وبلاگ

توضیح وبلاگ من

شناسایی و تبیین کدهای بومی اخلاقی برای مدیران بیمارستانی

 
تاریخ: 22-12-99
نویسنده: نجفی زهرا

یافته ها و دستاوردهای پژوهش عبارت است از نتایج محاسبه و تجزیه و تحلیل اطلاعات گردآوری شده. به بیانی دیگر، تعبیر و تفسیر داده ها را یافته های پژوهش گویند.یافته ها و دستاوردهای پژوهش اطلاعات واقعی است که از فرایند پژوهش علمی به دست آمده است.

از اینرو داده های تحقیق که اطلاعات خام و غیر تجربی و تنها آماره های کمی هستند باید با توجه به اهداف و فرضیه های تحقیق تفسیر و تعبیر شوند تا به یافته ها و دستاوردهای پژوهش تبدیل گردند.در این مرحله اطلاعات و داده های کد گذاری شده پس از تجزیه و تحلیل و پردازش به وسیله رایانه توسط محقق مورد تفسیر و تعبیر قرار می گیرند. در این فصل از پژوهش در ابتدا به شناسایی کدها پرداخته خواهد شد و در مرحله بعد کدهای شناسایی شده حاصل از فن دلفی که در اختیار مدیران بیمارستانی قرار گرفته شد و داده ­های خام حاصل از جمع آوری پرسشنامه ­های ارائه شده به مدیران، از نظر میزان همبستگی بین کدها و در سطوح مختلف مدیران و نیز وزن و اهمیت هر دسته از کدها از طرق آزمون­های آماری و نیز شیوه میانگین­ گیری برای تک تک کدها به تحلیل داده ­های حاصل از پرسشنامه پرداختیم.

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.

 

۴-۲) شناسایی کدهای اخلاق حرفه ­ای مدیران بیمارستانی در سطوح مختلف اداری

در این پژوهش در ابتدا با طرح­ریزی پرسشنامه شناسایی کدها با الهام گرفتن از سازمان­های بزرگی که به طراحی و شناسایی کدهای اخلاق حرفه­ای پرداخته­اند به شناسایی کدهای اخلاقی پرداختیم،که در نهایت و با جمع بندی­های انجام شده از طریق فن دلفی به مجموعه ­ای از کدهای شناسایی شده مشتمل بر ۱۸کد دست یافتیم.

بدین ترتیب که برای شناسایی کدها سه مرحله پرسشنامه شناسایی کدها در اختیار خبرگان اخلاق حرفه­ای قرار گرفت. در مرحله اول مجموعه ­ای از سؤالات مشتمل بر ۱۵ کد شناسایی شده اخلاق حرفه­ای برای مدیران بیمارستانی در اختیار مدیران قرار گرفته شد، که در کنار آن از آنان خواسته شد ضمن نظر دهی در مورد کد بودن موارد مذکور به وزن­دهی و درجه اهمیت آن کدها بپردازند. و در پایان مواردی که از نظر آنها کد می­باشد و مورد توجه قرار نگرفته شده است را به صورت کتبی بیان کنند.

۴-۳) کدهای حاصل از تحلیل نظرات صاحبنظران از طریق فن دلفی

الف)تعهد من به ارباب رجوع

  1. من به ارباب­رجوع با درستی خدمات را ارائه خواهم داد.
  2. من به ارباب­رجوع با صلاحیت، خدمات را ارائه خواهم داد.
  3. من به ارباب­رجوع با استقلال، خدمات را ارائه خواهم داد.
  4. من به ارباب­رجوع با واقع بینی خدمات را ارائه خواهم داد.
  5. من صرفاً وظایفی را خواهم پذیرفت که برای آن تجربیات و صلاحیت لازم را برای انجام داشته باشم.
  6. قبل از پذیرش خدمت،من مطمئن خواهم شد که درمورد اهداف،محدوده برنامه کار و ترتیبات حق الزحمه با ارباب رجوع به تفاهم رسیده­ایم.
  7. من بطور مناسب آن دسته ازاطلاعات ارباب رجوع که اطلاعات عمومی نیستند را محرمانه تلقی خواهم کرد وگامهای معقولی را برخواهم داشت که مانع از دسترسی افراد غیر مجاز به آنها گردد
  8. من به تکالیف خود در خصوص حفظ وصیانت از اطلاعات حریم خصوصی و محرمانه ارباب­رجوع عمل خواهم کرد.
  9. من تنها کارکنانی را که دانش وتوانایی ارائه خدمت به صورت موثر به ارباب رجوع را دارند،بکار خواهم گرفت.
  10. من از دعوت کارکنان دیگر بیمارستان­ها جهت استخدام بدون مشورت قبلی با مدیران آن بیمارستان­ها و رضایت تام آن­ها،خودداری خواهم کرد.

ب)تعهد من در مورد درستی رفتارهای مالی

  1. من پیشاپیش با ارباب رجوع درباره نحوه محاسبه حق الزحمه و هزینه ها توافق خواهم کرد و ارقام معقولی که با خدمات ارائه شده ومسئولیت های پذیرفته شده مطابق باشد را مطالبه خواهم کرد.
  2. اگر ارباب­رجوع را برای گرفتن خدمات پزشکی یا پیراپزشکی راهنمایی کنم از آن پزشک یا مرکز پزشکی و یا پیراپزشکی که ارباب رجوع با راهنمایی من به آنجا برود پول، کالا و یا خدماتی دریافت نخواهم کرد.

ج)تعهد من به عموم مردم و حرفه

  1. چنانچه در محدوده شغل من باشد، وقوع هر گونه کار نادرست،رفتار مخاطره آمیز یا فعالیت های غیرقانونی را به مقامات ذیصلاح داخل یا خارج از سازمان گزارش خواهم کرد.
  2. من به حقوق همکاران خودم و نیز دیگر همکاران در دیگر بیمارستان­ها و نیز حقوق دیگر موسسات درمانی احترام خواهم گذاشت واطلاعات یا روش های اختصاصی آنان را بدون اجازه آنان مورد استفاده قرارنخواهم داد.
  3. من حرفه خود را درارتباط با ارباب رجوع ، کارکنان و عموم به درستی وبه شکل حرفه ای معرفی می­کنم.
  4. من خدمات خود را به روش های فریبنده،اغوا کننده ویا به صورتی که موجب بدنام کردن بیمارستان و یا مدیریت بیمارستان­ها گردد،تبلیغ نخواهم کرد.
  5. اگر من تخلفی از کدها رامشاهده کنم، آن را به مدیران ارشد بیمارستانی و مسئولین مربوطه اعلام خواهم نمود.
  6. وفاداری به کدها را در بین سایر اعضایی که به جای من کارمی­کنند،ارتقاء خواهم بخشید.

