وبلاگ

توضیح وبلاگ من

رابطه بین جو سازمانی بر رضایت شغلی و بهداشت روانی کارکنان شرکت پتروشیمی شهر شیراز- قسمت ۲۹

 
تاریخ: 22-12-99
نویسنده: نجفی زهرا

منابع لاتین:
– Smith, J. K., Saltzman, H., Thomsen, A. H., and Wadsworth, M. E., (2001). Coping with stress during childhood and adolescence; Problems, Progress, and Potential in theory and research.
– Segerstorm, S.C and Miller, G. E (2004) Psychological stress and the Human Immune system psychological Bulletin, Vol. 130 (4), 601. 630.
– Rocsh.P. Jand Hendler, N, H., (1982) Health promodion, priciple
and clinical applications, Prentice. Hall Inc
– Aldwin,C.m and Yancura, l. A., (2000). coping and health: A Comparison of the Development Univwrsity of California Stress and Trauma Literatures, Dept. of Human and Community.
– Dawis, R.B., & Loquist, L.(1984). A Pspychological theory of adjustment: an individual difference model and its application. Minneapolis: University of Minnesota.
– Pen, M., Romano, J.& Foat, D.(1988). The relationship between job satisfaction and burnout: a study of human service professionals. Administration in mental health, 15, 157-165.
گزارش مجتمع پتروشیمی شیراز Shiraz Petrochemical Complex
که در مکاتبات و نوشتجات به شکل «شرکت ملی صنایع پتروشیمی» (SPC) و یا «شرکت سهامی پتروشیمی شیراز» یاد می شود. در واقع همان بهتر که خوانده شود مجتمع پتروشیمی شیراز. در کل ایران چند مجتمع پتروشیمی داریم که مهمترین عبارتند:
۱- شیراز ۶- خارک ۱۱- پارس
۲- اراک ۷- ابن سینا ۱۲- بوشهر
۳- ماهشهر ۸- پاسارگاد ۱۳- همدان
۴- تبریز ۹- آقاجاری
۵- جم ۱۰- بندر امام
SPC در نزدیکی شیراز پایتخت فرهنگی ایران، شهر شعر و ادب، شهر گل و بلبل، شهر حافظ و سعدی قرار دارد. در واقع مهمترین واحد صنعت پتروشیمی در ایران قرار گرفته است و اینک در پنجمین دهه حیات خود همچنان به رشد و شکوفایی در عرصۀ اقتصاد کشور ادامه می دهد. این مجتمع در ۴۵ کیلومتری شمال شیراز و در مجاورت رودخانه کُر و در نزدیکی شهرستان باستانی تخت جمشید و مرودشت قرار دارد. تولد این مجتمع در سال ۱۳۳۸ هجری شمسی در زمینی به مساحت ۳۰۰ هکتار پایه گذاری گردید و در سال ۱۳۴۲ پس از تکمیل آغاز به تولید کودهای ازته نموده است.
هدف اصلی از احداث این مجتمع تأمین نیازهای کشور به کودهای شیمیایی ازته بود و در حال حاضر با اختصاص ۷۲ هکتار محوطه صنعتی و یا تولید ۱۶ فراورده مهم شیمیایی و به ظرفیت ۱۸۶۰۰۰۰ تن در سال یکی از بزرگترین مجتمع های پتروشیمی در کشور می باشد. در واقع مجتمع پتروشیمی شیراز در محدوده جغرافیایی مرودشت قرار دارد و بیشترین کارگران از ابتدای تأسیس آن تاکنون از مرودشت تأمین می شده و کلیه امکانات اولیه کارخانه از محدوده مرودشت تهیه می شود و در صورتی که با هواپیما از بالا درست به آن نگاه بیندازید، آنرا جزء مرودشت و متصل به مرودشت حساب می نمایید. در بعضی از روزهای زمستان دود حاصله مانند یک چتر بزرگ مرودشت و دشت اطراف آنرا می پوشاند و بین زمین و آسمان منطقه جدایی می اندازد. بدین دلیل بایستی نام آنرا هم «مجتمع پتروشیمی مرودشت» نام گذاشت و از دود و از مالیات آن شهرستان را بی نصیب ننمود. شاید دلیل نام مجتمع پتروشیمی شیراز بازگردد به سال ۱۳۳۸ که شهرستان مرودشت جمعیتی اندک داشت و پرسنل ادارات آن بیشتر از شیراز تأمین می شد. در حال حاضر شهرستان بعد از شیراز پرجمعیتترین شهرستان استان می باشد و بیشتر تولیدات کشاورزی و بیشتر تولیدات کشاورزی هم از همین منطقه می باشد.
منابع تأمین مواد اولیه پتروشیمی از محدوده مرودشت تأمین می شود.
منابع تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی آن که مهمترین خوراک واحدهای مجتمع می باشد که شامل:

تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)

  1. گاز طبیعی است که از خط لوله سراسری گاز تأمین می گردد.
  2. نمک طعام خوراک دوم آن است که مورد نیاز واحدهای سوداش و کلر الکلی در تأسیسات استحصال نمک در دریاچه مهارلو بدست می آید که در نزدیکی شیراز قرار دارد.
  3. و همچنین سنگ آهک مورد نیاز واحد سودااش نیز از معدن مجاور و در امتداد مجتمع می باشد استخراج می گردد.
  4. تأمین آب مورد نیاز توسط یک رشته لوله منشعب از خط انتقال آب سد درودزن به شیراز صورت می گیرد البته قبل از چاه های عمیق تأمین شده است.

جهت سهولت شناسایی و با توجه به تولیدات آنرا به چند منطقه تقسیم نموده اند:
– منطقه (۱)
– منطقه (۲)
– منطقه (۳)
منطقه (۱) در سال ۱۳۴۲ مورد بهره برداری قرار گرفته است. این واحد شامل تولید گازهای اوره، نیروگاه و سرویس های جانبی می باشد و برخی از واحدهای این منطقه مانند اسید نیتریک، آمونیاک، نیترات آمونیوم به دلیل قدمت ملاحظات ایمنی و زیست محیطی از چرخه تولید خارج
شده اند.
واحد سودااش با ظرفیت اسمی ۱۸۰ تن در روز در سال ۱۳۵۲ راه اندازی شده است و با اجرای طرح های توسعه هم اینک ظرفیت آن بالغ بر ۳۰۰ تن در روز است. نمک و سنگ آهک مواد اولیه مورد نیاز این واحد می باشند محصولات تولیدی واحد سودااش شامل کربنات و بی کربنات سدیم به طور گسترده در صنایع شیشه و بلور و غذایی و دارویی، کاغذسازی، چرم و الیاف مورد استفاده قرار می گیرد:
جدول ۱

 

 

 

 


فرم در حال بارگذاری ...

« بررسی مفهوم و مصادیق شرط خلاف مقتضای ذات عقد نکاح- قسمت ۸مقایسه کارایی کانال های مستقیم و غیرمستقیم در بازاریابی بیمه با استفاده از تکنیک DEA- قسمت ۴ »