حالت سبب میشود وی احساس کنـد منـزوی، تهی، مضطرب و مردد شده است چنان که در طی آشفتگی هویـت، فـرد ممکـن اسـت احساس کند به جای آنکه در حال پیشرفت باشد دچار پسروی اسـت. کلّ بحران هویت با نشانههای افسردگی، اضطراب و شک و تردید تعریف شـده اسـت. با این اوصاف فرد برای خروج از ایـن بحـران بایـستی در پی ارزشهای مثبت و پایدار در فرهنگ، مذهب یا ایدئولوژی خود باشـد تـا از درهـم ریختگی هویت رها شود و هویت اصیل خویش را بازیابد، در پژوهشی نشان داده شـد که فرآیند کسب هویت و داشتن ارزشها و اهداف با هم روابط متقابل دارند (دوریـز و همکاران، 2012).
با این تفاسیر در این پژوهش به دنبال پاسخگویی به این پرسش هستیم که آیا بین باورهای مذهبی و بحران هویت و سبک های هویت در نوجوانان دختر شهرستان رشت رابطه وجود دارد؟
1-3-اهمیت و ضرورت تحقیق
بر اساس تعریفی که گروه بین المللی جامعه شناسی درباره هویت ارائه کرده است، هویت را مجموعه ای از کارهایی می داند که فرد با رضایت خاطر برای استراحت، تفریح یا به منظور توسعه آگاهی ها، فراگیری غیر انتفاعی و مشارکت اجتماعی و داوطلبانه بعد از رهایی از مسائل شغلی، خانوادگی، اجتماعی به آن می پردازد. بر این اساس، اوقات هویت فرصت آزادی است که برای اجرای کاری خاص از آن بهره برداری نمی شود ولی در عین حال میتواند ضمن آنکه طیف وسیعی از فعالیت های مختلف را در می گیرد، انتخاب آن نیز برعهده فرد می باشد(هادوی، 1390).
نگرشها و گرایشها در اوقات هویت که موضوع اصلی این پژوهش را نیز شامل می شود از مسائلی است که تحت تأثیر عوامل مختلفی چون سن، شغل، میزان تحصیلات، علاقه مندی، درآمد، محل زندگی، تعداد اعضای خانواده، میزان دسترسی و. .. قرار می گیرد. با این حال، یکی از اساسی ترین عواملی که از آن به عنوان شالوده اصلی شکلدهی نگرش ها و گرایش های انسان یاد می شود (هویت)، در سوق دهی فرد در جهت ساخت و پرداخت نگرشها و گرایشها نسبت به اوقات هویت به عنوان ابزاری کمکی در راستای انتخاب و تجربه نقشهای گوناگون، از اهمیت خاصی برخوردار است. با توجه به تعاریف فوق آیا نمیتوان اوقات هویت را زمان بازگشت به خود، به دور از تعهدات فردی، شغلی و اجتماعی نامید. به عبارت دیگر میزان درک فرد از مفهوم «من»، تصویر توانمندیها فردی است که او را به سمت و سوی انتخاب و یا حتی عدم انتخاب فعالیت مورد نظر در زمان هویت سوق می دهد. انتخاب نقش و نحوه حضور در آن توسط افراد، از مهمترین رویکردهای عملی به منظور تلاش برای شکلگیری هویت و رهایی از بحران آن می باشد. از این روست که حضور فرد در برنامههای از پیش تعیین شده هویتی که معمولا بر اساس علاقه و انتخاب انجام می گیرد می تواند کارکردهای ذیل را با توجه به نتایج ارائه شده از سوی سیگلمن به دنبال داشته باشد:
- حضور در نقش ها و کسب تجربیات مختلف از آن ها
- ارتقاء رشد شناختی نسبت به خود، محیط و. ..