۴-۴) آمار استنباطی

در این بخش به پایایی پرسشنامه، بررسی سوال­ های تحقیق به کمک آزمون همبستگی پیرسون ،الویت­بندی کدها در بیمارستان­های دولتی و خصوصی با بهره گرفتن از آزمون فریدمن و نیز میانگین­گیری از نظر مدیران جهت میزان اخلاقی بودن هر یک از کدها می­پردازیم.

۴-۴-۱) پایایی[۹۳] (قابلیت اعتماد) پرسشنامه

پایایی یکی از ویژگی­های فنی ابزار اندازه گیری است. مفهوم یاد شده با این امر سروکار دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می دهد. در این تحقیق برای تعیین پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ[۹۴] استفاده گردیده است.حد قابل قبول آلفای کرونباخ برای مقاصد کاربردی حداقل ۷/۰ است. (خاکی،۱۳۸۷)

 

که در آن k تعداد سؤال های پرسشنامه،  واریانس سوال iام و  واریانس کل سوالات است.

جدول ۴-۱آماره پایایی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعداد سوالات αکرونباخ متغییر
۱۰ ۰٫۸۳۴ تعهد من به ارباب رجوع
۲ ۰٫۷۲۱ تعهد من درمورد درستی رفتارهای مالی
۶ ۰٫۷۹۸ تعهدات من به عموم مردم و حرفه
۱۸ ۰٫۸۰۱ کل سوالات

۴-۴-۲)بررسی آزمون همبستگی بین مدیران بیمارستان های دولتی با شاخص­ های شناسایی شده اخلاق حرفه­ای

۱-مدیران عالی

فرض صفر : میان مدیران عالی بیمارستانهای دولتی وتعهد نسبت به ارباب رجوع رابطه وجود ندارد.

فرض مقابل : میان مدیران عالی بیمارستانهای دولتی وتعهد نسبت به ارباب رجوع رابطه وجود دارد.

جدول ۴-۲آزمون همبستگی پیرسون دو متغیر مدیران عالی بیمارستانهای دولتی وتعهد نسبت به ارباب رجوع

 

 

 

 

 

 

متغیر ۱ متغیر ۲ مقدار ضریب همبستگی پیرسون سطح معنی داری
مدیران عالی تعهد نسبت به ارباب رجوع ۰٫۵۳۴ ۰٫۰۰۰

با توجه به جدول۴-۲ مشاهده می شود سطح معنی داری آزمون ۰٫۰۰۰ کمتر از ۰٫۰۵ می باشد بنابراین فرض صفر رد شده و با اطمینان ۹۵% می توان گفت رابطه معنی داری بین دو متغیر مورد بررسی وجود دارد.با توجه به مثبت بودن علامت ضریب همبستگی (۰٫۵۳۴) بین دو متغیر رابطه مثبت و مستقیم برقرار است ، یعنی با بالا رفتن سطوح مدیریتی تعهد نسبت به ارباب­رجوع نیز افزایش می یابد.

فرض صفر : میان مدیران عالی بیمارستانهای دولتی وتعهد در مورد درستی رفتارهای مالی رابطه وجود ندارد.

فرض مقابل : میان مدیران عالی بیمارستانهای دولتی و تعهد در مورد درستی رفتارهای مالی وجود دارد.

جدول ۴-۳آزمون همبستگی پیرسون دو متغیر مدیران عالی بیمارستانهای دولتی و تعهد در مورد درستی رفتارهای مالی

 

 

 

 

 

 

متغیر ۱ متغیر ۲ مقدار ضریب همبستگی پیرسون سطح معنی داری
مدیران عالی تعهد درمورد درستی رفتارهای مالی ۰٫۲۱۴ ۰٫۰۰۰

با توجه به جدول ۴-۳ مشاهده می شود سطح معنی داری آزمون ۰٫۰۰۰ کمتر از ۰٫۰۵ می باشد بنابراین فرض صفر رد شده و با اطمینان ۹۵% می توان گفت رابطه معنی داری بین دو متغیر مورد بررسی وجود دارد.با توجه به مثبت بودن علامت ضریب همبستگی (۰٫۲۱۴) بین دو متغیر رابطه مستقیم برقرار است ، یعنی با بالا رفتن سطوح مدیریتی تعهد نسبت در مرد درستی رفتارهای مالی نیز افزایش می یابد.

فرض صفر : میان مدیران عالی بیمارستانهای دولتی وتعهدات نسبت به عموم مردم وحرفه رابطه وجود ندارد.

فرض مقابل : میان مدیران عالی بیمارستانهای دولتی وتعهدات نسبت به عموم مردم وحرفه رابطه وجود دارد.

جدول ۴-۴آزمون همبستگی پیرسون دو متغیر مدیران عالی بیمارستانهای دولتی وتعهدات نسبت به عموم مردم وحرفه

 

 

 

 

 

 

متغیر ۱ متغیر ۲ مقدار ضریب همبستگی پیرسون سطح معنی داری
مدیران عالی تعهدات نسبت به عموم مردم وحرفه ۰٫۴۳۸ ۰٫۰۰۰

با توجه به جدول ۴-۴ مشاهده می شود سطح معنی داری آزمون ۰٫۰۰۰ کمتر از ۰٫۰۵ می باشد بنابراین فرض صفر رد شده و با اطمینان ۹۵% می توان گفت رابطه معنی داری بین دو متغیر مورد بررسی وجود دارد.با توجه به مثبت بودن علامت ضریب همبستگی (۰٫۴۳۸) بین دو متغیر رابطه مستقیم برقرار است ، یعنی با افزایش یکی دیگری نیز افزایش می یابد.

۲-مدیران میانی

فرض صفر : میان مدیران میانی بیمارستانهای دولتی وتعهد نسبت به ارباب رجوع رابطه وجود ندارد.

فرض مقابل : میان مدیران میانی بیمارستانهای دولتی وتعهد نسبت به ارباب رجوع رابطه وجود دارد.

