- . پرونده پینوشه نزد دیوان عالی و مجلس اعیان انگلستان، در بخش دوم به تفضیل بررسی خواهد شد. ↑
- . Emerich de Vattel ↑
- . صدر، جواد، حقوق دیپلماتیک و کنسولی، موسسه انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دهم، ۱۳۸۹، صفحه ۱۸ ↑
- . ضیائی بیگدلی، محمد رضا، حقوق بین الملل عمومی، انتشارات گنج دانش، چاپ بیست و هفتم، ۱۳۸۵، صفحه ۴۲۷ ↑
- . میرمحمدی، سیدمصطفی، سوء استفاده از مصونیت های دیپلماتیک و ضمانت اجرای آن در حقوق بین الملل، نامه مفید، شماره ۳۳، سال هشتم، ۱۳۸۱، صفحه ۱۳۴ ↑
- . پیشین ↑
- . Representative Theory ↑
- . میرمحمدی، سیدمصطفی، پیشین، صفحه ۱۳۹ ↑
- . Extra Territorium Theory ↑
- . میرمحمدی، سیدمصطفی، پیشین، همان صفحه ↑
- . Interest of Function Theory ↑
- . Functional Immunity ↑
- . Personal Immunity ↑
- . کجویان قینی، جواد، پیشین، صفحه ۳۵ ↑
- . طبق ماده ۶ قانون مجازات اسلامی: … هر جرمی که مأموران سیاسی (دیپلماتیک) و کنسولی و فرهنگی دولت ایران که از مصونیت سیاسی (دیپلماتیک) استفاده می کنند، مرتکب گردند، طبق قوانین جزایی جمهوری اسلامی ایران مجازات می شوند. ↑
- . صدر، جواد، پیشین، صفحه ۳۹ ↑
- . Cassese, Antonio,” When May Senior State Officials be Tried for International Crimes? Some Comments on the Congo v. Belgium Case”, European Journal of International Law, Vol. 13 (4), (2002), P. 853 ↑
- . Ndombasi Yerodia ↑
- . Tutsies ↑
- . Kinshasa ↑
- . در این قضیه بلژیک با این فرض که وزیر امور خارجه وقت کنگو پیش از تصدی وزارت، جرایم شدید موضوع معاهده ۱۹۴۹ ژنو و جنایات علیه بشریت مرتکب شده و حقوق بین الملل را نقض نموده، قرار جلب او را صادر کرد. ↑
- . طرفین دعوی به کنوانسیون وین در خصوص روابط دیپلماتیک مصوب ١٨ آوریل ١٩۶١ و کنوانسیون نیویورک در خصوص مأمورین ویژه مصوب ٨ دسامبر١٩۶٩ استناد کردند. دیوان دریافت هر چند که این کنوانسیون ها از برخی جهات نسبت به موضوع مصونیت قابلیت استناد دارد اما مشخصاً مقرراتی در خصوص مصونیت از صلاحیت وزیر امور خارجه ندارند. نتیجتاً دیوان می بایست بر اساس حقوق بین الملل عرفی مبادرت به اخذ تصمیم در این خصوص نماید. ↑
- . علوی، سیدمهرداد، مصونیت سران دولت ها در حقوق بین الملل، پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق بین الملل، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، سال ۱۳۸۲، صفحه ۱۰۷ ↑
- . Marks, Jonathan H., “Mending the Web: Universal Jurisdiction, Humanitarian Intervention and the Abrogation of Immunity by the Security Council”, Columbia Journal of Transnational Law, Vol. 42, (2004), P. 15 ↑
- . در سال ۲۰۰۱، قضاتی مانند:Kooijmans, Buergenthal, Higgins در مقالات مختلفی در مورد مصونیت وزیر امور خارجه اظهار نظر کردند و معتقد به عدم مصونیت وزیر امور خارجه بوده و این حق را فقط برای رهبر یک کشور قائل بودند. ↑
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید. |
- . Marks, Jonathan H., Op.cit, P. 14 ↑
