مراکز توانبخشی روزانه استفاده می­ کنند و خانواده­هایی که از این خدمات استفاده­ نمی­کنند


فرم در حال بارگذاری ...

« بررسی تطبیقی رسمی سازی اسناد الکترونیکی- قسمت ۱۱بررسی فقهی حقوقی ماهیت ضرر با تأکید بر مسایل جدید- قسمت ۲۲ »