جدول ۴-۵آزمون همبستگی پیرسون دو متغیر مدیران میانی بیمارستانهای دولتی وتعهد نسبت به ارباب رجوع

 

 

 

 

 

 

متغیر ۱ متغیر ۲ مقدار ضریب همبستگی پیرسون سطح معنی داری
مدیران میانی تعهد نسبت به ارباب رجوع ۰٫۶۸۳ ۰٫۰۰۱

با توجه به جدول ۴-۵مشاهده می شود سطح معنی داری آزمون ۰٫۰۰۱ کمتر از ۰٫۰۵ می باشد بنابراین فرض صفر رد شده و با اطمینان ۹۵% می توان گفت رابطه معنی داری بین دو متغیر مورد بررسی وجود دارد.با توجه به مثبت بودن علامت ضریب همبستگی (۰٫۶۸۳) بین دو متغیر رابطه مستقیم برقرار است ، یعنی با افزایش یکی دیگری نیز افزایش می یابد.

فرض صفر:میان مدیران میانی بیمارستانهای دولتی وتعهد در مورد درستی رفتارهای مالی رابطه وجود ندارد.

فرض مقابل : میان مدیران میانی بیمارستانهای دولتی وتعهد در مورد درستی رفتارهای مالیوجود دارد.

جدول ۴-۶آزمون همبستگی پیرسون دو متغیر مدیران میانی بیمارستانهای دولتی و تعهد در مورد درستی رفتارهای مالی

 

 

 

 

 

 

متغیر ۱ متغیر ۲ مقدار ضریب همبستگی پیرسون سطح معنی داری
مدیران میانی تعهد درمورد درستی رفتارهای مالی ۰٫۳۶۳ ۰٫۰۰۰

با توجه به جدول ۴-۶ مشاهده می شود سطح معنی داری آزمون ۰٫۰۰۰ کمتر از ۰٫۰۵ می باشد بنابراین فرض صفر رد شده و با اطمینان ۹۵% می توان گفت رابطه معنی داری بین دو متغیر مورد بررسی وجود دارد.با توجه به مثبت بودن علامت ضریب همبستگی (۰٫۳۶۳) بین دو متغیر رابطه مستقیم برقرار است ، یعنی با افزایش یکی دیگری نیز افزایش می یابد.

فرض صفر:میان مدیران میانی بیمارستانهای دولتی وتعهدات نسبت به عموم مردم وحرفه رابطه وجود ندارد.

فرض مقابل:میان مدیران میانی بیمارستانهای دولتی وتعهدات نسبت به عموم مردم وحرفهرابطه وجود دارد.

جدول ۴-۷آزمون همبستگی پیرسون دو متغیر مدیران میانی بیمارستانهای دولتی وتعهدات نسبت به عموم مردم وحرفه

 

 

 

 

 

 

متغیر ۱ متغیر ۲ مقدار ضریب همبستگی پیرسون سطح معنی داری
مدیران میانی تعهدات نسبت به عموم مردم وحرفه ۰٫۴۸۸ ۰٫۰۰۱

با توجه به جدول ۴-۷ مشاهده می شود سطح معنی داری آزمون ۰٫۰۰۱ کمتر از ۰٫۰۵ می باشد بنابراین فرض صفر رد شده و با اطمینان ۹۵% می توان گفت رابطه معنی داری بین دو متغیر مورد بررسی وجود دارد.با توجه به مثبت بودن علامت ضریب همبستگی (۰٫۴۸۸) بین دو متغیر رابطه مستقیم برقرار است ، یعنی با افزایش یکی دیگری نیز افزایش می یابد.

۳-مدیران عملیاتی

فرض صفر : میان مدیران عملیاتی بیمارستانهای دولتی وتعهد نسبت به ارباب رجوع رابطه وجود ندارد.

فرض مقابل : میان مدیران عملیاتی بیمارستانهای دولتی وتعهد نسبت به ارباب رجوع رابطه وجود دارد.

جدول ۴-۸آزمون همبستگی پیرسون دو متغیر مدیران عملیاتی بیمارستانهای دولتی وتعهد نسبت به ارباب رجوع

 

 

 

 

 

 

متغیر ۱ متغیر ۲ مقدار ضریب همبستگی پیرسون سطح معنی داری
مدیران عملیاتی تعهد نسبت به ارباب رجوع ۰٫۲۷۱ ۰٫۰۰۰

با توجه به جدول ۴-۸ مشاهده می شود سطح معنی داری آزمون ۰٫۰۰۰ کمتر از ۰٫۰۵ می باشد بنابراین فرض صفر رد شده و با اطمینان ۹۵% می توان گفت رابطه معنی داری بین دو متغیر مورد بررسی وجود دارد.با توجه به مثبت بودن علامت ضریب همبستگی (۰٫۲۷۱) بین دو متغیر رابطه مستقیم برقرار است ، یعنی با افزایش یکی دیگری نیز افزایش می یابد.

فرض صفر:میان مدیران عملیاتی بیمارستانهای دولتی وتعهد در مورد درستی رفتارهای مالی رابطه وجود ندارد.

فرض مقابل : میان مدیران عملیاتی بیمارستانهای دولتی و تعهد در مورد درستی رفتارهای مالی وجود دارد.

جدول ۴-۹آزمون همبستگی پیرسون دو متغیر مدیران عملیاتی بیمارستانهای دولتی و تعهد در مورد درستی رفتارهای مالی

 

 

 

 

 

 

متغیر ۱ متغیر ۲ مقدار ضریب همبستگی پیرسون سطح معنی داری
مدیران عملیاتی تعهد درمورد درستی رفتارهای مالی ۰٫۴۲۵ ۰٫۰۰۲

با توجه به جدول ۴-۹مشاهده می شود سطح معنی داری آزمون ۰٫۰۰۲ کمتر از ۰٫۰۵ می باشد بنابراین فرض صفر رد شده و با اطمینان ۹۵% می توان گفت رابطه معنی داری بین دو متغیر مورد بررسی وجود دارد.با توجه به مثبت بودن علامت ضریب همبستگی (۰٫۴۲۵) بین دو متغیر رابطه مستقیم برقرار است ، یعنی با افزایش یکی دیگری نیز افزایش می یابد.

فرض صفر:میان مدیران عملیاتی بیمارستانهای دولتی وتعهدات نسبت به عموم مردم وحرفه رابطه وجود ندارد.

