شرایط اثر بخشی تبلیغات
قبل از هر فعالیت تبلیغاتی لازم است بررسی های کاملی در مورد وضعیت بنگاه از نظر فروش ،سود، سهم بازار، کیفیت محصول ، تطابق با استانداردها ،ظرفیت مورد استفاده و ظرفیت خالی، نقدینگی ،عمر محصول ، صفات و ویژگی های کالاهای مشابه و رقیب ،قیمت کالاهای مشابه و رقیب و… به عمل آید و اطمینان حاصل گردد که توان امکانات لازم برای پاسخگویی به تقاضاهای جدید وجود دارد،زیرا تبلیغات واطلاع رسانی تقاضاهای جدیدی را به وجود می آورند.همچنین با توجه به اهداف سازمانی واهداف بازاریابی باید شرایط زمانی ومکانی برای تبلیغات سنجیده شود .
به طور کلی وقتی تبلیغات اثر بخش است که شرایط زیر وجود داشته باشد:
- آگاهی خریدار نسبت به کالا یا خدمت در حداقل باشد.
- رقابت تنگاتنگی بین دو رقیب با سهم بازارهای نزدیک به هم وجود داشته باشد.
- فروش کالا در حال افزایش باشد.
- تمایز و تفاوت بازرسی بین محصول خودی ومحصول رقیب وجود داشته باشد.
- در آمد مصرف کننده در حال افزایش باشد.
- اقتصاد در مرحله بهبود و رونق باشد همچنین کالا یا خدمت کاملاً جدید باشد.
- ویژگی های کالا یا خدمت برای مصرف کننده مشهود نباشد.
- تغییرات جدیدی در کالا به وجود آمده باشد(بلوریان تهرانی واشجاری،1388،ص. 5)
باید توجه داشته باشیم که یک بازرگان با هدف کسب سود بلند مدت از تبلیغات بهره میگیرد، لذا در میان عوامل مساعد برای موفقیت بکارگیری تبلیغات می توان موارد زیر را نام برد:
الف- روند تقاضا به ویژه در صنعت (موردنظرما)می باید در حال افزایش باشد.
ب- در اینجا باید یک فرصت برای تحریک تقاضای منتخب و ترجیح مارک جهت یک محصول خاص وجود داشته باشد ،این فرصت با احتمال قریب به یقین ، تحت شرایطی که در ذیل می آید فراهم می گردد:
1- هنگامی که یک شانس موقعیت قابل توجهی برای تفکیک قایل شدن بین محصولات وجود داشته باشد.
2- هنگامی که رضایتمندی مصرف کننده به طور قابل ملاحظه ای به خصوصیات پنهانی که به آسانی نمی توانند در هنگام خرید مورد قضاوت واقع شوند ،وابسته باشد.
3- هنگامی که انگیزه های خرید بسیار قوی از قبیل سلامتی یا ارتقا موقعیت اجتماعی وجود داشته باشد.
4- نرخ سود ناویژه واحد فروش باید به اندازه کافی جهت پذیرش هزینه های ضروری دریک بازار هدف بالا باشد.
- تاثیر ارتباطات
بعضي از بازار ياباني كه به هدفگذاري بر مبناي فروش اعتقاد دارند، عقيده دارند كه نقش اول ارتباطات منسجم بازاريابي، ارتباط برقرار كردن با مخاطبان هدف است و برنامه ريزي براي اهداف تبليغات بايد بر مبناي اهداف ارتباطات باشد زيرا انتظار نمي رود كه مشتريان سريعاً به تبليغات عكس العمل نشان دهند. در واقع تبليغات بايد اطلاعات مرتبط را به مخاطبان منتقل كند و تمايل مثبتي در آنها نسبت برنامه تجاري محصولات شركت قبل از اينكه رفتار خريد اتفاق بيفتد ايجاد كند. تبليغات و ساير تلاش هاي ترفيعي به منظور دستيابي به اهداف ارتباطي از قبيل افزايش دانش مخاطبان نسبت به محصول و شركت، علاقه مند كردن آنها به شركت، ايجاد نگرش و تصوير مثبت و انگيزه هاي خريد طراحي شوند.در جدول2-7 گامهای مختلف در مدل تاثیر ارتباطات گردآوری شده است.
فرم در حال بارگذاری ...