وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پیشگیری اجتماعی در سرقت سایبری:پایان نامه سرقت در فضای سايبری

 
تاریخ: 24-12-99
نویسنده: نجفی زهرا

– اعمال پیشگیری اجتماعی در سرقت سایبری

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

  گسترش و توسعه مهارت­ها و صلاحیت­های تربیتی والدین

 

اینترنت یک ابزار ارتباطی مدرن است که حذف آن از فعالتهای روزانه امکان پذیر نیست و باید از آن به طور مناسب استفاده شود. استفاده مناسب از اینترنت به ارتقای سطح اطلاعات والدین هم پای فرزندانشان نیاز دارد. در صورتی که والدین اطلاعات کمی نسبت به اینترنت داشته باشند از استفاده فرزندانشان از این ابزار  مهم تکنولوژی ممانعت به عمل آورده و در نهایت این محدودیت ها منجر به استفاده نا مناسب جوانان از اینترنت می­شود.[1] والدین باید سطح دانششان را در مورد اینترنت افزایش داده و به فرزندانشان طریق درست استفاده از آن را آموزش دهند.

 

 

 

4-2-1-1-2-2-  ترغیب و تسهیل بروز انگیزش های مشروع و سودمند

 

 

 

چنانچه کاربران ملاحضه کنند که با ورود به شبکه اینترنت می­توانند امور خود را به طور بهینه به پیش ببرند و این تحول مثبت را در زندگیشان احساس کنند، کاربری­شان را در فضای سایبر به امور بیهوده اختصاص نخواهند داد.[2] هنوز بسیاری از این افراد با کارکرد اصلی این فناوری آشنا نیستند و ابزارهای الکترونیکی را یک وسیله سرگرمی تلقی و در همین حد از آن بهره برداری می­کنند. برای تغییر این نگرش باید از رسانه­های ارتباط جمعی مثل تلوزیون و … استفاده کرد.

 

 

 

4-2-1-1-2-3- بر حذر داشتن از سرقت­های رایانه­ای

 

 

 

در واقع آنچه امروز فضای بانک­ها و سیستم­های مالی و جامعه ایران را مشوش و مضطرب ساخته، نباید هک شدن یا به سرقت رفتن اطلاعات سه میلیون حساب بانکی یا فاش شدن  اطلاعات 10 بانک در کشور باشد نگرانی اصلی باید ضعف بزرگی باشد که سیستم اطلاعات الکترونیکی بانک ها یا سیستم­های شرکت­های خدمات دهننده به آنها را این چنین در برابر سارقان، آسیب پذیر ساخته است و اینکه آیا کسی به فکر بر طرف ساختن این ضعف بزرگ هست یا خیر؟

 

آیا کاربران خدمات الکترونیکی بانک­ها به اندازه  کافی از خطراتی که ممکن است در کمین آنها باشد آگاهند و به خوبی از تمامی ریزه کارها و تنظیمات خدمات سیستم های الکترونیکی بانک ها آگاهی دارند یا آگاهی آنها صرفا در حد بر طرف ساختن نیاز روزانه بوده و سود جویان می­­توانند به راحتی با فریب دادن آنها مثلا به واسطه ترغیب آنها برای تغییر زبان عابر بانک به انگلیسی، مبالغ قابل توجهی را به اصطلاح کارت به کارت کرده و ناپدید شوند؟

 

 

 

4-2-1-1-2-4- آموزش و آگاهی افراد

 

 

 

از جمله تدابیر موثر در پیشگیری از سرقت رایانه­ای، ارائه آموزش کافی و اطلاع رسانی بهنگام است. همان طور که بیش از این نیز بیان گردید، توسعه سریع فناوری رایانه و نقش عمده آن در جهان امروز به ویژه کشورهای صنعتی، موجب گردیده است که کودکان و نوجوانان از سنین کودکی با کاربری رایانه آشنا گردند و در سنین نوجوانی و جوانی به افرادی آشنا با فناوری رایانه به ویژه از بعد تجربی، مبدل شوند.

 

لذا آگاه ساختن این افراد و ارائه آموزشهای لازم از سنین کودکی می­تواند نقش شایان توجهی در پیشگیری از سرقت رایانه­ای داشته باشد. بعلاوه ارائه آموزشهای ویژه برای عموم جامعه نیز اهمیت بسزایی دارد. با ارائه این نوع آموزش­ها می­توان به افراد جامعه آموخت که به شیوه­هایی احتمال آسیب دیدگی فردی و اجتماعی در مقابل سارقان رایانه­ای را کاهش دهند و بتوانند خانواده، اموال و حیثیت اجتماعی خود را تا حد زیادی از خطرات احتمالی مصون دارند.

 

از دیگر ابعاد ضروری سیاست آموزشی در مورد سرقت رایانه­ای، آموزش کارکنان و افراد شاغل در بخشهای مختلف جامه است. این آموزش، که بیشتر، محوریت اصلی آن در رابطه با شغل افراد می­باشد، مواردی را در بر می­گیرد که ممکن است افراد را از بعد اشتغال در مقابل این دست از جرایم ضربه پذیر سازد.

 

علاوه بر موارد یاد شده آموزش­هایی در ارتباط با مشاغل خاصی از جامعه ضروری است: به عنوان مثال، طرح ریزی و اجرای آموزش خاص برای مسئولان حفاظت و امنیت و شبکه های رایانه­ای که در بانک­ها و یا ادارجات مالیاتی کشور سروکار دارند.

 

همگام با آموزش می­توان از اطلاع رسانی به عنوان یکی از مبانی پیشگیری و مقابله عمومی با سرقت رایانه­ای در جامعه یاد کرد. در بسیاری از موارد، اطلاع رسانی موثر و بهنگام می­تواند حجم خسارات  ناشی از سرقت رایانه­ای را تا حد قابل ملاحظه ای کاهش داد.

 

.[1]  جلالی فراهانی، ا ،  همان ، ص112.

 

[2] . مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، گزارش تاملی بر فیلترینگ 5 برنامه اقدام برای تحقق برنامه سالم سازی فضای سایبر، شماره8947 ، اردیبهشت 1387، ص.36.

 

 

 

سرقت در فضای سايبری  


فرم در حال بارگذاری ...

« پیشگیری از سرقت رایانه ­ای:پایان نامه سرقت در فضای سايبریفلسفه مديريت ارتباط با مشتري//پایان نامه درمورد CRM »