وضعیت توانمندسازی روان شناختی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر تهران چگونه است؟
۱-۴-۲٫ پرسش های فرعی
- وضعیت توانمندسازی روان شناختی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهرتهران در بعد شایستگی چگونه است؟
- وضعیت توانمندسازی روان شناختی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر تهران در بعد احساس موثر بودن چگونه است؟
- وضعیت توانمندسازی روان شناختی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر تهران در بعد احساس معناداری چگونه است؟
- وضعیت توانمندسازی روان شناختی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر تهران در بعد احساس اعتماد چگونه است؟
- وضعیت عامل شرایط سازمانی از دیدگاه کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر تهران چگونه است؟
- وضعیت عامل راهبردهای مدیریتی از دیدگاه کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر تهران چگونه است؟
- وضعیت عامل منابع خودکارآمدی از دیدگاه کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر تهران چگونه است؟
۱-۵٫ فرضیه های پژوهش
- بین عامل شرایط سازمانی و توانمندسازی روان شناختی از نظر کتابداران رابطه معنیداری وجود دارد.
- بین عامل راهبردهای مدیریتی و توانمندسازی روان شناختی از نظر کتابداران رابطه معنیداری وجود دارد.
- بین عامل منابع خودکارآمدی و توانمندسازی روان شناختی از نظر کتابداران رابطه معنیداری وجود دارد.
- بین دیدگاه کتابداران با سطح تحصیلی مختلف در زمینه وضعیت توانمندسازی روان شناختی تفاوت معنیداری وجود دارد.
- بین دیدگاه کتابداران زن و مرد در زمینه وضعیت توانمندسازی روان شناختی تفاوت معنیداری وجود دارد.
۱-۶٫ اهمیت وضرورت پژوهش
۱-۶-۱٫ اهمیت نظری
در جهان رقابتی امروز یکی از ابزارهای مهم برای ایجاد تحول و بقای سازمان و رسیدن به هدف ها و رسالتهای مورد نظر عنصر انسان است. در این میان آنچه مقوله تحول را حیات میبخشد و بقای سازمان را نیز تضمین میکند، منابع انسانی است. واقعیت این است که اگر در سازمانها از وجود انسانهای خلاق، دانشگر، فرصت شناس و تبیینگر مسائل بیبهره باشیم، بسیاری از موقعیت ها و فرصت ها را از دست خواهیم داد (طالبیان، ۱۳۸۸).
یکی از مفاهیمی که در راستای بالندگی منابع انسانی مطرح میشود، توانمندسازی کارکنان است. مطالعه توانمندسازی یک اصل بنیادین در مدیریت سازمان های امروزی است. کتابخانههای دانشگاهی هم که بخش جداییناپذیر نظام آموزش عالی محسوب میشوند، به عنوان مراکز گردآوری و انتقال اطلاعات علمی و فنی و کانون پاسخگویی به نیاز محققان، ناگزیر به جذب نیروی انسانی کارآمد هستند (حقیقی، ۱۳۷۲).
این مطالعه موجب ایجاد فهمی صحیح از رفتار کتابداران و مدیران کتابخانههای دانشگاهی به طور عام و چگونگی مدیریت صحیح کتابداران و اداره کتابخانههای دانشگاهی به طور خاص میشود. بنابراین این پژوهش میتواند به عنوان مکمل سایر پژوهش های مدیریت نیروی انسانی کتابخانهها، از بعد توانمندسازی روان شناختی آنها مدیریت منابع انسانی را در کتابخانهها تقویت کند.
از این منظر میتوان موارد ذیل را به عنوان اهمیت نظری این پژوهش برشمرد :
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید. |
- شناخت مدیران کتابخانههای دانشگاهی از مقوله توانمندسازی روان شناختی و اجرای مناسب برنامه های آن برای مدیریت صحیح و هدفمند نیروی انسانی کتابخانههایشان.
- تبیین اهمیت توانمندسازی روان شناختی برای کتابداران کتابخانههای دانشگاهی در جهت بهبود وضعیت نیروی انسانی کتابخانههای دانشگاهی.
- تبیین یک چشمانداز مناسب از توانمندسازی روان شناختی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی برای مدیران این کتابخانهها.
۱-۶-۲٫ اهمیت کاربردی
از نظر کاربردی پژوهش حاضر در موارد ذیل مفید و قابل استفاده کاربردی خواهد بود:
- افزایش سطح دانش شغلی و مهارت کتابداران کتابخانههای دانشگاهی
- افزایش احساس مثبت کتابداران کتابخانههای دانشگاهی در مورد شغلشان
- افزایش سطح رضایتمندی کاربران کتابخانههای دانشگاهی
- بهبود ارتباط میان مدیریت و کتابداران کتابخانههای دانشگاهی
- افزایش احساس تعلق و تعهد کتابداران کتابخانههای دانشگاهی
- و افزایش سطح عملکرد و بهرهوری کتابخانههای دانشگاهی.
۱-۷٫ تعریف های متغیرهای تحقیق
۱-۷-۱٫ تعریف های مفهومی و عملیاتی
توانمندسازی روان شناختی[۷]: بر اساس دیدگاه ارگانیکی، توانمندسازی روان شناختی به عنوان مجموعهای از باورها و ادراکات شخصی در زمینه شغلی و محیط سازمانی تلقی میشود (عبداللهی و نوه ابراهیم،۴۶:۱۳۸۵). همچنین بر اساس تعریف عملیاتی توانمندسازی روانشناختی یک نوع عامل درونی که منعکس کننده نقش فعال کارکنان در سازمان مورد نظر میباشد که در این پژوهش شامل متغیرهای شایستگی، موثر بودن، معناداری و اعتماد میباشد.
