وبلاگ

توضیح وبلاگ من

نقش دانشگاهها در فرآیند کارآفرینی و تجاری سازی نوآوری ها (مطالعه موردی مراکز فنی و حرفه ای در استان اردبیل)

 
تاریخ: 24-12-99
نویسنده: نجفی زهرا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست جداول

 

       عنوان  …………………………………………………………………………………………………………………….صفحه

 

جدول(2-1) خلاصه تحقیقات ویژگی نیاز به توفیق در افراد کارآفرین…………………………………………..35

 

جدول(2-2) خلاصه تحقیقات ویژگی تمایل به مخاطره پذیری در افراد کارآفرین…………………………..37

 

جدول(2-3) خلاصه تحقیقات ویژگی مرکز کنترل در افراد کارآفرین………………………………………….39

 

جدول(3-1) اطلاعات و آمار مراکز فنی و حرفه ای استان اردبیل……………………………………………….115

 

جدول(4-1) توزیع فراوانی جنسیت کارکنان مراکز فنی و حرفه ای …………………………………………….123

 

جدول(4-2) توزیع فراوانی پست سازمانی کارکنان ………………………………………………………………124

 

جدول(4-3) توزیع فراوانی پست سازمانی کارکنان به تفکیک جنسیت ……………………………………….125

 

جدول(4-4) توزیع فراوانی سابقه خدمت کارکنان  ………………………………………………………………126

 

جدول(4-5) توزیع فراوانی تحصیلات کارکنان  ………………………………………………………………….127

 

جدول(4-6) شاخص های آماری 9 عامل در نمونه مورد بررسی ………………………………………………..132

 

جدول(4-7) نتایج آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای برازندگی توزیع نرمال …………………………..133

 

جدول(4-8) جدول آنووا برای متغیرهای آزمون …………………………………………………………………….134

 

جدول(4-9) جدول ضریب همبستگی ،ضریب تعیین آماره دوربین واتسون ………………………………….134

 

جدول(4-10) برآورد رگرسیون چندگانه ……………………………………………………………………………..135

 

جدول(4-11) جدول آنووا برای آزمون رگرسیون چندگانه گام به گام ………………………………………137

 

جدول(4-12) جدول برآورد رگرسیون چندگانه گام به گام …………………………………………………..138

 

جدول(4-13) جدول برآورد رگرسیون چندگانه گام به گام(مدل نهایی)…………………………………….138

 

فهرست اشکال

 

شکل(2-1) چارچوب آموزشی برای کارآفرینی دانشگاهی ……………………………………………………….58

 

شکل(2-2) چارچوب مفهومی برای کارآفرینی دانشگاهی …………………………………………………………61

 

شکل(2-3)مدل کارآفرینی دانشگاهی براساس یادگیری در کشورهای در حال توسعه………………………64

 

شکل(2-4) دانشگاه کارآفرین ……………………………………………………………………………………………..70

 

شکل(2-5) مدل مفهومی تحقیق …………………………………………………………………………………………..111

 

شکل(4-1) مدل نهایی تحقیق ………………………………………………………………………………………………139

 

فهرست نمودار

 

نمودار(2-1) تجاری سازی دانش ……………………………………………………………………………………….70

 

نمودار(2-2) فرآیند کارآفرینی دانشگاهی……………………………………………………………………………80

 

نمودار(2-3) کارآفرینی دانشگاهی بعنوان برآیند دو جریان………………………………………………………81

 

نمودار(2-4) عوامل کارآفرینی دانشگاهی …………………………………………………………………………….81

 

نمودار(4-1) توزیع فرآوانی جنسیت کارکنان ………………………………………………………………………123

 

نمودار(4-2) توزیع فرآوانی پست سازمانی کارکنان  …………………………………………………………….124

 

نمودار(4-3) توزیع فرآوانی پست سازمانی کارکنان   به تفکیک جنسیت ……………………………………..125

 

نمودار(4-4) توزیع فرآوانی سابقه خدمت کارکنان ………………………………………………………………126

 

نمودار(4-5) توزیع فراوانی تحصیلات کارکنان …………………………………………………………………..127

 

 

 

 

 

بررسي‌هاي تاريخي نشان مي‌دهد از ابتداي پيدايش بشر در زمين ، انسان‌ها همواره بدنبال خلق ايده‌ها و فناوري‌هاي جديد و به‌كارگيري آنها در عمل بوده است. براين اساس، تجاري سازي تاريخچه‌اي به قدمت تاريخ بشريت دارد. شواهد تاريخي نشان مي‌دهد كه از نظر علمي مباني تجاري‌سازي به دوره انقلاب صنعتي اروپا بر مي‌گردد که منجر به ظهور صنعت و کارخانه ها به مفهوم امروزي آن شد.

