وبلاگ

توضیح وبلاگ من

تحلیل تاثیرنقش گفتمان نخبگان سیاسی بر جغرافیای سیاسی ایران- قسمت ۲۱

 
تاریخ: 22-12-99
نویسنده: نجفی زهرا

۴-۲۷) عرصه های پیشرفت

الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از جامعیت لازم برخوردار خواهد بود و تمامی ابعاد و عرصه های مورد نیاز کشور را شامل می شود. رهبر معظم انقلاب در بیانات خویش در نخستین جلسه نشست های راهبردی تدوین الگو، مهم ترین عرصه های پیشرفت را در چند محور اساسی دسته بندی نمودند:

۴-۲۷-۱) پیشرفت در عرصه تفکر، منطق و بصیرت

ما بایستی جامعه را به سمت یک جامعه متفکر حرکت دهیم، این هم درس قرآنی است، البته این از مجموعه نخبگان شروع خواهد شد، بعد سرریز خواهد شد به آحاد مردم.

۴-۲۷-۲) پیشرفت در عرصه علم

البته علم هم خود، محصول فکر است. خوشبختانه چندسالی است که این حرکت شروع شده، نوآوری علمی و حرکت علمی و به سمت استقلال علمی حرکت کردن.

۴-۲۷-۳) پیشرفت در عرصه زندگی و کارو تلاش

همه چیزهایی که در زندگی یک جامعه به عنوان مسائل اساسی و خطوط اساسی مطرح است، در همین عنوان می گنجد. مثل امنیت، عدالت، رفاه، استقلال، عزت ملی، آزادی، تعاون، حکومت، اینها همه زمینه های پیشرفت است، که باید به اینها پرداخته شود.

۴-۲۷- ۴) پیشرفت در عرصه معنویت، ایمان و اخلاق

که از همه اینها مهم تر است و روح همه اینهاست. ما بایستی این الگو را جوری تنظیم کنیم که نتیجه آن این باشد که جامعه ایرانی ما به سمت معنویت بیشتر پیش برود. . باید برای همه روشن شود که معنویت نه با علم، نه با سیاست، نه با آزادی، نه با عرصه های دیگر، هیچ منافاتی ندارد، بلکه معنویت روح تمام اینهاست. البته نمونه کامل این دنیا در دوران ظهور حضرت بقیه الله (ارواحنافداه) اتفاق خواهد افتاد. (رهبرمعظم انقلاب، ۱۰/۹/۸۹).

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

۴-۲۸) الزامات مهم طراحی الگوی پیشرفت اسلامی

اسلامی بودن الگوی پیشرفت مانند هر مقوله دیگر دارای شاخصه ها، و الزاماتی است که بدون مراعات دقیق آنها در فرایند طراحی و اجرا نمی توان مدعی اسلامی بودن شد. برخی از مهم ترین این الزامات عبارتند از:

۴-۲۸-۱) اعتقاد به توحید و مبدا عالم:

این اولین مسئله است. مهمترین مشکل دنیایی که امروزه رنگین ترینش در غرب متجلی است، جدایی از خدا و اعتقاد به خدا و التزام به اعتقاد به خداست. (بقره/۱۵۶، حشر/۲۴، فتح/۴، حشر/۲۴)

۴-۲۸-۲) توجه کامل به معاد، محاسبه و زندگی پس از مرگ

ملتی که به حساب و کتاب «فمن یعمل مثقال ذره خیرا یره و من یعمل ذره شرا یره » باور دارد و در برنامه عملی اش لحاظ کند در زندگی اش تحول اساسی پدید می آید. (زلزال/۷و۸، عنکبوت/۶۴) جهاد و ایثار بدون اعتقاد به معاد معنا پیدا نمی کند.

۴-۲۸-۳ ) نگاه اسلامی به رستگاری و محور بودن انسان

انسان ، محور است. همه این مسائلی که ما داریم بحث می کنیم، مسئله عدالت، امنیت، رفاه، عبادت، برای این است که فرد انسان سعادتمند شود و اینها از مقدمات نجات و سعادت انسان هستند. و هدف نهایی عبارت است از رستگاری انسان. (مائده/۲، حدید/۲۵، بلد۸-۱۰)

۴-۲۸-۴ ) پیوستگی دنیا و آخرت

دنیا مزرعه آخرت است. (ارشاد القلوب، ۱۳۶۸، ص۸۹) دنیا و آخرت دوروی یک سکه هستند، کافر همین حالا توی جهنم است اما نمی فهمد. (توبه/۴۹).

۴-۲۸-۵ ) توجه به نگاه اسلام به امر حکومت

صلاح فردی در امر حکومت در اسلام، بسیار مهم و اساسی است، هرکس به هر اندازه ای از مدیریت که می خواهد مباشرت کند، بایستی صلاحیت آن را در خویش به وجود بیاورد یا در خودش ببیند و بپذیرد، بدون این، عمل نامشروعی انجام داده است. (دخان/۳۱) در امر حکومت ، اسراف، علو و استعلاء و استئثار، دست به دست کردن بیت المال بین خودشان و. . ممنوع و مردود است.

۴-۲۸-۶ ) نگاه اسلامی و نگاه غیر مادی به اقتصاد

عکس مرتبط با اقتصاد

بسیاری از این مشکلاتی که در دنیا پیش آمده، به خاطر نگاه مادی به مسئله اقتصاد و مسئله پول و مسئله ثروت است. اسلام برای ثروت اهمیت قائل است، اعتبار قائل است، تولید ثروت در اسلام مطلوب است، منتها با نگاه الهی و معنوی. نگاه الهی و معنوی این است که از این ثروت برای فساد، برای ایجاد سلطه، برای اسراف نباید استفاده کرد، از این ثروت بایستی برای سود جامعه بهره برد.

