وبلاگ

توضیح وبلاگ من

مقایسه اثر بخشی مشاوره به شیوه آدلری و بازسازی شناختی مبتنی بر تمثیل، بر سلامت روانی ، تاب آوری و امیدواری دانشجویان- قسمت ۱۵

 
تاریخ: 22-12-99
نویسنده: نجفی زهرا

– مطالعه اصلی شامل دو برنامه مداخلاتی است:
الف) برنامه مداخلاتی مشاوره گروهی آدلری
– گروه آزمایشی ( یک ) مشاوره آدلری یازده جلسه هر هفته یک جلسه ( ۴۵/۱ تا ۲ ساعته ) در جلسات مشاوره گروهی شرکت کردند که رئوس جلسات به قرار زیر است :
جلسه مقدماتی _ اجرای پیش آزمون و تعیین چارچوب جلسات
جلسه اول _ ارتباط و درگیری عاطفی
جلسه دوم _ کاوش کردن پویش های فرد ( شناخت عوامل موثر بر شیوه زندگی )
جلسه سوم _ کاوش کردن پویش های فرد ( آشنایی و چالش با تکالیف زندگی )
جلسه چهارم _ کاوش کردن پویش های فرد ( شناخت اولویت های شخصیتی و اشتباهات اساسی زندگی )
جلسه پنجم _ کاوش کردن پویش های فرد و کسب بینش ( شناخت و باز سازی خاطرات اولیه )
جلسه ششم _ ترغیب کردن خود شناسی و کسب بینش ( ارزیابی اهداف زندگی ، چالش با منطق خصوصی )
جلسه هفتم _ کسب بینش ، دلگرمی و جرات بخشیدن ( گام های خود جرات بخشی )
جلسه هشتم _ ترغیب کردن خودشناسی و کسب بینش ( شناخت موانع اهداف ، تغییر نقش احساسات )
جلسه نهم _ کمک کردن به جهت گیری مجدد ( جمع بندی مقوله های موثر در شیوه زندگی )
جلسه دهم _ جهت گیری مجدد ( بازنویسی داستان زندگی )
جلسه یازدهم _ جمع بندی داستان ها و اجرای پس آزمون
ب ) برنامه مداخلاتی مشاوره گروهی بازسازی شناختی مبتنی بر تمثیل:
-گروه ازمایشی ( دو ) بازسازی شناختی مبتنی بر تمثیل نیز ۱۲ جلسه هر هفته یک جلسه ( ۴۵/۱ تا ۲ ساعته ) در جلسات مشاوره گروهی شرکت کردند که رئوس جلسات به قرار زیر است :
جلسه مقدماتی _ اجرای پیش آزمون و تعیین چارچوب جلسات
جلسه اول _ آماده سازی و تعیین اهداف کلی مشاوره
جلسه دوم _ آشنایی اعضا با یکدیگر و آگاهی ازشناختها بعنوان علل رفتار
جلسه سوم _ شناسایی توالی میان شناخت ها و انگیزه ها
جلسه چهارم _ ارزیابی و اصلاح شناخت ها ( معرفی فرمول ABC )
جلسه پنجم _ ایجاد بینش در اعضا درباره نقش موثر باور ها (B )
جلسه ششم _ سنجش افکار اتوماتیک و تحریف های شناخت
جلسه هفتم _ آموزش و رد یابی تحریف های شناختی ( در قالب تمثیل )
جلسه هشتم _ ادامه رد یابی تحریف های شناختی ( در قالب تمثیل )
جلسه نهم _ آموزش و شناخت باور های غیر منطقی
جلسه دهم _ شناخت و چالش با باور های غیر منطقی ( در قالب تمثیل )
جلسه یازدهم _ شناخت و چالش با باورهای غیر منطقی ( در قالب تمثیل )
جلسه دوازدهم _ جمع بندی یادگیری های طول جلسات گروهی و اجرای پس آزمون
چگونگی استفاده از تمثیل در جلسات درمان :
-اولین جلسات با آموزش اهمیت نقش شناخت ها و اصول شناختی ـ رفتاری آغاز می شود تا بینش سطح اول که (مراجعین به نقش اساسی شناخت ها در رفتار خود پی ببرند) اتفاق بیافتد.
– سپس آموزش اصل A.B.C و معرفی نظام باور ها و افکار خود آیند و تفسیر آنها
– پس از آموزش مفاهیم فوق انجام تکالیف خانگی و ثبت افکار در موقعیت های واقعی زندگی مراجعین
– با بررسی افکار ، درمانگر و مراجعین با کمک هم خطاهای فکری و تحریفهای شناختی و باورهای نا کار آمد را شناسایی می کنند
– استفاده از تمثیل برای روشن تر شدن موضوع و فهم دقیق تر معنا و نقش خطا و باور در رفتار و واکنشهای هیجانی. البته استفاده از تمثیل بایستی در متن و بستر و زمان مناسب و بشیوه جذابی برای مخاطبین ارائه شود تا مراجع خطای مورد نظر را در متن یک رفتار بیرونی یا واکنش هیجانی عینی مشاهده کند و به زوایای آشکار و پنهان مضامین نهفته در تمثیل توجه نشان دهد و آنرا درونی سازی کند .
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل آماری نتایج
در این فصل داداه های حاصل از تحلیل های آماری در ۲ بخش الف) توصیفی و ب) استنباطی
گزارش شده است .
الف ) یافته های توصیفی :
جدول (۱-۴) توزیع فراوانی و درصد «آزمودنی های گروه های آزمایش و لیست انتظار»

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.

 

 

 

 

 


فرم در حال بارگذاری ...

« شناخت زبانزدهای منطقه لشت نشاء- قسمت ۱۱بررسی سازگاری و پایداری گندم های نان زمستانه و بینابین برای عملکرد دانه در مناطق سرد کشور- قسمت ۱۳ »