 

            در همه جاي دنيا مرسوم است که ايده ها براي تبديل شدن به يک کسب و کار موفق و سودآور تجاري سازي شود که در کشور ما روش هاي تجاري سازي به خوبي شناسايي و تدوين نشده اند و تنها درصد کمي از ايده هاي جديد که پتانسيل تبديل به محصولي سودآور را دارند به مرحله توليد مي رسند .

 

          دانشگاه ها برای افزایش کارآفرینی دانشگاهی و به عبارت دیگر برای تبدیل شدن به دانشگاه کارآفرین نیازمند بازنگری مجدد در ساختارهای سازمانی ، روشهای کاری خود و توسعه مهارتهای تجاری سازی خود هستند .که برای نیل به این هدف شایسته است ظرفیت ها و قابلیت های موجود شناسایی و فرآیند های عملیاتی آموزش و پژوهش و دیگر ابعاد سازمانی و دانشگاهی بازنگری و اصلاح شوند .

 

         بنابراين مابايد توانايي تبديل فناوري‌ها و ایده های جديد به محصولات موفق تجاري رابراي خلق ثروت داشته باشیم که در واقع اين مفهوم همان تجاري سازي نوآوری ها می باشد. اقتصاد دانش‌محور بر ارتقاي سطح تحقيقات و بالاخص تحقيقات دانشگاهي و اطمينان از انتقال دانش از دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي به جامعه و بخش صنعت و خدمات ، تاكيد زيادي دارد.

 

          در اين راستا و پيرو فرمايشات مقام معظم رهبري در زمينه تجاري سازي علم ، فناوري و نوآوری ها و تاكيد ايشان بر اينكه «اگر زنجيره توليد دانش، تبديل دانش به فناوري، توليد محصول و در نهايت تجاري‌سازي علم تكميل شود، مسير توليد علم به ثروت ملي كشور و پاسخگويي به نيازهاي ملت منتهي خواهد شد وعلمي كه به فناوري تبديل نشود، فايده‌اي ندارد و نافع نيست» (سایت رجا نیوز )

 

         اهميت فرمایشات مقام معظم رهبري و ضرورت تجاري سازي ایده و نوآوری ها بر کسي پوشيده نيست ، در چرخه اي که ترسيم شده است ابتدا توليد دانش ، تبدیل آن به نوآوری و سپس تولید در سطح آزمايشگاه ها، کارگاه ها و مراکز توليدي و حلقه ی نهایی در اين چرخه تبدیل ايده به سطح نيمه صنعتي و مقياس توليد اندک است و با به توليد نيمه انبوه رسيدن و بعد هم صنعتي شدن دانش ، تجاري شدن آن رقم مي خورد و اين چرخه کامل مي شود .

 

1-2) بيان مسأله اساسي تحقيق به طور كلي (شامل تشريح مسأله و معرفي آن، بيان جنبه‏هاي مجهول و مبهم، بيان متغيرهاي مربوطه و منظور از تحقيق) :

 

          ازآن جا كه هدف از توسعه هر تكنولوژي رسيدن آن به بازار و تجاري شدنش مي باشد ، بدين منظور تكنولوژي بايستي به سطحي از بلوغ و آمادگي برسد ،تا آماده ورود به بازار و مرحله تجاري سازي شود.اين فرآيند شامل طي مراحلي از ايده تا بازار مي باشد. اگر تكنولوژي در هريك از اين مراحل به ميزان بلوغ مورد نيازو كافي نرسد ، نمي تواند وارد مرحله بعدي تجاري سازي شود. بنابراین با توجه به حساسیت این موضوع باید فرآیند ایده تا بازار را کارشناسی شده هدایت کرد .

 

           درصنایع کشور ما، مشکلات بسیاری مانند عدم شناخت کافی از روشهای موجود تجار سازی وعدم بکارگیری موثر روش مناسب وجود دارد که این امر ،به توجه ناکافی به فرآیند ایده تا بازار و مشکلات آن اشاره دارد. ‌‌‌بنابراين اين نياز احساس مي شود كه به شناسایی فرآیند ایده تا بازار برای محصولات در هر صنعتی پرداخت وبررسی های لازم از نظر سطوح آمادگي انجام گیرد تا به یکپارچگی و هماهنگی در کل فرآیند رسیده و در نهایت به مدلی مناسب برای تجاری سازی دست یافت .