شایستگی[۸]: باور شخصی افراد نسبت به توانایی خود برای انجام کار به طور کامل را شامل میشود. افرادی که دارای این احساس هستند باور دارند که تواناییها و قابلیت های لازم را برای انجام کارها به طور موفقیتآمیز را دارا هستند (عبداللهی، ۱۳۸۴). همچنین بر اساس تعریف عملیاتی شایستگی تسلط بر مهارت های مورد نیاز برای انجام دادن کار، اطمینان داشتن نسبت به توانایی برای انجام کار و تصمیم گیری درباره چگونگی انجام دادن وظایف شغلی را شامل میشود.
موثر بودن[۹]: حدی است که یک فرد میتواند بر نتایج راهبردی، اداری یا عملیاتی در کار اثرگذار باشد. به بیان دیگر موثر بودن نشان دهنده اندازه کنترل فرد بر پیامدهای سازمانی یا باور به این است که او میتواند کارها را متفاوت انجام دهد (اسپریتزر، ۱۹۹۷). همچنین بر اساس تعریف عملیاتی موثر بودن کنترل داشتن و تاثیر گذاردن بر رویدادهای کاری و اظهار نظر در خصوص رویدادهای کاری را شامل میشود.
معناداری[۱۰]: به هماهنگی بین وظایف کاری خواسته شده و ارزشهای مورد نظر فرد کننده کار اشاره دارد (لدر و برگستن، ۲۰۰۵). همچنین بر اساس تعریف عملیاتی معناداری مهم بودن کار، معناداربودن کارو معنادار بودن وظایف شغلی را شامل میشود.
اعتماد[۱۱]: اشاره به روابط بین مدیر و کارکنان و بالعکس دارد. اعتماد دربرگیرنده این است که کارکنان در محیط کاری احساس امنیت داشته باشند و باور کنند که در داخل سازمان با آنان منصفانه رفتار میشود (اسپریتزر و میشرا، ۱۹۹۷). همچنین بر اساس تعریف عملیاتی اعتماد اطمینان داشتن به صداقت همکاران، اطمینان داشتن از اینکه همکاران اطلاعات مهم را با کتابداران در میان می گذارندو اعتقاد به اینکه همکاران به کامیابی و موفقیت کتابداران توجه دارند را شامل میشود.
نظام پاداشدهی[۱۲]: پیامدهای ارزشمند مثبت کار برای افراد (شرمرهرن، ۱۹۷۳). ارائه یک پیامد خوشایند برای انجام رفتاری مطلوب از فرد به منظور افزایش احتمال تکرار است (هلریگل و دیگران، ۱۹۹۵). همچنین بر اساس تعریف عملیاتی نظام پاداشدهی اعتقاد به اینکه فرد متناسب با انجام دادن کار، پیشرفت کار و نوآوری و خلاقیت حقوق و مزایا دریافت میکند.
اهداف روشن: مجموعهای از چشماندازهای روشن و مرتبط با رفتار و مقاصد سازمانی (وتن و کمرون، ۱۹۹۸) همچنین بر اساس تعریف عملیاتی اهداف روشن شامل روشن کردن وظایف و مسئولیت های کارکنان، بیان دقیق انتظارات و روشن کردن اهداف و نقش های سازمان و آگاهی داشتن نسبت به موقعیت شغلی را شامل میشود.
دسترسی به منابع: منابعی که به افراد کمک میکنند تا کنترل بر کار و زندگی خویش را بدست آورند ( احمدی، ۹۱:۱۳۸۹). همچنین بر اساس تعریف عملیاتی دسترسی به منابع شامل در اختیار داشتن منابع مورد نیاز برای انجام دادن کار و فراهم بودن منابع برای حمایت از ایده ها و عقاید جدید را شامل میشود.
ساختار سازمانی: نظام روابطی است که به طور غیر رسمی شکل گرفته و به طور رسمی تصویب شده و حاکم بر فعالیتهای افرادی است که برای کسب هدف مشترک به هم وابستهاند (رضاییان، ۱۳۸۶). همچنین بر اساس تعریف عملیاتی ساختار سازمانی آگاهی داشتن از نحوه ارتباطات و رده های سازمانی را شامل میشود.
فراهم نمودن اطلاعات: قرار دادن اطلاعات بیشتر سازمانی برای بالا بردن سطح توانمندسازی آنان . بدین ترتیب کارمندان احساس توانایی کرده و با احتمال بیشتری به طور موفقیتآمیز با مدیر هماهنگ میشوند (وتن و کمرون، ۱۹۹۸). همچنین بر اساس تعریف عملیاتی فراهم نمودن اطلاعات شامل آگاه شدن از نتایج تصمیمات اتخاذ شده، فراهم بودن اطلاعات مورد نیاز برای انجام کار و فراهم بودن اطلاعات مربوط به بینش اهداف و استراتژی های سازمان را شامل میشود.
تفویض اختیار: اختیار دادن به زیر دستان برای انجام کاری به جای خود (انصاری، ۱۳۹۰). همچنین بر اساس تعریف عملیاتی تفویض اختیار شامل دادن اختیار از طرف مدیر به کتابداران میشود.
استقلال: به نیاز فرد برای مشارکت در تصمیم گیریهایی که روی وظایف او اثر می گذارد و برای اعمال نفوذ در کنترل موقعیت های شغلی و آزادی عمل، اظهارنظر و داشتن حق رای در کار اشاره دارد (دنتون و همکاران، ۲۰۰۱). همچنین بر اساس تعریف عملیاتی استقلال شامل آزادی عمل داشتن برای انجام وظایف شغلی و آزادی عمل در به کارگیری مهارت ها میباشد.
فرم در حال بارگذاری ...