“
نمودار۱-۱: رابطه هزینههای پیشگیری و ارزیابی با هزینههای شکست(فارسیجانی و کیامهر، ۱۳۸۷)
بنابرین سطحی از کیفیت وجود دارد که در آن هزینههای کیفیت در حداقل خود واقع است. البته در دورههای بعد، برخی از محققین به این نظریه انتقاد داشتند و آن را به چالش کشیدند. این نظریات بر این اساس استوار بود که نقطه بهینه و اقتصادی برای کیفیت وجود ندارند و سطح بهینه برای کیفیت در حقیقت سطح بدون عیب است.
بورگس[۵] تلاش نمود تا این دو نظریه را با یکدیگر تطبیق دهد. نتیجه مطالعات او این بود که دیدگاه کلاسیک برای دوره زمانی مشخص و محدود و دیدگاه مدرن برای افق زمانی نامحدود مناسب است. همچنین فاین[۶]، داوس[۷]، ماسلوس[۸] و دادا[۹] پیشنهاد دادند که مدل سنتی، تصویری دقیق و ایستا از سطوح اقتصادی کیفیت ارائه میدهد، حال آنکه در شرایط دینامیک و چند دورهای، هزینههای شکست با گذشت زمان و بدون نیاز به افزایش در هزینههای پیشگیری و ارزیابی کاهش مییابند(نمودار۱-۲).
نمودار۱-۲: نظریات مدرن (سطح بدون عیب به عنوان سطح بهینه هزینههای کیفیت) (فارسیجانی، کیامهر ،۱۳۸۷)
همان طور که در اغلب متون کیفیت ذکر شده، هزینههای کیفیت به چهار گروه عمده تقسیم میشوند:
۱ . هزینههای پیشگیری
۲٫ هزینههای ارزیابی
۳٫ هزینههای شکست داخلی
۴٫ هزینههای شکست خارجی
چنانچه در نمودار (۱-۲) مشاهده میشود، دو گروه اول هزینه ها مربوط به تولید محصول مرغوب و دو گروه آخر ناشی از تولید محصول نامرغوب میباشد. این دو نوع هزینه، هزینه محصول مرغوب و هزینه محصول نامرغوب با هم نسبت عکس دارند؛ یعنی هر چه ما هزینه تولید محصول مرغوب را بالا ببریم، هزینه های تولید محصول نامرغوب کاهش مییابد. هزینه های کیفیت در جایی قبل از کیفیت۱۰۰ درصد به حداقل میرسد، بنابرین سازمان ها سعی کردند محصول را در همان حیطه ای تولید کنند که هزینه به حداقل میرسد.
با وجود انتقاداتی که به نظریه سنتی جوران وارد شده است، مدل سنتی و رابطه معکوس ذکر شده همچنان دارای مقبولیت گستردهای است و در مباحث مربوط به کیفیت، به آن استناد میشود (فارسیجانی و کیامهر، ۱۳۸۷).
مطالعات بسیار کمی مبنی بر ایجاد یک رابطه تجربی مؤثر میان هزینههای کیفیت و کیفیت وجود دارد. این تحقیق با ادغام مفاهیم هزینههای کیفیت (هزینههای ارزیابی، هزینههای پیشگیری، هزینههای شکست داخلی و هزینههای شکست خارجی) و سطح کیفیت با در نظر گرفتن سه عنصر ورودی مواد، ماشین آلات، عامل انسان به طور جداگانه و شرکت به عنوان یک کل، به بررسی رابطه بین اجزای هزینههای کیفیت و سطح کیفیت برای هر یک از عناصر (مواد، ماشینآلات، عامل انسان و شرکت) میپردازد.
۱-۳٫ اهمیت و ضرورت تحقیق
تولید محصول با کیفیت از عوامل مهم در افزایش سهم بازار از طریق جلب رضایت مشتریان میباشد که افزایش توان سودآوری در شرکت را تضمین می نماید. وجود سیستم اطلاعاتی در یک سازمان که اطلاعات مرتبط با هزینههای کیفیت را اندازه گیری و گزارش کند، امری حیاتی است. بررسی فعالیتهای انجام شده مرتبط با تولید محصول با کیفیت از طریق اطلاعات کمی هزینه های مربوط و برنامه ریزی و کنترل آن ها عملی خواهد شد. اندازهگیری هزینه های کیفیت، مدیریت را در درک بهتر فعالیتهای مربوط به کیفیت محصول یاری میدهد و همچنین باعث تلقی کیفیت به عنوان یکی از پارامترهای مهم فعالیت سازمان نظیر عملیات تولید و فروش میشود (ممبینی ،۱۳۷۷).
