وبلاگ

توضیح وبلاگ من

تاثیر سبک رهبری مدیران بر رضایت شغلی کارکنان-نقش میانجیتعهد سازمانی

 
تاریخ: 24-12-99
نویسنده: نجفی زهرا

جه به اینکه تا بحال، از میان تعداد مطالعاتی که در خصوص سبک رهبری و رضایت شغلی انجام شده است. تعداد اندکی از آنها به بررسی ارتباط سبک رهبری مدیران و رضایت کارکنان و نقش میانجی تعهد در این رابطه پرداخته است و با توجه به امروزه مسئله غیبت و ترک محل کار کارکنان به عنوان یکی از مهمترین معضلات و یکی از دلایل عمده کاهش بهره وری سازمانها کارکنان مطرح می شود. لذا بررسی علت غیبت و رضایت کارکنان به یکی از مهمترین کارهای رهبری تبدیل شده است. همچنین با توجه به اینکه امروزه منابع انسانی در سازمانهابه عنوان مهمترین عنصر مزیت رقابتی سازمانها شناخته می­شود و افزایش تعهد و رضایت این منابع برای افزایش بهره وری سازمانها مورد نیاز است. به همین دلیل، انجام مطالعات در این زمینه می تواند به سازمانها در زمینه افزایش بهره­وری از طریق افزایش تعهد کارکنان و رضایت به سازمان کمک کند. لذا پژوهش حاضر درصدد است تا تاثیر سبک های رهبری را بر تعهد سازمانی مورد بررسی قرار دهد.

 

بررسی اثربخشی طرحواره درمانی بر بهبود رضایت شغلی و کاهش فرسودگی شغلی کارکنان کارخانجات تولیدی توس چینی

 

 

1-3اهمیت و ضرورت تحقیق

 

 

منابع انسانی در سازمانها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و انسان کلید موفقیت یا شکست هر سیستم یا سازمان می باشد. انسانها در تعامل با سازمان و همکاران خود رفتارهای متفاوتی را از خود نشان می دهند «برخی از محققین براین باورند که کارکنان زمانی بالاترین بهره وری را خواهند داشت که بیشترین رضایت خاطر را از سازمان داشته باشند( ابوالحسن زاده،1381، به نقل از مرادمند، 74). با تامین رضایت شغلی کارکنان، زمینه برای شکوفایی استعدادها، خلاقیت­ها و نوآوری انسانها مهیا شده و کارایی و اثربخش آنها افزایش یافته و در نتیجه اثربخشی سازمان افزایش می یابد. با توجه به اینکه یکی از راه­های افزایش رضایت کارکنان، افزایش تعهد در کارکنان است(هری مارتین[8] و فارلانه شور[9]،1989). از طرف دیگر، رهبری و مدیریت سازمان با اتخاذ سبک رهبری مناسب می تواند باعث افزایش تعهد(مونقزی هوتون نین گانه، 2007) و رضایت کارکنان( ابوالحسن زاده،1381) شود و از این طریق باعث بهبود اثربخشی (لیلیانا پدراجا-رجاس و همکاران،2006) سازمان شود.

 

 

لذا تحقیق حاضر با عنایت به تحقیقات انجام شده در این زمینه و اثبات تاثیر سبک های رهبری بر تعهد کارکنان و رضایت کارکنان، قصد دارد رابطه بین سبک رهبری با رضایت کارکنان را بررسی کند. همچنین هدف دیگر این تحقیق این است که نشان دهد که آیا بین تعهد کارکنان و رضایت کارکنان رابطه­ای است یا نه؟

 

 

1-4اهداف تحقیق:

 

 

اهداف کلی

 

 

 

    • تعیین رابطه ی بین سبک رهبری وتعهد سازمانی ورضایت شغلی کارکنان

 

 

    • تعیین تاثیر میانجی تعهد بر رابطه ی بین سبک رهبری ورضایت شغلی کارکنان

 

 

1-5فرضیات تحقیق

 

 

فرضیه اصلی تحقیق:

 

بین سبک رهبری با رضایت شغلی رابطه وجود دارد.

 

 

فرضیه های فرعی تحقیق:

 

 

بین سبک رهبری تحول با رضایت شغلی رابطه مثبتی وجود دارد.

 

 

بین سبک رهبری انتقالی با رضایت شغلی رابطه مثبتی وجود دارد.

 

 

بین سبک رهبری بی بندوبار با رضایت شغلی رابطه منفی وجود دارد.

 

 

بین سبک رهبری تحول با تعهدکارکنان رابطه مثبتی وجود دارد.

 

 

بین سبک رهبری انتقالی با تعهدکارکنان رابطه مثبتی وجود دارد.

 

 

بین سبک رهبری بی بندوبار با تعهدکارکنان رابطه منفی وجود دارد.

 

 

بین تعهد کارکنان و رضایت شغلی رابطه مثبتی وجود دارد.

 

 

 

 

 

 


فرم در حال بارگذاری ...

« تاثیر ابعاد مختلف مسئولیت اجتماعی بر روابط کارمند-سازمان (تعهد سازمانی و تمایل آگاهانه به ترک سازمان)بررسی تأثیر استقرار نظام های مدیریت کیفیت بر بهره وری نیروی انسانی »