فرض مقابل:میان مدیران عملیاتی بیمارستانهای دولتی وتعهدات نسبت به عموم مردم وحرفه رابطه وجود دارد.

جدول ۴-۱۰آزمون همبستگی پیرسون دو متغیر مدیران عملیاتی بیمارستانهای دولتی وتعهدات نسبت به عموم مردم وحرفه

 

 

 

 

 

 

متغیر ۱ متغیر ۲ مقدار ضریب همبستگی پیرسون سطح معنی داری
مدیران عملیاتی تعهدات نسبت به عموم مردم وحرفه ۰٫۵۲۱ ۰٫۰۰۰

با توجه به جدول ۴-۱۰مشاهده می شود سطح معنی داری آزمون ۰٫۰۰۰ کمتر از ۰٫۰۵ می باشد بنابراین فرض صفر رد شده و با اطمینان ۹۵% می توان گفت رابطه معنی داری بین دو متغیر مورد بررسی وجود دارد.با توجه به مثبت بودن علامت ضریب همبستگی (۰٫۵۲۱) بین دو متغیر رابطه مستقیم برقرار است ، یعنی با افزایش یکی دیگری نیز افزایش می یابد.

۴-۴-۳) بررسی آزمون همبستگی بین مدیران بیمارستان های خصوصی با کدهای اخلاقی شناسایی شده

۱-مدیران عالی

فرض صفر : میان مدیران عالی بیمارستانهای خصوصی وتعهد نسبت به ارباب رجوع رابطه وجود ندارد.

فرض مقابل : میان مدیران عالی بیمارستانهای خصوصی وتعهد نسبت به ارباب رجوع رابطه وجود دارد.

جدول ۴-۱۱آزمون همبستگی پیرسون دو متغیر مدیران عالی بیمارستانهای خصوصی وتعهد نسبت به ارباب رجوع

 

 

 

 

 

 

متغیر ۱ متغیر ۲ مقدار ضریب همبستگی پیرسون سطح معنی داری
مدیران عالی تعهد نسبت به ارباب رجوع ۰٫۶۲۹ ۰٫۰۰۱

با توجه به جدول ۴-۱۱ مشاهده می شود سطح معنی داری آزمون ۰٫۰۰۱ کمتر از ۰٫۰۵ می باشد بنابراین فرض صفر رد شده و با اطمینان ۹۵% می توان گفت رابطه معنی داری بین دو متغیر مورد بررسی وجود دارد.با توجه به مثبت بودن علامت ضریب همبستگی (۰٫۶۲۹) بین دو متغیر رابطه مستقیم برقرار است ، یعنی با افزایش یکی دیگری نیز افزایش می یابد.

فرض صفر : میان مدیران عالی بیمارستانهای خصوصی وتعهد در مورد درستی رفتارهای مالی رابطه وجود ندارد.

فرض مقابل : میان مدیران عالی بیمارستانهای خصوصی و تعهد در مورد درستی رفتارهای مالی وجود دارد.

جدول ۴-۱۲آزمون همبستگی پیرسون دو متغیر مدیران عالی بیمارستانهای خصوصی و تعهد در مورد درستی رفتارهای مالی

 

 

 

 

 

 

متغیر ۱ متغیر ۲ مقدار ضریب همبستگی پیرسون سطح معنی داری
مدیران عالی تعهد درمورد درستی رفتارهای مالی ۰٫۲۹۷ ۰٫۰۰۰

با توجه به جدول ۴-۱۲ مشاهده می شود سطح معنی داری آزمون ۰٫۰۰۰ کمتر از ۰٫۰۵ می باشد بنابراین فرض صفر رد شده و با اطمینان ۹۵% می توان گفت رابطه معنی داری بین دو متغیر مورد بررسی وجود دارد.با توجه به مثبت بودن علامت ضریب همبستگی (۰٫۲۹۷) بین دو متغیر رابطه مستقیم برقرار است ، یعنی با افزایش یکی دیگری نیز افزایش می یابد.

فرض صفر : میان مدیران عالی بیمارستانهای خصوصی وتعهدات نسبت به عموم مردم وحرفه رابطه وجود ندارد.

فرض مقابل : میان مدیران عالی بیمارستانهای خصوصی وتعهدات نسبت به عموم مردم وحرفه رابطه وجود دارد.

جدول ۴-۱۳آزمون همبستگی پیرسون دو متغیر مدیران عالی بیمارستانهای خصوصی وتعهدات نسبت به عموم مردم وحرفه

 

 

 

 

 

 

متغیر ۱ متغیر ۲ مقدار ضریب همبستگی پیرسون سطح معنی داری
مدیران عالی تعهدات نسبت به عموم مردم وحرفه ۰٫۵۷۷ ۰٫۰۰۰

با توجه به جدول ۴-۱۳ مشاهده می شود سطح معنی داری آزمون ۰٫۰۰۰ کمتر از ۰٫۰۵ می باشد بنابراین فرض صفر رد شده و با اطمینان ۹۵% می توان گفت رابطه معنی داری بین دو متغیر مورد بررسی وجود دارد.با توجه به مثبت بودن علامت ضریب همبستگی (۰٫۵۷۷) بین دو متغیر رابطه مستقیم برقرار است ، یعنی با افزایش یکی دیگری نیز افزایش می یابد.

۲-مدیران میانی

فرض صفر : میان مدیران میانی بیمارستانهای خصوصی وتعهد نسبت به ارباب رجوع رابطه وجود ندارد.

فرض مقابل : میان مدیران میانی بیمارستانهای خصوصی وتعهد نسبت به ارباب رجوع رابطه وجود دارد.

جدول ۴-۱۴آزمون همبستگی پیرسون دو متغیر مدیران میانی بیمارستانهای خصوصی وتعهد نسبت به ارباب رجوع

 

 

 

 

 

 

متغیر ۱ متغیر ۲ مقدار ضریب همبستگی پیرسون سطح معنی داری
مدیران میانی تعهد نسبت به ارباب رجوع ۰٫۷۳۶ ۰٫۰۰۰

با توجه به جدول ۴-۱۴ مشاهده می شود سطح معنی داری آزمون ۰٫۰۰۰ کمتر از ۰٫۰۵ می باشد بنابراین فرض صفر رد شده و با اطمینان ۹۵% می توان گفت رابطه معنی داری بین دو متغیر مورد بررسی وجود دارد.با توجه به مثبت بودن علامت ضریب همبستگی (۰٫۷۳۶) بین دو متغیر رابطه مستقیم برقرار است ، یعنی با افزایش یکی دیگری نیز افزایش می یابد.

