وبلاگ

توضیح وبلاگ من

بررسی مدیریت منابع انسانی برعملکردمالی شعب بانک ملی شهراصفهان براساس مدل هاروارد- قسمت ۴۹

 
تاریخ: 22-12-99
نویسنده: نجفی زهرا

مهمترین و حیاتی ترین دارایی هر سازمان، نیروی انسانی آن سازمان است.. نیروی انسانی توانمند، سازمان توانمند را به وجود می آورد. هدف این پژوهش بررسی، شناسایی و ا ندازه گیری اثرات مدیریت منابع انسانی بر عملکرد مالی در شعب بانک ملی شهر اصفهان می باشد و در این راستا به دنبال ارائه راهکارهایی در جهت بهبود عملکرد مالی بانک از طریق مدیریت منابع انسانی در شعب بانک ملی شهر اصفهان می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران شعب بانک ملی شهر اصفهان می باشند که شامل ۱۰۳ نفر می باشند. در این تحقیق کلیه عناصر جامعه مورد تحلیل قرار گرفتند و بدین منظور از سرشماری استفاده شد. بنابراین تعداد ۱۰۳ پرسشنامه توزیع شد و سعی گردید، تمام پرسشنامه ها توسط محقق در اختیار پرسش شوندگان قرار داده شود تا با دقت هر چه تمام تر دیدگاه های افراد جمع آوری و تحلیل گردد. لیکن در نهایت ۸۹ پرسشنامه بازگشتی قابل تحلیل بوده و می توان حجم نمونه را ۸۹ در نظر گرفت. ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بر اساس پرسشنامهی محقق ساخته بر اساس مدل مدل هاروارد می باشد. جهت سنجش پایایی و اعتبار ابزار اندازه گیری از آلفای کرونباخ استفاده شده است. آلفای کرونباخ مقدار ۸۶/۰ بدست آمده که بیانگر پایایی مطلوب پرسشنامه می باشد. روایی پرسشنامه حاضر به صورت محتوایی و صوری توسط پژوهشگر با مشورت و راهنمایی استاد راهنما و استاد مشاور و با همکاری و مساعدت تعدادی از متخصصان تهیه و تنظیم گردیده است.تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش در سطح آمار توصیفی، برای سوالهای مشخصات فردی پاسخ دهندگان و جنبه ها و ابعاد ویژهی تحقیق استفاده گردده است و جداولی شامل فراوانی، درصد و درصد انباشته برای مشخصات فردی پاسخ دهندگان تشکیل و نمودار ستونی نیز ترسیم گردید. همچنین میانگین و انحراف معیار برای سئوالات و شاخص های تحقیق محاسبه و تعیین شدند. فرض نرمالیتی داده ها نیز بوسیلهی آماره کلموگروف اسمیرنوف مورد بررسی قرار گرفت. برای آزمون فرضیه ها، با توجه به فرضیهی مورد بررسی، سؤالها ترکیب و شاخص های پژوهش به همراه مؤلفه های تشکیل دهندهی آنها بر حسب میانگین و انحراف معیار تعیین گردید. پس از آزمون نرمالیتی، در آزمون فرضیه های اصلی از تحلیل همبستگی و رگرسیون به همراه سطوح معنی داری استفاده شده است. در آزمون فروض تکمیلی از آزمون t دو نمونه ی، آنالیز واریانس و آزمون فریدمن و … به همراه سطح معنی داری استفاده و فرضیه های تحقیق مورد بررسی قرار میگیرند. برای تحلیل آماری از نرم افزار ۱۹SPSS; و Lisrel استفاده شده است.
۵-۲-یافته های توصیفی
در نمونهی ۸۹ نفری از مدیران شعب بانک ملی شهر اصفهان، %۵/۹۵ از پاسخگویان مرد و %۵/۴ زن می باشند. بیشترین تعداد از پاسخگویان یعنی %۷/۶۹ در گروه سنی ۵۰-۴۱ سال قرار داشته و کمترین تعداد از پاسخگویان یعنی %۵/۴ در گروه سنی ۳۰-۲۰ سال قرار دارند. بیشترین تعداد از پاسخگویان یعنی %۲/۳۸ دارای تحصیلات دیپلم و پایینتر و کمترین تعداد از پاسخگویان، %۵/۴ دارای تحصیلات فوق لیسانس و بالاتر می باشند. بیشترین تعداد از پاسخگویان یعنی %۸/۶۱ بیش از ۲۰ سال سابقهی کاری دارند و کمترین تعداد از پاسخگویان یعنی %۶/۵ سابقهی کاری ۶ تا ۱۰ سال دارند.
در بررسی توصیفی شاخص مدیریت منابع انسانی و سئوال های مربوطه : از نظر مدیران، بیشترین میانگین با مقدار ۵۶/۳ مربوط به مولفه « نتایج منابع انسانی» می باشد.کمترین میانگین با مقدار ۱۵/۳ مربوط به مولفه « سیاست های منابع انسانی » می باشد. میانگینهای کمتر از مقدار ۳ نشانهی عدم مطلوبیت در آن مولفه یا سئوال می باشد. انحراف معیارها نیز به هم نزدیکاند که نشانه ی دقت هم اندازه در مقادیر است.
در بررسی توصیفی شاخص عملکرد مالی و سئوال های مربوطه : از نظر مدیران، در وضع موجود، بیشترین میانگین با مقدار ۳۰/۳ مربوط به مولفه « درآمدها » می باشد وکمترین میانگین با مقدار ۰۶/۳ مربوط به مولفه « کفایت سرمایه » می باشد. در وضع مطلوب، بیشترین میانگین با مقدار ۸۵/۳ مربوط به مولفه «کیفیت مدیریت » می باشد وکمترین میانگین با مقدار ۴۶/۳ مربوط به مولفه « کیفیت دارایی ها » می باشد. میانگین شاخص عملکرد مالی بانک ملی شعبه اصفهان در وضع موجود برابر ۱۸/۳ و در وضع مطلوب برابر ۶۴/۳ می باشد. در مجموع اختلاف آشکاری بین وضع موجود و وضع مطلوب در عملکرد مالی و مولفه های آن وجود دارد.
در بررسی نرمال بودن داده ها با توجه به شاخص های مورد نظر : می توان گفت چون سطوح معنی داری آزمون نرمالیتی برای شاخصهای پژوهش از خطای %۵ بیشتر است لذا فرض صفر رد نمی شود و این بدان معنی است که داده ها نرمال هستند.
۵-۳- یافته های استنباطی
فرضیه اصلی (کلی): «بین مدیریت منابع انسانی و عملکرد مالی شعب بانک ملی رابطه وجود دارد».

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

عکس مرتبط با منابع انسانی


فرم در حال بارگذاری ...

« مطالعه مقایسه ای سیاست خارجی ایران و روسیه در آسیای مرکزی- قسمت ۱۳مقایسه اثربخشی درمان نوروفیدبک با کاهش استرس مبتنی برحضورذهن در کاهش علائم اضطرابی در بیماران مبتلا به اضطراب اجتماعی- قسمت ۲ »