 

          تجاري سازي فرآيندي پيچيده و متأثر از عوامل متعدد زيرساختي، فن آوري، کسب و کاري، اجتماعي، سياسي، تاريخي و… است و هر کدام مي تواند از يک سو عامل موفقيت تجاري سازي باشد و از سوي ديگر با بروز اشتباهات معمولي در فرآيند تجاري سازي مانع موفقيت آن می باشد. (عليرضا ميربلوک از محققان بحث تجاری سازی 1399)

 

          با وجود خلاقيت ها و توليد بالاي علم و دانش در کشور , متاسفانه زمينه هاي عملياتي شدن ايده ها و تجاری سازی  آن ها وجود ندارد که حمايت دستگاه هاي دولتي و خصوصي را از شرکت هاي دانش بنيان جهت عملياتي کردن ايده ها به تکميل زنجيره علم- توليد ، می طلبد.

 

         جنبش توليد علم و تکميل چرخه زنجيروار توليد علم و تبديل ايده ها به محصول و تجاري کردن آن ها دغدغه جدي مقام معظم رهبري است و در ابلاغ سياست هاي کلي نظام از سوي معظم له نيز بر آن تاکيد شده است. صاحب نظران و کارشناسان هم تشکيل چرخه کامل و به هم پيوسته انواع دانش هاي مورد نياز کشور و به فعل درآوردن ايده ها و ابداعات و اختراعات را لازمه پيشرفت کشور در تمام حوزه هاي علمي، اقتصادي و پژوهشي مي دانند.

 

          در کشور ما به جهت عدم حمایت همه جانبه مالی و معنوی از نخبگان و صاحبان ایده ، باعث از کاهش انگیزه آنان جهت ادامه کار می شودکه کشورهای توسعه یافته از جمله کانادا ، آمریکا و … از این فرصت بوجود آمده سوء استفاده نموده و نخبگان علمی کشور ما را شناسایی ، جذب و اختراعاتشان را به مرحله تجاری سازی و تولید انبوه رسانده و وارد بازارنموده و محصول مربوطه به نام کشور خودشان به  ثبت می رسانند .

 

        عدم کارآفرینی و عدم تجاری سازی نوآوری ها بطور طبیعی آثار بسیار منفی را در حوزه اقتصادی برجای خواهد گذاشت . در حقیقت عدم تجاری سازی یعنی عدم اشتغالزایی و افزایش نرخ بیکاری در جامعه , به همین جهت مردم به جهت تامین مایحتاج زندگی به شغل های کاذب روی آورده و این شغل ها موجب عدم تعادل در بازار کار و سرمایه شده که در ادامه اقتصاد ضعیف و ناکارآمد را به دنبال خواهد داشت . ازسوی دیگر باعث می شود که از ظرفیت کارخانه ها ، مزارع و منابع و امکانات استفاده بهینه و کامل صورت نگیرد که موجب کاهش تولید می شود و در نهایت کشور در تامین نیازهای اساسی با مشکل مواجه می شود . بیکاری بلای اقتصادی ، اجتماعی شناخته شده ای است که به کاهش تولید و پس انداز می انجامد و از عوامل مهم پیدایش و تشدید فقر در جامعه شمرده می شود و پایین بودن نرخ بیکاری از شاخص های مهم توسعه یک کشور بشمار می رود .

 

        آثار سوء فرهنگی عدم تجاری سازی نوآوری ها در جامعه بسیار گسترده تر از آثار اقتصادی آن است . محرومیت اقتصادی در افرادی که کم ظرفیت هستند به سست شدن ارکان ایمان می انجامدو ممکن است اعتقادشان رو به ضعفی بگذارد . وقتی به تبع بیکاری و عدم اشتغالزایی , فاصله طبقاتی در جامعه شدت گرفت به تدریج مشکلات روحی و روانی در درون افراد ریشه می دواند و حالت نومیدی و افسردگی آن را فرا می گیرد و گروهی از مردم در اثر تبلیغات مسموم کشورهای ثروتمند و استعمارگر , دچار باورهای غلطی می شوند مبنی بر اینکه کشورهای جهان سوم از نوآوری ها , استعداد و نبوغ بی بهره اند و همیشه باید منتظر اکتشافات و اختراعات سرزمین های توسعه یافته شوند و در این راستا فرار مغزها نشات گرفته از همین تفکر می باشد .