فرض صفر : میان مدیران میانی بیمارستانهای خصوصی وتعهد در مورد درستی رفتارهای مالی رابطه وجود ندارد.

فرض مقابل : میان مدیران میانی بیمارستانهای خصوصی و تعهد در مورد درستی رفتارهای مالی وجود دارد.

جدول ۴-۱۵آزمون همبستگی پیرسون دو متغیر مدیران میانی بیمارستانهای خصوصی و تعهد در مورد درستی رفتارهای مالی

 

 

 

 

 

 

متغیر ۱ متغیر ۲ مقدار ضریب همبستگی پیرسون سطح معنی داری
مدیران میانی تعهد درمورد درستی رفتارهای مالی ۰٫۶۰۲ ۰٫۰۰۰

با توجه به جدول ۴-۱۵ مشاهده می شود سطح معنی داری آزمون ۰٫۰۰۰ کمتر از ۰٫۰۵ می باشد بنابراین فرض صفر رد شده و با اطمینان ۹۵% می توان گفت رابطه معنی داری بین دو متغیر مورد بررسی وجود دارد.با توجه به مثبت بودن علامت ضریب همبستگی (۰٫۶۰۲) بین دو متغیر رابطه مستقیم برقرار است ، یعنی با افزایش یکی دیگری نیز افزایش می یابد.

فرض صفر : میان مدیران میانی بیمارستانهای خصوصی وتعهدات نسبت به عموم مردم وحرفه رابطه وجود ندارد.

فرض مقابل : میان مدیران میانی بیمارستانهای خصوصی وتعهدات نسبت به عموم مردم وحرفه رابطه وجود دارد.

جدول ۴-۱۶آزمون همبستگی پیرسون دو متغیر مدیران میانی بیمارستانهای خصوصی وتعهدات نسبت به عموم مردم وحرفه

 

 

 

 

 

 

متغیر ۱ متغیر ۲ مقدار ضریب همبستگی پیرسون سطح معنی داری
مدیران میانی تعهدات نسبت به عموم مردم وحرفه ۰٫۵۱۰ ۰٫۰۰۰

با توجه به جدول ۴-۱۶مشاهده می شود سطح معنی داری آزمون ۰٫۰۰۰کمتر از ۰٫۰۵ می باشد بنابراین فرض صفر رد شده و با اطمینان ۹۵% می توان گفت رابطه معنی داری بین دو متغیر مورد بررسی وجود دارد.با توجه به مثبت بودن علامت ضریب همبستگی (۰٫۵۱۰) بین دو متغیر رابطه مستقیم برقرار است ، یعنی با افزایش یکی دیگری نیز افزایش می یابد.

۳-مدیران عملیاتی

فرض صفر : میان مدیران عملیاتی بیمارستانهای خصوصی وتعهد نسبت به ارباب رجوع رابطه وجود ندارد.

فرض مقابل : میان مدیران عملیاتی بیمارستانهای خصوصی وتعهد نسبت به ارباب رجوع رابطه وجود دارد.

جدول ۴-۱۷آزمون همبستگی پیرسون دو متغیر مدیران عملیاتی بیمارستانهای خصوصی وتعهد نسبت به ارباب رجوع

 

 

 

 

 

 

متغیر ۱ متغیر ۲ مقدار ضریب همبستگی پیرسون سطح معنی داری
مدیران عملیاتی تعهد نسبت به ارباب رجوع ۰٫۳۳۴ ۰٫۰۰۱

با توجه به جدول ۴-۱۷ مشاهده می شود سطح معنی داری آزمون ۰٫۰۰۱ کمتر از ۰٫۰۵ می باشد بنابراین فرض صفر رد شده و با اطمینان ۹۵% می توان گفت رابطه معنی داری بین دو متغیر مورد بررسی وجود دارد.با توجه به مثبت بودن علامت ضریب همبستگی (۰٫۳۳۴) بین دو متغیر رابطه مستقیم برقرار است ، یعنی با افزایش یکی دیگری نیز افزایش می یابد.

فرض صفر : میان مدیران عملیاتی بیمارستانهای خصوصی وتعهد در مورد درستی رفتارهای مالی رابطه وجود ندارد.

فرض مقابل : میان مدیران عملیاتی بیمارستانهای خصوصی و تعهد در مورد درستی رفتارهای مالی وجود دارد.

جدول ۴-۱۸آزمون همبستگی پیرسون دو متغیر مدیران عملیاتی بیمارستانهای خصوصی و تعهد در مورد درستی رفتارهای مالی

 

 

 

 

 

 

متغیر ۱ متغیر ۲ مقدار ضریب همبستگی پیرسون سطح معنی داری
مدیران عملیاتی تعهد درمورد درستی رفتارهای مالی ۰٫۵۸۴ ۰٫۰۰۰

با توجه به جدول ۴-۱۸ مشاهده می شود سطح معنی داری آزمون ۰٫۰۰۰ کمتر از ۰٫۰۵ می باشد بنابراین فرض صفر رد شده و با اطمینان ۹۵% می توان گفت رابطه معنی داری بین دو متغیر مورد بررسی وجود دارد.با توجه به مثبت بودن علامت ضریب همبستگی (۰٫۵۸۴) بین دو متغیر رابطه مستقیم برقرار است ، یعنی با افزایش یکی دیگری نیز افزایش می یابد.

فرض صفر :میان مدیران عملیاتی بیمارستانهای خصوصی وتعهدات نسبت به عموم مردم وحرفه رابطه وجود ندارد.

فرض مقابل : میان مدیران عملیاتی بیمارستانهای خصوصی وتعهدات نسبت به عموم مردم وحرفه رابطه وجود دارد.

جدول ۴-۱۹آزمون همبستگی پیرسون دو متغیر مدیران عملیاتی بیمارستانهای خصوصی وتعهدات نسبت به عموم مردم وحرفه

 

 

 

 

 

 

متغیر ۱ متغیر ۲ مقدار ضریب همبستگی پیرسون سطح معنی داری
مدیران عملیاتی تعهدات نسبت به عموم مردم وحرفه ۰٫۷۶۴ ۰٫۰۰۰

با توجه به جدول ۴-۱۹ مشاهده می شود سطح معنی داری آزمون ۰٫۰۰۰ کمتر از ۰٫۰۵ می باشد بنابراین فرض صفر رد شده و با اطمینان ۹۵% می توان گفت رابطه معنی داری بین دو متغیر مورد بررسی وجود دارد.با توجه به مثبت بودن علامت ضریب همبستگی (۰٫۷۶۴) بین دو متغیر رابطه مستقیم برقرار است ، یعنی با افزایش یکی دیگری نیز افزایش می یابد.

