– اعمال پیشگیری اجتماعی در سرقت سایبری
گسترش و توسعه مهارتها و صلاحیتهای تربیتی والدین
اینترنت یک ابزار ارتباطی مدرن است که حذف آن از فعالتهای روزانه امکان پذیر نیست و باید از آن به طور مناسب استفاده شود. استفاده مناسب از اینترنت به ارتقای سطح اطلاعات والدین هم پای فرزندانشان نیاز دارد. در صورتی که والدین اطلاعات کمی نسبت به اینترنت داشته باشند از استفاده فرزندانشان از این ابزار مهم تکنولوژی ممانعت به عمل آورده و در نهایت این محدودیت ها منجر به استفاده نا مناسب جوانان از اینترنت میشود.[1] والدین باید سطح دانششان را در مورد اینترنت افزایش داده و به فرزندانشان طریق درست استفاده از آن را آموزش دهند.
4-2-1-1-2-2- ترغیب و تسهیل بروز انگیزش های مشروع و سودمند
چنانچه کاربران ملاحضه کنند که با ورود به شبکه اینترنت میتوانند امور خود را به طور بهینه به پیش ببرند و این تحول مثبت را در زندگیشان احساس کنند، کاربریشان را در فضای سایبر به امور بیهوده اختصاص نخواهند داد.[2] هنوز بسیاری از این افراد با کارکرد اصلی این فناوری آشنا نیستند و ابزارهای الکترونیکی را یک وسیله سرگرمی تلقی و در همین حد از آن بهره برداری میکنند. برای تغییر این نگرش باید از رسانههای ارتباط جمعی مثل تلوزیون و … استفاده کرد.
4-2-1-1-2-3- بر حذر داشتن از سرقتهای رایانهای
در واقع آنچه امروز فضای بانکها و سیستمهای مالی و جامعه ایران را مشوش و مضطرب ساخته، نباید هک شدن یا به سرقت رفتن اطلاعات سه میلیون حساب بانکی یا فاش شدن اطلاعات 10 بانک در کشور باشد نگرانی اصلی باید ضعف بزرگی باشد که سیستم اطلاعات الکترونیکی بانک ها یا سیستمهای شرکتهای خدمات دهننده به آنها را این چنین در برابر سارقان، آسیب پذیر ساخته است و اینکه آیا کسی به فکر بر طرف ساختن این ضعف بزرگ هست یا خیر؟
آیا کاربران خدمات الکترونیکی بانکها به اندازه کافی از خطراتی که ممکن است در کمین آنها باشد آگاهند و به خوبی از تمامی ریزه کارها و تنظیمات خدمات سیستم های الکترونیکی بانک ها آگاهی دارند یا آگاهی آنها صرفا در حد بر طرف ساختن نیاز روزانه بوده و سود جویان میتوانند به راحتی با فریب دادن آنها مثلا به واسطه ترغیب آنها برای تغییر زبان عابر بانک به انگلیسی، مبالغ قابل توجهی را به اصطلاح کارت به کارت کرده و ناپدید شوند؟
4-2-1-1-2-4- آموزش و آگاهی افراد
از جمله تدابیر موثر در پیشگیری از سرقت رایانهای، ارائه آموزش کافی و اطلاع رسانی بهنگام است. همان طور که بیش از این نیز بیان گردید، توسعه سریع فناوری رایانه و نقش عمده آن در جهان امروز به ویژه کشورهای صنعتی، موجب گردیده است که کودکان و نوجوانان از سنین کودکی با کاربری رایانه آشنا گردند و در سنین نوجوانی و جوانی به افرادی آشنا با فناوری رایانه به ویژه از بعد تجربی، مبدل شوند.
لذا آگاه ساختن این افراد و ارائه آموزشهای لازم از سنین کودکی میتواند نقش شایان توجهی در پیشگیری از سرقت رایانهای داشته باشد. بعلاوه ارائه آموزشهای ویژه برای عموم جامعه نیز اهمیت بسزایی دارد. با ارائه این نوع آموزشها میتوان به افراد جامعه آموخت که به شیوههایی احتمال آسیب دیدگی فردی و اجتماعی در مقابل سارقان رایانهای را کاهش دهند و بتوانند خانواده، اموال و حیثیت اجتماعی خود را تا حد زیادی از خطرات احتمالی مصون دارند.
از دیگر ابعاد ضروری سیاست آموزشی در مورد سرقت رایانهای، آموزش کارکنان و افراد شاغل در بخشهای مختلف جامه است. این آموزش، که بیشتر، محوریت اصلی آن در رابطه با شغل افراد میباشد، مواردی را در بر میگیرد که ممکن است افراد را از بعد اشتغال در مقابل این دست از جرایم ضربه پذیر سازد.
علاوه بر موارد یاد شده آموزشهایی در ارتباط با مشاغل خاصی از جامعه ضروری است: به عنوان مثال، طرح ریزی و اجرای آموزش خاص برای مسئولان حفاظت و امنیت و شبکه های رایانهای که در بانکها و یا ادارجات مالیاتی کشور سروکار دارند.
همگام با آموزش میتوان از اطلاع رسانی به عنوان یکی از مبانی پیشگیری و مقابله عمومی با سرقت رایانهای در جامعه یاد کرد. در بسیاری از موارد، اطلاع رسانی موثر و بهنگام میتواند حجم خسارات ناشی از سرقت رایانهای را تا حد قابل ملاحظه ای کاهش داد.
.[1] جلالی فراهانی، ا ، همان ، ص112.
[2] . مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، گزارش تاملی بر فیلترینگ 5 برنامه اقدام برای تحقق برنامه سالم سازی فضای سایبر، شماره8947 ، اردیبهشت 1387، ص.36.
سرقت در فضای سايبری
فرم در حال بارگذاری ...