۴-۲۸-۷) عدالت محوری

یکی از ارکان اصلی این الگو باید حتما مسئله عدالت باشد. اصلا عدالت معیار حق و باطل حکومت‎هاست. یعنی در اسلام اگر شاخص عدالت وجود نداشت حقانیت و مشروعیت زیر سوال است. (رهبر معظم انقلاب اسلامی، ۱۰/۹/۸۹)

۴-۲۹) دیگرالزامات تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

۱٫ تحول در علوم اجتماعی و علوم انسانی مبتنی بر آموزه های وحیانی.
۲٫ شناسایی و سازماندهی صاحبنظران مسلمان.
۳٫ برنامه ریزی برای آموزش و ترویج الگوی طراحی شده.
۴٫ حفظ استقلال جمهوری اسلامی ایران.
۵٫ حفظ وحدت و استحکام اجتماعی اقشار مختلف و تمامی مسلمانان.
۶٫ تدریجی بودن تحقق آن.
۷٫ استفاده از تجارب موفق در جهان.
۸٫ مبارزه همه جانبه با نظام سلطه و افشای ماهیت آن.
۹٫ ایجاد امیدواری در مردم به ویژه جوانان.
۱۰٫ حمایت از محرومین و مستضعفان جهان.
۱۱٫ تقویت فرهنگ کار و تلاش وجهاد اقتصادی.
۱۲٫ تلاش برای تحقق عدالت اجتماعی در همه ابعاد.
۱۳٫ حفظ و تحکیم بنیان خانواده و پایه ریزی نظام تعلیم و تربیت اسلامی.
۱۴٫ تاسیس حلقه های فکری و کرسی های نظریه پردازی و توسعه همه جانبه علم، فناوری و تفکر. (علیرضا علی احمدی، ، ۱۳۹۰، ص۱۲۹)

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

۴-۳۰) دلایل ایجاد مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برای نخبگان

دردوم خرداد ۱۳۹۰ رهبر معظم انقلاب اسلامی طی حکمی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را تاسیس و آقای دکتر صادق واعظ زاده را به ریاست مرکز و رئیس شورای عالی آن مصوب کردند در این حکم اعضای شورای عالی مرکز نیز تعیین گردیدند که عبارتند از: حجج اسلام علی اکبر رشاد، احمد واعظی، سید حسین میر معزی، و آقایان دکتر پرویز داودی، سید منصور خلیلی عراقی، محمد هادی زاهدی وفا، هادی اکبر زاده، سعید جبل عاملی، سید حبیب الله میر غفوری.
در نخستین جلسه شورای عالی مرکز که در ۱۸ خرداد ۱۳۹۰ برگزار شد حدود و گستره الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و روش شناسی تحقیق و تدوین آن مورد بحث قرار گرفت و بر استفاده از ظرفیت های گسترده فکری و تخصصی کشور و توجه به کار های پژوهشی انجام شده و در دست انجام تاکید شد. همچنین آئین نامه داخلی شورای عالی مرکز نیز به تصویب رسید.
تاکنون چندین همایش موضوعی و تخصصی در این رابطه برگزار شده و صاحب نظران رشته های مختلف حوزوی و دانشگاهی نظرات و دیدگاه های خود را ارائه کرده اند.
پیش از تاسیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت دو نشست صمیمی از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان نشست اندیشه های راهبردی در حضور معظم له و با شرکت نخبگان و کارشناسان رشته ها و عرصه های مرتبط اعم از حوزوی و دانشگاهی تشکیل شد، نشست اول در مورخ ۱۰/۹/۸۹ و نشست دوم در ۱/۳/۹۰ برگزار شدند محتوای نشست اول در مباحث پیشین این نوشتار مورد بحث قرار گرفت و معظم له در نشست دوم به طور مبسوط به ضرورت توجه همه جانبه به مقوله عدالت و جایگاه آن در مکتب حیات بخش اسلام و معارف نورانی وجاودان قرآن کریم و ضرورت عنایت بدان در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تاکید و تصریح نمودند.

۴-۳۱) نقاط افتراق و اشتراک توسعه و پیشرفت

در مباحث مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، پیشرفت غیر از توسعه قلمدادگردید، در بیانات معظم له به نقاط افتراق و اشتراک دو مفهوم توسعه و پیشرفت اشاره شده است که اهم آن مطالب به اختصار ارائه می شود.
الف) مهمترین نقاط افتراق پیشرفت و توسعه عبارتند از:

۴-۳۱-۱) عدالت

پیشرفت همراه با عدالت است اما توسعه همواره منهای عدالت بوده است در غرب به عدالت توجه نمی شود و حتی عدالت اجتماعی را مانع توسعه می دانند.

۴-۳۱-۲ ) الگوی بومی یا غربی

در توسعه، منظور غربی ها از توسعه یافتگی مترادف با غربی شدن است، کشورتوسعه یافته کشوری است که کاملا در تمامی ابعاد و عرصه ها، فرهنگ و هنجارهای غربی را پذیرفته و بکار بسته است. و از نگاه آنان کشور در حال توسعه به کشوری اطلاق می شود که در حال پذیرش و تحقق و کاربست فرهنگ غرب است اما الگوی پیشرفت، خاستگاه بومی و اسلامی دارد، درآن استقلال همه جانبه محقق می شود.


فرم در حال بارگذاری ...

« لزوم وجود از ایقاعبررسی تاثیر شیوه های مالی بر میزان سودآوری شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران- قسمت ۲۷ »