جدول ۴-۲۰ مقایسه ضریب همبستگی مدیران در سطوح مختلف مدیریتی با مولفه­های اخلاق حرفه­ای در بیمارستان­های دولتی و خصوصی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سطوح مدیریتشاخص ­ها مدیران بیمارستان­های دولتی مدیران بیمارستان­های خصوصی
مدیران عالی مدیران میانی مدیران عملیاتی مدیران عالی مدیران میانی مدیران عملیاتی
تعهدات من به ارباب رجوع ۰٫۵۳۴ ۰٫۶۸۳ ۰٫۲۷۱ ۰٫۶۲۹ ۰٫۷۳۶ ۰٫۳۳۴
تعهدات من به درستی رفتارهای مالی ۰٫۲۱۴ ۰٫۳۶۳ ۰٫۴۲۵ ۰٫۲۹۷ ۰٫۶۰۲ ۰٫۵۸۴
تعهدات من به عموم و حرفه ۰٫۴۳۸ ۰٫۴۸۸ ۰٫۵۲۱ ۰٫۵۷۷ ۰٫۵۱۰ ۰٫۷۶۴

۴-۴-۴)اولویت بندی کدها در بیمارستانهای دولتی با بهره گرفتن از آزمون فریدمن

جدول۴-۲۱ آزمون فریدمن

 

 

 

 

شاخص میانگین
تعهدمن نسبت به ارباب رجوع ۴٫۳۲
تعهدات من درمورد درستی رفتارهای مالی ۴٫۹۸
تعهدات من به عموم مردم و حرفه ۴٫۴۵

ب

 

جدول ۴-۲۲ آزمون فریدمن

 

 

آماره آزمون سطح معنی داری
۱۶۳٫۲۹ ۰٫۰۰۰

با توجه به جدول شماره ۴-۲۲ می توان بیان نمود که به علت کمتر بودن سطح معنی داری آزمون فریدمن از معیار ۰٫۰۵ اهمیت کدها از نظر پاسخ­گویان یکسان نمی باشد.با توجه به این امر و با بهره گرفتن از امتیازات در جدول شماره ۴-۲۱می توان شاخص ها را به ترتیب اولویت بندی نمود.

جدول ۴-۲۳ الویت بندی شاخص­ های اخلاق حرفه­ای در بیمارستان­های بخش دولتی

 

 

 

 

شاخص میانگین
تعهدات من درمورد درستی رفتارهای مالی ۴٫۹۸
تعهدات من به عموم مردم و حرفه ۴٫۴۵
تعهدمن نسبت به ارباب رجوع ۴٫۳۲

۴-۴-۵)اولویت بندی کدها در بیمارستانهای خصوصی با بهره گرفتن از آزمون فریدمن

جدول ۴-۲۴ آزمون فریدمن

 

 

 

 

شاخص میانگین
تعهدمن نسبت به ارباب رجوع ۳٫۲۸
تعهدات من درمورد درستی رفتارهای مالی ۴٫۸۷
تعهدات من به عموم مردم و حرفه ۴٫۶۶

ب

 

جدول ۴-۲۵ آزمون فریدمن

 

 

آماره آزمون سطح معنی داری
۱۰۲٫۴۱ ۰٫۰۰۰

با توجه به جدول شماره ۴-۲۵ می توان بیان نمود که به علت کمتر بودن سطح معنی داری آزمون فریدمن از معیار ۰٫۰۵ اهمیت کدها از نظر پاسخ­گویان یکسان نمی باشد.با توجه به این امر و با بهره گرفتن از امتیازات در جدول شماره ۴-۲۴می توان شاخص ها را بترتیب اولویت بندی نمود.

جدول ۴-۲۶ الویت بندی شاخص­ های اخلاق حرفه­ای در بیمارستان­های بخش خصوصی

 

 

 

 

شاخص میانگین
تعهدات من درمورد درستی رفتارهای مالی ۴٫۸۷
تعهدات من به عموم مردم و حرفه ۴٫۶۶
تعهدمن نسبت به ارباب رجوع ۳٫۲۸

۴-۵)میانگین­گیری نظر مدیران جهت تعیین اخلاقی بودن هر یک از کدها

کدهای اخلاقی برای سطوح مختلف مدیریتی کدامند؟

با توجه به اینکه این کدها از طریق فن دلفی و رجوع به نظر متخصصان استخراج گردیده­اند کدهای مختلف در سطوح مختلف از نظر مدیران سطوح مختلف با درجات و امتیازات متفاوتی امتیازدهی گردیده­اند، ما در این تحقیق با رجوع به نظر مدیران سطوح مختلف در بیمارستان­ها در مورد کدهای استخراجی حاصل از فن دلفی به نتایج زیر دست یافتیم. جدول۴-۲۷