- . در نظریۀ جداگانه قاضی کوروما اظهار داشت : مصونیت وزیر امور خارجه نه تنها ضرورت شغلی است، بلکه امروزه به صورت فزاینده ای وی کشور را نمایندگی می کند، حتی اگر چه این موقعیت به موقعیت رئیس کشور قابل تشبیه نیست. در نظری مخالف قاضی الخاساونه عنوان کرد: مصونیت وزیر امور خارجه بر عکس مصونیت دیپلمات ها مبنای چندان روشنی ندارد. مصونیت وزیر امورخارجه بیشتر بر اساس اخلاق و نزاکت است تا بر پایه قواعد حقوق بین الملل عام و از سویی دیگر وزیر امور خارجه بر عکس رئیس کشور تجسم و نماد یک کشور نیست. ↑
- . Colangelo, Anthony J., “Universal Jurisdiction as an International ‘False Conflict’ of Laws”, Michigan Journal of International Law, Forthcoming; SMU Dedman School of
Law Legal Studies Research Paper, No. 00-35, (2009), P. 38 ↑ - . مصونیت کیفری مقامات دولت ها نزد مراجع داخلی سایر کشورها در برخی موارد از جمله اصل صلاحیت جهانی و ارتکاب جنایات بین المللی با محدودیت مواجه می شود. این مسئله در بخش دوم پایان نامه به تفضیل مورد بررسی قرار می گیرد. ↑
. دیوان در قضیه کنگو علیه بلژیک نتیجه گرفته است که مصونیت هایی که وزیر امور خارجه شاغل در حقوق بین الملل از آن برخوردار است در چهار حالت مختلف مانع تعقیب کیفری نمی شود.
- اگر دادگاه کشور متبوع وزیر امور خارجه تعقیب قضایی او را آغاز کرده باشد.
- اگر دولت متبوع وزیر امور خارجه یا دولتی که او نمایندگی آن را دارد تصمیم بگیرد از او سلب مصونیت کند.
- به محض اینکه مأموریت رسمی او پایان یابد، مشروط بر اینکه دادگاه طبق حقوق بین الملل صلاحیت داشته باشد به جرایمی که وزیر خارجه پیش یا پس از تصدی مأموریت و در طول تصدی به عنوان خصوصی مرتکب می شود رسیدگی نماید.
- هنگامی که وزیر امور خارجه شاغل یا وزیر امور خارجه سابق در یک دادگاه کیفری بین المللی تحت تعقیب کیفری قرار گیرد.
↑
- . Cassese, Antonio, Op.cit, P. 855 ↑
- . ضیائی بیگدلی، محمد رضا، پیشین، صفحه ۴۳۷ ↑
- . Convention on Special Missions (1969) ↑
- . Head of State Immunity ↑
- . رئیس کشور، برحسب نظام سیاسی و بر طبق قانون اساسی یک کشور، ممکن است پادشاه (ملکه)، رهبر، رئیس جمهور، نخست وزیر یا … باشد. ↑
- . ایالات متحده آمریکا نمونه بارز چنین نظام سیاسی می باشد. در این کشور رئیس جمهور هم در سطح داخلی و هم در روابط بین المللی مقام اول رسمی کشور و رئیس کشور محسوب می شود. ↑
- . هاشمی، سیدمحمد، حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران (جلد دوم)، نشر میزان، چاپ نهم، ۱۳۸۳، صفحه ۴۸ ↑
- . Power, Robert C., Op.cit. ↑
- . The Institute of International Law, Resolution on ” Immunities from Jurisdiction and Execution of Heads of State and of Government in International Law “, Vancouver, (2001) ↑
- . مصونیت های قضایی و اجرایی رئیس دولت و حکومت در حقوق بین الملل، قطعنامه مصوب نشست ون کوور، اوت ۲۰۰۱، موسسه حقوق بین الملل، ترجمه محمود صوراصرافیل، مجله حقوقی، شماره ۳۰، ۱۳۸۳، صفحه ۳۹۵ ↑
- . Convention on the Prevention and Punishment of Crimes against Internationally Protected Persons, including Diplomatic Agents (1973) ↑
- . Zappala, Salvatore, “Do Heads of State in Office Enjoy Immunity from Jurisdiction for International Crimes? The Ghaddafi Case Before the French Cour de Cassation”, European Journal of International Law, Vol. 12 (3), (2001), P. 597 ↑
فرم در حال بارگذاری ...