وبلاگ

توضیح وبلاگ من

تشریح و توصیف جنبه‌های مختلف تفکر استراتژیک و تأثیر پنج محور اصلی آن در اداره و طراحی شهرها (با تأکید بر کلان شهر تهران)- قسمت ۶۶

 
تاریخ: 22-12-99
نویسنده: نجفی زهرا

۰۴%۲۱%اولویت دوم۲۹%۳۵%۱۸%۱۷%اولویت سوم۰۸%۲۳%۳۵%۳۴%اولویت چهارم۱۵%۱۶%۴۲%۲۷%

بر طبق نظر کارشناسان، مهمترین وظایف مدیر شهر در قبال سازمان بزرگی که روبروی خود دارد به ترتیب اولویت عبارتند از:

    1. آماده سازی زیرساخت های اساسی برای عملکرد کارآمد شهرها با ۴۶% آرا

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت ۴۰y.ir مراجعه نمایید.
    1. آماده سازی خدمات لازم برای توسعه منابع انسانی، بهبود بهره وری و بهبود استاندارد های زندگی شهری با ۳۵% آرا
    2. تنظیم فعالیت های تاثیرگذار بخش خصوصی بر امنیت، سلامتی و رفاه اجتماعی جمعیت شهری با ۳۵% آرا

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

  1. آماده ساختن تسهیلات لازم برای پشتیبانی فعالیت های مولد و عملیات کارآمد موسسه های خصوصی در نواحی شهری با ۲۷% آرا

۴-۴ جمع بندی یافته ها

انجام آزمون فرضیه ها بر روی داده های آماری گردآوری شده از پرسشنامه ها، سه فرضیه تحقیق را از دیدگاه کارشناسان تایید کرد. به این ترتیب میتوانیم بگوییم که از نگاه پاسخگویان، تفکر استراتژیک در مدیریت شهری مدیران شهر تهران باعث کارا شدن مدیریت ایشان می شود، اثربخشی فعالیت های اداره شهر تهران با نگاه استراتژیک بالا می رود و رعایت محورهای تفکر استراتژیک، طراحی شهر را کارآمدتر می کند
همچنین از دیدگاه کارشناسان، مشارکت و اجتماع پذیری به عنوان موثرترین عامل در دستیابی به حکمرانی خوب در شهر است که به ترتیب بعد از آن عواملی چون حاکمیت قانون، پاسخگویی و شفافیت و عدم تبعیض میان شهروندان قرار دارند. همچنین یکپارچگی در مدیریت شهر، حوزه های تصمیم گیری کلان و برنامه ریزی شهری مهمترین زمینه برای بروز تفکر استراتژیک بوده که بهبود قوانین، ساختارها و دیدگاه ها در اولویت های بعدی قرار دارند.
بر طبق نظرات کارشناسان ارتقای آموزش، رفتار و فرهنگ شهری به عنوان اولین اولویت کار مضاعف در حوزه مدیریت شهری را برای دستیابی به توسعه پایدار طلب می کندو پس از آن مواردی چون مشارکت و توسعه سرمایه اجتماعی، مدیریت سلامت و مدیریت تلفیقی و چند جانبه قرار دارند. بر اساس پاسخ ها مهمترین وظیفه مدیر شهر نیز آماده سازی زیرساخت های اساسی برای عملکرد کارآمد شهرها بوده و آماده سازی خدمات لازم برای توسعه منابع انسانی، بهبود بهره وری و بهبود استاندارد های زندگی شهری، تنظیم فعالیت های تاثیرگذار بخش خصوصی بر امنیت، سلامتی و رفاه اجتماعی جمعیت شهری و آماده ساختن تسهیلات لازم برای پشتیبانی فعالیت های مولد و عملیات کارآمد موسسه های خصوصی در نواحی شهری در اولویت بعدی وظایف قرار دارند.
در مجموع یافته های تحقیق از پرسشنامه ها کاملا فرضیات مطرح شده را تایید مینمایند.