- درک گستره فرهنگی و اجتماعی جامعه و جایگاه فرد در این گستره
- دستیابی به بصیرتی مشخص نسبت به توانمندی ها و استعداد های فردی
- فراهم شدن الگوهای مثبت «فرامن» به منظور مقایسه و اثرپذیری (عدم توجه به برنامه ریزی اوقات هویت و بی توجهی به آن می تواند این الگو را به یک الگوی منفی تبدیل کند).
- شناسایی عوامل تشویقی و بازدارنده در راستای موفقیت های فردی و اجتماعی
در بررسی رابطه میان هویت و نگرش و گرایش اوقات هویت، هنگامی که با هویت های شکل گرفته روبرو هستیم، به این معنا که افراد دارای درکی مشخص نسبت به خود، چیستی خود و دیگران دارند، استفاده بهینه از هویتهایی که در آنها هدف اصلی رشد و شکوفایی است نیز پیشبینی می شود. این در حالی است که حالت عکس آن نیز امکان پذیر است. افرادی که در بحران هویتی به سر برده و یا بر اساس انواع هویتی مارسیا، دارای هویتی سردرگم هستند، درباره آنها دو رویکرد نسبت به نحوه پاسخگویی به فعالیت های هویتی پیشبینی میشود: اول اینکه برای پاسخگویی به سئوالات بسیاری که در ذهن آنها بدون پاسخ مانده است و رهایی از بحران، سعی در آزمایش نقشهای گوناگون داشته و بیآنکه پاسخ لازم را بیابند آن را رها می کنند. در حالت دوم، فعالیت های گوناگون برای فرد هیچ عکسالعمل درونی و پاسخ مثبت به همراه نداشته و رویکرد فرد، اجتناب و حتی بیتفاوتی است. بنابراین تشکیل هویت که همان فرایند رسیدن به شخصیت وحدت یافته بزرگسالی است نیاز به توجه هر چه بیشتر داشته و به طور غیر مستقیم بافت مفهومی فرهنگ یک جامعه را بر مبنای هویت اجتماعی افراد رقم میزند. آنچه مسلم است ورود معضلات فرهنگی و اجتماعی مانند پوچ گرایی، غرب زدگی، مدگرایی، پانکیسم، هیپی گری، گرایش به اعتیاد و بی بندوباری و. .. که در میان جمعیت جوان جامعه قابل مشاهده است، حاصل عدم برنامه ریزی دقیق فرهنگی بر پایه اصول و کارکردهای امروزی جامعه می باشد(عسگریو همکاران، 1391).
1-4- اهداف تحقیق
1-4-1- هدف اصلی
بررسی رابطه بین باورهای مذهبی و بحران هویت با سبک های هویت در نوجوانان دختر شهرستان رشت
1-4-2- اهداف جزیی
تعیین رابطه بین باورهای مذهبی و بحران هویت نوجوانان دختر
تعیین رابطه بین باورهای مذهبی و سبک های هویت نوجوانان دختر رابطه وجود دارد.
تعیین رابطه بین بحران هویت و سبک های هویت نوجوانان دختر رابطه وجود دارد.
1-5-مساله های تحقیق
آیا بین باورهای مذهبی و سبک های هویت نوجوانان دختر رابطه وجود دارد؟
آیا بین بحران هویت و سبک های هویت نوجوانان دختر رابطه وجود دارد؟
آیا بین باورهای مذهبی و بحران هویت نوجوانان دختر رابطه وجود دارد؟
1-5-1- فرضیه اصلی
بین باورهای مذهبی و بحران هویت با سبک های هویت در نوجوانان دختر شهرستان رشت رابطه معنی دار وجود دارد.
1-5-2- فرضیه های فرعی
بین باورهای مذهبی و سبک های هویت نوجوانان دختر رابطه وجود دارد.
بین بحران هویت و سبک های هویت نوجوانان دختر رابطه وجود دارد.
بین باورهای مذهبی و بحران هویت نوجوانان دختر رابطه وجود دارد.
فرم در حال بارگذاری ...