وبلاگ

توضیح وبلاگ من

جایگاه حوزه آسیا پاسیفیک در استراتژی آینده آمریکا- قسمت ۱۲

 
تاریخ: 22-12-99
نویسنده: نجفی زهرا

۵-۵-۳-۳٫ روابط اقتصادی آمریکا و ژاپن
بر اساس گزارش کمیته روابط تجاری و اقتصادی کنگره آمریکا (در اگوست ۲۰۱۳)، ژاپن و آمریکا دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان، ۳۰ درصد تولید داخلی جهانی در سال ۲۰۱۲ را در اختیار داشته و همچنین سهم قابل توجهی از تجارت کالا ، خدمات و سرمایه گذاری بین المللی را دارا می باشند. دو کشور روابط دوجانبه اقتصادی گسترده ای با هم دارند. ژاپن یک منبع مهم تامین مالی خارجی و سرمایه گذاری برای آمریکا می باشد. هر چند با رشد اقتصاد چین، اهمیت ژاپن در اقتصاد آمریکا تا حدودی کمرنگ شده است ولی رشد اقتصادی کشورهای منطقه باعث توجه ژاپن به این حوزه شده است. در سال ۲۰۱۲ بیش از ۵۱ درصد از صادرات ژاپن و بیش از ۴۰ درصد از واردات آن با کشورهای منطقه بوده است. اما این کشور همچنان با رتبه سوم در اقتصاد جهانی، دومین شریک تجاری آمریکا در منطقه و چهارمین شریک تجاری آن در سطح جهانی می باشد( Cooper, 2013).

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت ۴۰y.ir مراجعه نمایید.

عکس مرتبط با اقتصاد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حجم کل تجارت با جهان حجم جهانی واردات حجم جهانی صادرات کشور
۸۲۲/۳ تریلیون دلار ۲۷۵/۲ تریلیون دلار ۵۴۷/۱ تریلیون دلار آمریکا
۶۸۴/۱ تریلیون دلار ۸۸۵ میلیارد دلار ۷۹۸ میلیارد دلار ژاپن

حجم کل مبادلات تجاری(کالا و خدمات) ژاپن با آمریکا در سال ۲۰۱۲، ۲۹۳ میلیارد دلار بوده است. از این میزان ۱۱۷ میلیارد دلار صادرات آمریکا به ژاپن و ۱۷۶ میلیارد دلار آن مربوط به واردات آمریکا از ژاپن می شود. کسری تجاری آمریکا با ژاپن ۵۹ میلیارد دلار است. در زمینه سرمایه گذاری مستقیم خارجی، حجم سرمایه گذاری آمریکا در ژاپن ۱۳۴ میلیارد دلار و حجم سرمایه گذاری ژاپن در آمریکا ۳/۳۰۸ میلیارد دلار می باشد. در خصوص اوراق قرضه نیز ژاپن دومین دارنده اوراق قرضه آمریکا بعد از چین با ۱ تریلیون و ۱۱۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار است. چین ۱ تریلیون و ۳۱۵ میلیارد دلار و ۹۰۰ میلیون دلار از اوراق قرضه آمریکا را در اختیار دارد(خضری ۱۳۹۲: ۳۶۵).
در جدول زیر به حجم مبادلات تجاری(فقط کالا)ژاپن به عنوان سومین قدرت اقتصادی جهان و دومین قدرت اقتصادی در منطقه با آمریکا و چین در سال ۲۰۱۲ اشاره شده است:

 

 

 

 


فرم در حال بارگذاری ...

« بررسی محتوایی اشعار شاعران شاخص انقلاب اسلامی- قسمت ۱۰بررسی تطبیقی شرایط و آثار قرارداد دلالی با تاکید بر تحولات لایحه تجارت ایران- قسمت ۱۰۷ »