جدول ۴-۲۷ میانگین­گیری نظر مدیران جهت تعیین اخلاقی بودن هر یک از کدها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  مدیران عالی(درصد) مدیران میانی(درصد) مدیران عملیاتی(درصد)
کدها ۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
۱ ۰ ۲۰ ۲۰ ۴۰ ۲۰ ۰ ۲۰ ۲۰ ۴۰ ۲۰ ۰ ۰ ۲۳ ۴۰ ۳۷
۲ ۰ ۰ ۰ ۴۰ ۶۰ ۰ ۰ ۰ ۴۰ ۶۰ ۰ ۰ ۰ ۲۰ ۸۰
۳ ۰ ۰ ۰ ۱۰ ۹۰ ۰ ۰ ۰ ۷ ۹۳ ۰ ۰ ۱۵ ۲۰ ۶۵
۴ ۰ ۲۰ ۲۰ ۴۰ ۲۰ ۰ ۰ ۲۰ ۶۰ ۲۰ ۰ ۰ ۲۰ ۴۰ ۴۰
۵ ۰ ۰ ۰ ۲۰ ۴۰ ۰ ۲۶ ۳۱ ۳ ۰ ۱۵ ۲۳ ۱۴ ۸ ۰
۶ ۰ ۰ ۰ ۴۰ ۶۰ ۰ ۰ ۰ ۴۰ ۶۰ ۰ ۰ ۰ ۲۰ ۸۰
۷ ۰ ۵ ۲۲ ۲۸ ۴۵ ۰ ۰ ۱۵ ۲۵ ۶۰ ۰ ۰ ۵ ۳۰ ۶۵
۸ ۰ ۱۰ ۱۹ ۱۷ ۵۴ ۰ ۰ ۲۰ ۴۰ ۴۰ ۸ ۱۰ ۲۰ ۴۰ ۲۲
۹ ۰ ۶ ۳۰ ۳۱ ۳۳ ۰ ۱۰ ۲۰ ۵۳ ۱۷ ۰ ۰ ۲۲ ۴۰ ۳۸
۱۰ ۰ ۵ ۳۲ ۲۳ ۴۰ ۰ ۰ ۱۵ ۴۱ ۴۴ ۰ ۰ ۳ ۲۱ ۷۶
۱۱ ۰ ۷ ۹ ۴۳ ۴۱ ۶ ۶ ۲۲ ۴۹ ۱۷ ۰ ۸ ۱۴ ۳۷ ۴۱
۱۲ ۳ ۱۱ ۲۵ ۳۸ ۲۳ ۳ ۹ ۳۱ ۴۷ ۱۰ ۰ ۰ ۲۲ ۳۶ ۴۲
۱۳ ۰ ۰ ۲۱ ۱۶ ۶۳ ۰ ۰ ۹ ۲۲ ۶۹ ۰ ۰ ۳ ۳۱ ۶۶
۱۴ ۰ ۰ ۵ ۲۲ ۷۳ ۰ ۲ ۱۷ ۳۲ ۴۹ ۵ ۱۳ ۱۷ ۲۸ ۳۷
۱۵ ۰ ۷ ۷ ۴۴ ۴۲ ۰ ۰ ۱۵ ۴۴ ۴۱ ۰ ۲ ۱۵ ۲۹ ۵۴
۱۶ ۰ ۰ ۳ ۳۲ ۶۵ ۰ ۱۱ ۲۸ ۲۳ ۳۸ ۰ ۰ ۱۷ ۳۹ ۴۴
۱۷ ۶ ۷ ۲۳ ۴۰ ۲۴ ۴ ۸ ۲۹ ۱۲ ۴۷ ۰ ۶ ۱۶ ۴۱ ۳۷
۱۸ ۰ ۹ ۱۲ ۱۸ ۶۱ ۷ ۹ ۲۳ ۴۱ ۲۱ ۰ ۰ ۱۵ ۴۴ ۴۱

۴-۶) ارزیابی کد بودن داده ­های حاصل از فن دلفی

با توجه به اینکه در تست­های سنجش کد بودن موارد مورد پرسش قرار گرفته شده، به مواردی که امتیاز بالای ۳ می­گیرند کد اطلاق می­گردد در این آزمون ما با میانگین گیری از نظرات مدیران در سطوح مختلف مدیریتی در مورد کدهای گوناگون به نتایج زیر دست یافتیم.

  1. کد شماره ۱ با میانگین ۶۰% در سطح عالی ۶۰% در سطح میانی و ۷۳% در سطح عملیاتی از نظر همه مدیران در سطوح مختلف کد محسوب میگردد.
  2. کد شماره ۲ از نظر همه مدیران در سطوح مختلف کد با امتیاز بالا محسوب می­گردد،در سطح عالی۱۰۰% در سطح میانی ۱۰۰% و در سطح عملیاتی نیز ۱۰۰% کد محسوب می­گردد.
  3. کد شماره ۳ از نظر همه مدیران در سطوح مختلف کد با امتیاز بالا محسوب می­گردد،در سطح عالی۱۰۰% در سطح میانی ۱۰۰% و در سطح عملیاتی نیز ۸۵% کد محسوب می­گردد.
  4. کد شماره ۴ با میانگین ۶۰% در سطح عالی ۸۰% در سطح میانی و ۸۰% در سطح عملیاتی از نظر همه مدیران در سطوح مختلف کد محسوب می­گردد.
  5. در این مورد فقط ۶۰% معتقدند که مورد مذکور کد اخلاقی می­باشد،و از نظر مدیران در سطح عالی کد بودن مورد تائید می­باشد اما در دو سطح دیگر مورد تائید نمی ­باشد.
  6. کد شماره ۶ از نظر همه مدیران در سطوح مختلف کد با امتیاز قوی محسوب می­گردد، در سطح عالی۱۰۰% در سطح میانی ۱۰۰% و در سطح عملیاتی نیز ۱۰۰% کد محسوب می­گردد.
  7. کد شماره ۷ با میانگین ۷۳% در سطح عالی، ۸۵% در سطح میانی و ۹۵% در سطح عملیاتی از نظر همه مدیران در سطوح مختلف کد محسوب می­گردد.
  8. کد شماره ۸ با میانگین ۷۱% در سطح عالی، ۸۰% در سطح میانی و ۶۲% در سطح عملیاتی از نظر همه مدیران در سطوح مختلف کد محسوب می­گردد.
  9. کد شماره ۹ با میانگین ۶۴% در سطح عالی، ۷۰% در سطح میانی و ۷۸% در سطح عملیاتی از نظر همه مدیران در سطوح مختلف کد محسوب می­گردد.

۱۰-کد شماره ۱۰ با میانگین ۶۳% در سطح عالی، ۸۵% در سطح میانی و ۹۷% در سطح عملیاتی از نظر همه مدیران در سطوح مختلف کد محسوب می­گردد.

۱۱-کد شماره ۱۱ با میانگین ۸۴% در سطح عالی، ۶۶% در سطح میانی و ۷۸% در سطح عملیاتی از نظر همه مدیران در سطوح مختلف کد محسوب می­گردد.

۱۲-کد شماره۱۲ با میانگین ۶۱% در سطح عالی، ۵۷% در سطح میانی و ۷۸% در سطح عملیاتی از نظر همه مدیران در سطوح مختلف کد محسوب می­گردد.

۱۳-کد شماره ۱۳ با میانگین ۷۹% در سطح عالی، ۹۱% در سطح میانی و ۹۷% در سطح عملیاتی از نظر همه مدیران در سطوح مختلف کد محسوب می­گردد.