نتایج و پیشنهادها

 

۱-۵ نتایج حاصل از نظرات کارشناسان

بر اساس آنالیز فرضیه های تحقق نتایج زیر حاصل شده است:
۱- تفکر استراتژیک در مدیریت شهری مدیران شهر تهران باعث کارا شدن مدیریت ایشان می شود.
زیرا از دیدگاه پاسخگویان، شیوه های کنونی برنامه ریزی شهری در کشور ما روش هایی سنتی و بر مبنای همان شیوه بلند مدت قدیم هستند. این شیوه مضاف بر اینکه نگاه انسانی و اجتماعی ضعیفی دارد، به تبع خود گره های مدیریت شهری پیچیده امروز با اقتضائات جدید و فراوان آن بیشتر خواهد کرد.
این در حالی است که رویکرد تفکر استراتژیک به دلیل انعطاف پذیری همراه با محیط پیچیده و متغیر امروز و نگاه یکپارچه و کل نگر در تمامی برنامه ریزی ها و حل مسائل، فرآیندها را روان ساخته و همه فعالیت ها را معطوف به هدف سازماندهی می کند. طراحی ساختار، ارتباطات و مدیریت منابع انسانی که بر اساس استراتژی از پیش مشخص شده باشد و مشارکت تمامی سطوح عملیاتی در تدوین این استراتژی، در عین آنکه کارایی فعالیت ها را بهبود می بخشد، تعهد بیشتری نیز در تمامی سازمان برای دستیابی به اهداف ایجاد خواهد کرد.
۲- اثربخشی فعالیت های اداره شهر تهران با نگاه استراتژیک بالا می رود.
تفاوت عمده کارایی و اثربخشی در آن است که کارایی معطوف به فرایند است و اثربخشی معطوف به هدف. به عبارت بهتر اثربخشی در نگاه کلان به معنی دستیابی هرچه دقیق تر و سریع تر به همه سطوح از اهداف است.
از دید کارشناسان، نخستین تحول با اتخاذ رویکرد راهبردی (استراتژیک) طراحی چشم انداز برای شهر و مدیریت شهری خواهد بود. مشخص شدن مسیر دستیابی به این افق و برتری در شیوه برنامه ریزی از دیگر مزیت های رویکرد راهبردی است. بنابراین به دلیل پیچیدگی های فراوان شهر تهران و نیاز به وجود تفکر سیستمی و متوازن در مدیریت آن برای حصول مدلی یکپارچه در اداره شهر، تفکر راهبردی ضرورت بیشتری پیدا خواهد کرد.
نکته دیگر در حصول اثربخشی آن است که بایستی دقت شود تمامی برنامه ریزی ها و طراحی ها در درجه اول با توجه به اقتضائات بومی و فرهنگی شهر – و بدور از تقلید صرف از تجربیات دیگر کشورها – بوده و در درجه دوم با نگاه خلاق و باز صورت گیرد تا نگاه فنی و جزء نگر.
از دیگر مزایای تفکر استراتژیک در دستیابی به اثربخشی مطلوب، روشن ساختن نقش همه مرتبطین حوزه مدیریت شهر، توجه به مسائل میان بخشی، و تمرکز مدیران ارشد بر تصمیمات استراتژیک و واگذاری تصمیمات اجرایی به سطوح دیگر مدیریتی می باشد.
۳- رعایت محورهای پنج گانه تفکر استراتژیک، طراحی شهر را کارآمدتر می کند.
با توجه به نظرات متخصصان، طراحی کارآمدتر در تمامی حوزه های فیزیک شهر و ساختارهای اداری و ارتباطی با رعایت محورهای تفکر استراتژیک بهبود خواهد یافت. زیرا توجه بیشتر به حوزه های تلفیقی و میان بخشی، هماهنگی میان مدیران سازمانهای مختلف درگیر در اداره شهر، تنظیم ارتباطات سازمان های درگیر در اداره یک شهر بر اساس چشم انداز شهر و مهمتر از همه نگاه متناسب و منطقی به تمامی جنبه های مدیریتی شهر از سوی مدیران، نتایج چنین دیدگاهی خواهند بود.
۴- طبق اظهارات مدیران و صاحب نظران در میان مولفه های موثر در اداره شهر با رویکرد استراتژیک در جهت دستیابی به حکمرانی خوب، مشارکت و اجتماع پذیری، حاکمیت قانون، پاسخگویی، شفافیت و مسئولیت پذیری و عدم تبعیض میان شهروندان به ترتیب بیشترین تأثیر را دارند.

عکس مرتبط با منابع انسانی


فرم در حال بارگذاری ...

« تاثیر فناوری اطلاعات در فروش انبوه گل و گیاه تولید کنندگان کلان از دیدگاه بازاریابی (مطالعه موردی استان تهران)- قسمت ۲۸مقایسه عوامل آموزشی درس تربیت بدنی از دیدگاه مدیران و معلمان تربیت بدنی مدارس ابتدایی دخترانه دولتی و غیردولتی شهر کرمان (۲)- قسمت ۲۰ »