سیستم حسابداری اغلب شرکت ها در کشور ما آن گونه طراحی نشده است تا توانایی تامین اطلاعات مورد نیاز جهت اندازه گیری و کنترل هزینههای کیفیت را داشته باشد. هزینههای کیفیت را باید با توجه به ویژگی ها، امکانات و نیازهای اطلاعاتی شرکت با همکاری گروههای بازرگانی، مهندسی و مالی طبقه بندی کرد. هر گونه ابهام در محتوای اطلاعاتی این هزینه ها باید با توجه به دانش، تجربه و هم فکری گروههای سهگانه فوق حل و فصل شود.
توجه به هزینههای کیفیت تحول بزرگی در شرکتها ایجاد کرده و مزیت آن فراتر از افزایش سود بوده و به یک فلسفه تبدیل شده است. فلسفه آموزش مداوم و بهبود مستمر موجب اعتلای فرهنگ کارکنان و دگرگونی ساختار سازمانی شرکت ها شده است. این عوامل علاوه بر افزایش سود، قدرت رقابت را نیز تقویت میکند.
حسابداری کیفیت با تعیین اینکه ما چقدر برای دستیابی به کیفیت هزینه میکنیم و در مقابل چقدر هزینه بابت بدی کیفیت را میپردازیم، امکان کنترل بهتر هزینهآموزشها را فراهم کرده و با ارائه اطلاعات تفضیلی در رابطه با انجام عملیات پیشگیرانه بدی کیفیت و نتایج حاصل از آن در کیفیت خروجیها، امکان تصمیمسازی استراتژیک را برای مدیران فراهم میسازد (رهنمای رودپشتی و جلیلی، ۱۳۸۶).
۱-۴٫ اهداف اساسی از انجام تحقیق
هدف اصلی از انجام این تحقیق بررسی رابطه بین اجزای هزینههای کیفیت و کیفیت برای هر یک از عناصر (مواد، ماشینآلات، عامل انسان و شرکت) در شرکت شیر پگاه خوزستان برای سال-های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ میباشد.
این تحقیق در محاسبه و جمع آوری هزینههای مرتبط با کیفیت دارای اهداف اصلی و فرعی میباشد.
که اهداف اصلی عبارتند از:
-
- آشنایی با مراکز فعالیت ایجاد کننده هزینههای کیفیت
-
- توضیح چگونگی جمع آوری و تجزیه و تحلیل هزینههای کیفیت
-
- طبقهبندی هزینههای مربوط به کیفیت
-
- کسب معیاری برای سنجش میزان روی آوردن سازمان به کیفیت
-
- کسب شناخت از چگونگی تاثیر هزینههای کیفیت بر کیفیت محصول تولیدی
- کسب شناخت کافی از اجزای هزینههای کیفیت در این شرکت تولیدی
و اهداف فرعی نیز عبارتند از:
-
- ایجاد آگاهی در پرسنل نسبت به هزینههای کیفیت پایین کالا و خدمات
-
- تعیین اینکه در چه بخشی بیشترین هزینهآموزشها اتفاق میافتد
-
- تنظیم روند هزینههای کیفیت
-
- نمایش تأثیر فعالیتهای بهبود کیفیت در کل شرکت
-
- سرمایهگذاری در فعالیتهای صحیح پیشگیرانه
-
- کمک به استفاده کنندگان از جمله مدیران شرکت های تولیدی، اساتید، دانشجویان حسابداری و مدیریت مالی
- توسعه ادبیات مالی مرتبط با هزینههای کیفیت
۱-۵٫ قلمرو تحقیق
قلمرو پژوهش باید در حوزه های زمان، مکان و موضوع تعیین گردد. تعیین دقیق چارچوبهای زمانی، مکانی، موضوعی و جامعه آماری باعث افزایش اثربخشی و کارایی تحقیق شده و از اتلاف زمان و بودجه جلوگیری می کند.
قلمرو زمانی، مکانی و موضوعی تحقیق به شرح زیر میباشد:
-
- قلمرو مکانی: قلمرو مکانی تحقیق، شرکت شیر پگاه خوزستان میباشد.
-
- قلمرو زمانی: قلمرو زمانی تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین هزینههای کیفیت و کیفیت طی سال های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ میباشد.
“
فرم در حال بارگذاری ...