۱۴-کد شماره ۱۴ با میانگین ۹۸% در سطح عالی، ۸۱% در سطح میانی و ۶۵% در سطح عملیاتی از نظر همه مدیران در سطوح مختلف کد محسوب می­گردد.

۱۵-کد شماره ۱۵ با میانگین ۸۶% در سطح عالی، ۸۵% در سطح میانی و ۸۳% در سطح عملیاتی از نظر همه مدیران در سطوح مختلف کد محسوب می­گردد.

۱۶-کد شماره ۱۶ با میانگین ۹۷% در سطح عالی، ۶۱% در سطح میانی و ۸۳% در سطح عملیاتی از نظر همه مدیران در سطوح مختلف کد محسوب می­گردد.

۱۷-کد شماره ۱۷ با میانگین ۶۴% در سطح عالی، ۵۹% در سطح میانی و ۷۸% در سطح عملیاتی از نظر همه مدیران در سطوح مختلف کد محسوب می­گردد.

۱۸-کد شماره ۱۸ با میانگین ۷۸% در سطح عالی، ۶۲% در سطح میانی و ۸۵% در سطح عملیاتی از نظر همه مدیران در سطوح مختلف کد محسوب می­گردد.

۴-۷) تمایز کدهای اخلاق فردی و اخلاق مدیریتی در بیمارستان ­ها

تحلیل سوال

کدهای اخلاق فردی در موسسه مشاوره مدیریت آمریکا شامل ۱۵ کد زیر می­باشد که در قیاس با کدهای اخلاق مدیریتی مشتمل بر ۱۸ کد که حاصل این تحقیق می­باشند بیانگر تفاوت بین اخلاق فردی و مدیریتی و نیز همپوشانی آنها می­باشد.

کدهای اخلاق فردی:

تعهد من به ارباب رجوع

۱- من به ارباب رجوع با درستی،صلاحیت،استقلال، واقع بینی و بصورت حرفه ای خدمات را ارائه خواهم داد.

۲- من بصورت متقابل با ارباب رجوع ، انتظارات واقع بینانه از منافع ونتایج خدمات خود را بنا خواهم نهاد.

۳- من صرفاً وظایفی را خواهم پذیرفت که برای آن تجربیات و صلاحیت لازم را برای انجام داشته باشم و من تنها کارکنانی را که دانش وتوانایی ارائه خدمت بصورت موثر به ارباب رجوع را دارند،بکار خواهم گرفت

۴- قبل از پذیرش خدمت،من مطمئن خواهم شد که با ارباب رجوع درباره تفاهم متقابل درمورد اهداف،محدوده برنامه کار و ترتیبات حق الزحمه اقدامات لازم را بعمل آورده ام.

۵- من بطور مناسب آن دسته ازاطلاعات ارباب رجوع که اطلاعات عمومی نیستند را محرمانه تلقی خواهم کرد وگامهای معقولی را برخواهم داشت که مانع از دسترسی افراد غیر مجاز به آنها گردد و از امتیاز حقوق مالکانه نه توسط خود و نه بیمارستان یا ارباب رجوع دیگر بدون اخذ مجوز از ارباب رجوع استفاده نخواهم کرد.

۶- من از تضاد منافع وظهورآن احتراز خواهم نمود و اگر مواردی پیش آید که با قضاوت و یا اهداف واقع بینی من تداخل کند،بیدرنگ آنها را برای ارباب رجوع فاش خواهم نمود.

۷- من چنانچه ببینم که در موردی درستی و واقع گرایی من ممکن است مورد سوال قرار گیرد، پیشنهاد خواهم نمود که از گرفتن آن مشاوره معاف شود.

۸- من از دعوت کارکنان دیگر بیمارستان­ها جهت استخدام بدون مشورت قبلی با مدیران آن بیمارستان،خودداری خواهم کرد.

تعهدات من در مورد درستی رفتارهای مالی

۹- من پیشاپیش با ارباب رجوع درباره مبانی حق الزحمه و هزینه ها توافق خواهم کرد و ارقام معقولی که با خدمات ارائه شده ومسئولیت های پذیرفته شده باشد را مطالبه خواهم نمود.

۱۰-من حق دلالی،پاداش یا سایر مزایا را از اشخاص ثالث در ارتباط با توصیه به ارباب رجوع بدون اطلاع ورضایت قبلی ارباب رجوع قبول نخواهم نمود و پیشاپیش هر گونه منافع مالی به شکل کالا یا خدمت در رابطه با توصیه ارائه شده به ارباب رجوع را به وی فاش خواهم کرد.

تعهدات من به عموم و حرفه

۱۱- چنانچه در محدوده اشتغال من باشد، وقوع هر گونه کار نادرست،رفتار مخاطره آمیز یا فعالیت های غیرقانونی را به مقامات ذیصلاح داخل یا خارج و نیز ارباب رجوع گزارش خواهم نمود.

۱۲- من به حقوق همکاران خودم و نیز دیگر همکاران در دیگر بیمارستان­ها و نیز حقوق دیگر موسسات درمانی احترام خواهم گذاشت واطلاعات یا روش های اختصاصی آنان را بدون اجازه آنان مورد استفاده قرارنخواهم داد.

۱۳- من حرفه خود را درارتباط با ارباب رجوع ، کارکنان و عموم به درستی وبه شکل حرفه ای نشان خواهم داد.

۱۴- من خدمات خود را به روش های فریبنده،اغوا کننده ویا به صورتی که موجب بدنام کردن بیمارستان و یا حرفه مدیریت اداری بیمارستان­ها گردد،تبلیغ نخواهم نمود.

۱۵- اگر من تخلفی از کدها رامشاهده کنم، آن را به مدیران ارشد سازمان و مرکز کنترل بر نحوه اجرای صحیح کدها اعلام خواهم نمود و وفاداری به کد را در بین سایر اعضایی که به جای من کارمیکنند،ارتقاء خواهم بخشید.

۴-۸( کدهای اخلاق مدیریتی حاصل از تحقیق

الف)تعهد من به ارباب رجوع


فرم در حال بارگذاری ...

« بررسی فقهی و حقوقی احکام فرد متعدی به حریم خصوصی اشخاص حقیقی- قسمت ۳۴بررسی فشار مراقبتی و عوامل مرتبط با آن در مراقبین بیماران همودیالیزی مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی رازی شهر رشت در سال ۱۳۹۲- قسمت ۱۳ »