 

       میان مسائل اقتصادی ،فرهنگی و اجتماعی پیوندی مستحکم وجود دارد به جهت اینکه عدم تجاری سازی نوآوری ها و عدم کارآفرینی در کشور معضل بیکاری را به دنبال داشته و مشکلاتی را که همین بیکاری و عدم اشتغالزایی در کشور بوجود می آورد و اکثر معادلات اقتصادی، اجتماعی ،فرهنگی و سیاسی کشور را بهم می زند، چون بیکاری یعنی افزایش نرخ فقر در جامعه و به تبع آن جامعه را مشکلاتی چون  ناامنی ,سرقت , جرائم سازمان یافته و … فرا می گیرد و معضلاتی چون طلاق , گسترش اعتیاد , تکدی و ولگردی , اختلافات خانوادگی , بالارفتن سن ازدواج ,کاهش آمار ازدواج , بالارفتن آمار جرائم و بزهکاری و …. را به دنبال خواهد داشت .

 

        همچنان که در بحث مشکلات اقتصادی و …. حاصل از عدم تجاری سازی نوآوری ها اشاره شد . اگر نرخ بیکاری , گرانی , تبعیض و …. در جامعه افزایش یابد مطمئناً این عوامل باعث فقر اقتصادی , فرهنگی و… خواهد شد و این محرومیت ها سبب می شود طبقات ناراضی جامعه در برابر دولتمردان احساس کینه و دشمنی کرده و در اجرای برنامه های دولت ایجاد نارضایتی کرده و پایه های حکومت و ناخشنودی آن ها سبب فروپاشی دولت می شود در حقیقت اگر همان طبقات آسیپ پذیر به حکومت سیاسی خود اعتماد و اعتقاد نداشته باشند به سادگی بازیچه گروههای مخالف دولت شده و در برابر مزدی ناچیز مقاصد آنان را اجرا می کنند . فقر بعضاً تبعات امنیتی نیز به دنبال دارد و بعنوان مثال در استانهای مرزی , برخی افراد از فقر مالی و فقر فرهنگی و بیکاری مردم سوء استفاده نموده و آنان را در تجزیه طلبی کشور تشویق می کنند که باعث و بروز نارضایتی می شوند از سوی دیگر ترویج اعتیاد در سطح جامعه و افکندن جوانان در دام اعتیاد , آسانترین و موثرترین روش برای از بین بردن روحیه انقلابی و تلاش و فعالیت در یک کشور است که دشمنان برای رسیدن به اهداف خود از آن بهره  می گیرند .

 

      مشکل ما ایده سازی و ایده پردازی  نیست ،در جامعه ما نخبگانی فرهیخته داریم که صاحب کارآمدترین و بهترین ایده ها و اختراعات هستند اما باید مشکلات و موانع سر راه  چرخه (ایده – تجاری سازی) برداشته شود . دانشگاههای ما بایستی در فرآیند تجاری سازی ایده هاو نوآوری ها ، برنامه ریزی ها و اقدامات اساسی داشته باشند . در کشور ما شاهد طرح ها و ايده هاي خوبي هستيم ولي زمينه ی عملياتي شدن آن و به مرحله توليد و تجاری سازی آن فراهم نمي شود و به جرات مي توان گفت که نگرش تجاري سازي نتايج تحقيقات در بحث مديريت دانشگاه و صنعت جايگاه شايسته خود را نيافته است در حالي که اگر ارتباط و همکاري صنعت و دانشگاه ها توام با رويکرد تجاري سازي باشد اين امر ضامن توسعه تکنولوژيکي و اقتصادي کشور خواهد شد.

 

        ما بایستی دنبال این باشیم که شاخصهای اصلی تجاری سازی ایده ها کدامند ؟ و مناسب ترین مدل برای تجاری سازی کدام مدل بوده ؟ و هرکدام از شاخصها چه نقشی در مدل ارائه شده دارند؟  برای رسیدن به پاسخ مطلوب , می طلبد که از سرمایه گذارن موفق ، تولید کنندگان و فعالان عرصه فناوری و تولید , حمایت همه جانبه ای صورت گیرد تا در راستای حمایت از کارآفرینی و تجاری سازی ایده ها و نوآوری ها بتوانیم اقداماتی شایسته انجام داده باشیم تا توانایی مقابله با تحریم های اقتصادی ،سیاسی و فرهنگی و … را داشته باشیم .

 

1-3)اهمیت و ضرورت انجام تحقيق (شامل اختلاف نظرها و خلاءهاي تحقيقاتي موجود، ميزان نياز به موضوع، فوايد احتمالي نظري و عملي آن و همچنين مواد، روش و يا فرآيند تحقيقي احتمالاً جديدي كه در اين تحقيق مورد استفاده قرار مي‏گيرد:

 

         هر تحقیق از اهمیت برخوردار می باشد و این اهمیت ، از ارزش موضوع مورد بررسی ناشی می شود . در  واقع برخوردار بودن موضوع مورد بررسی از ارزش های خاص ، محقق را وادار میکند تا با صرف وقت ، انرژی و هزینه های دیگر موضوع را عمیقاً  و به طور عینی مطالعه نماید و نتیجه را قابل تعمیم سازد. در این پژوهش هم موضوع با اهمیتی تحت عنوان “دانشگاه کارآفرین و تجاری سازی ایده ها” مورد مطالعه است .

 

       رویکرد نوظهور در سیاستگذاری کارآفرینی بر تسهیل و تشویق تولید و تجاری سازی دانش متمرکز است . در این راستا است که نقش دانشگاه ها و کارآفرینی دانشگاهی بسیار مهم می شود . این موضوع سیاستگذاران را در سرتاسر جهان علاقه مند کرده است که دانشگاه ها را به شکل “دانشگاه های کارآفرین” توسعه دهند تا در تجاری سازی ایده ها با مشکل مواجه نشوند .

 

       در واقع اهمیت پژوهش در آن است که دانشگاه کارآفرین در مورد نیازهای اقتصادی – اجتماعی پاسخگوتر از دانشگاه سنتی است . در جوامع دانش بنیان انتظار می رود دانشگاه ها در جهت ایفای نقش اصلی تر در پیشرفت اجتماعی ، نسبت به سابق انعطاف  بیشتر و سریع تری داشته باشند و در جهت افزایش رفاه و رقابت پذیری اقتصادی به تعامل بیشتر با جامعه ، نوآوری ، انتقال دانش و بهره برداری از تحقیقات علمی بپردازد .(کویوولا،راینه[1])

 

       اشتغال دانش آموختگان یکی از مسائلی است که همواره مورد توجه برنامه ریزان و سیاستگذاران کشور بوده است . این توجه به لحاظ اهمیت بازارکار و هم بعنوان مرکز ثقل اقتصادی و اجتماعی و هم به لحاظ نقش های اجتماعی است که به افراد دانش آموخته برای نیل به اهداف توسعه کشور محول می شود . تقویت وتوسعه دانشگاه کارآفرین ، راهکاری جهت حل معضل اشتغال می باشد .لذا دانشگاه کارآفرین با بهره گیری از پتانسیل های موجود د ردانشگاه به بهبود و رشد کارآفرینی می پردازد و موجبات کاهش نرخ بیکاری را پدید می آورد .

 

        دانشگاه کارآفرین مکانی است که مشاغل جدید در آن خلق می شوند . این مراکز از افراد کارآفرین حمایت می کند . این حمایت شامل حمایت های آموزشی مالی و بازار یابی است . در چنین دانشگاههایی برای سرمایه گذاران امکاناتی فراهم می شود تا مراکز جدید کسب و کار را فراهم آورند  با آنها همکاری می شود تا مشکلات آنها پیش بینی شده و از فرصت های بدست آمده استفاده کنند که خود تجربه ای ارزشمند در حیطه مالی و بازاریابی است .( تقی زاده و محمد پور ،1387 ،ص 44).

 

       در این دانشگاهها گردهم آوردن ذخایر مالی اهمیت ویژه ای دارد و خصوصا به کمک های دولتی نیز نیازمندند . اینجا پروژه های تجاری و اقتصادی همراه به فن آوری روز کم هزینه است و استفاده بهینه از ذخایر مالی نیز از ویژگیهای شاخص کارآفرینان می باشد . نکته مهم دیگر وجود تقاضا برای فعالیت و سرویس دهی در بازار است . مشاغلی  که از این دانشگاهها بهر مند می شوند . مسلما در توسعه فناوری های جدید پیش رو خواهند بود . این فناوریها در تولید کالاها به کار رفته و منجر به بالا رفتن سطح استاندارد زندگی خواهد شد .

 

         با توجه به اینکه در کشور ما فرآیند تجاری سازی و بازارسازی ایده ها و نوآوری ها با مشکلات و موانعی برخوردار بوده و تابحال موفق به پیاده سازی این فرآیند نشده ایم به همین لحاظ این پژوهش از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. این تحقق میتواند به دست اندرکاران کمک کند تا برنامه ریزی صحیحی درمورد بازاری سازی نوآوری ها داشته باشند.

 

 

 

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

 

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)


فرم در حال بارگذاری ...

« انتخاب قانون داخلی کشور میزبان بهقانون حاکم بر قراردادارزشیابی نقش وسایل آموزشی و کمک آموزشی بر اثربخشی دوره های آموزشی در مرکز فنی و حرفه­ای شهرستان خوی »