وبلاگ

توضیح وبلاگ من

تاثیر کاربرد تکنولوژ‍ی اطلاعات بر عملکرد سازمان تامین اجتماعی (مورد مطالعه شعبه دو قم در سال ۹۲ ۹۱)- قسمت ۵

 
تاریخ: 22-12-99
نویسنده: نجفی زهرا

:
بی تردید دستیابی به هدفهای علمی زمانی تحقق می یابد که با روش مناسب و پذیرفته شده درآن علم ، برای شناخت و قواعد آن اقدام نمود .به این ترتیب یکی از مشخصه های تعیین کننده اعتبار و ارزش یک تحقیق علمی ، روش و ابزار استفاده شده بوسیله محقق است . اتخاذ روش تحقیق مناسب علاوه بر یاری محقق در حصول نتایج قابل قبول و دقیق ، می تواند روند تحقیق را نیز تسهیل نماید . بنابراین در این با بهره گرفتن از نظرات استاد راهنما ، کارشناس آماری و تحقیقاتی که درباره روش های تحقیق ،بوسیله محقق انجام شده است، سعی شده است روش تحقیق مناسب همراه با ابزار اندازه گیری دقیق انتخاب گردد که در ادامه به صورت تفصیلی بدان می پردازیم . به این صورت که ابتدا روش تحقیق ، منابع جمع آوری اطلاعات و نحوه گرد اوری اطلاعات را مطرح نموده ، سپس فرایند تحقیق را مورد بررسی قرار می دهیم و پس از آشنایی با جامعه آماری ، نحوه نمونه گیری و تعیین اندازه آن را بیان می کنیم . در پایان به ابزار اندازه گیری این تحقیق و نحوه طراحی آن می پردازیم .
۳-۲ روش تحقیق
۳-۲-۱ نوع تحقیق از نظر هدف
تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی است . هدف تحقیق کاربردی توسعه دانش در زمینه خاص است .(سرمد و دیگران ،۱۳۹۰ ، ص ۷۹ ) به این صورت که نظریه ها ، قانون مندی ها ، اصول و فنونی را که در تحقیقات پایه تدوین می شوند ، برای حل مسائل اجرائی و واقعی به کار می گیرند .(خاکی ۱۳۷۹ ، ص ۱۴۲ ) لذا این تحقیق به این دلیل در زمره تحقیقات کاربردی است که هدف آن توسعه دانشی است که در زمینه کاربرد تکنولوژی اطلاعات در سازمان تامین اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد و با شناسایی عوامل تاثیر گذار در استفاده از تکنولوژی اطلاعات قصد دارد سازمان تامین اجتماعی را در جهت ارائه خدمات مطلوب تر به مشتریانش یاری نموده و سازمان را در استفاده از علوم روز دنیا یاری نماید
۳-۲-۲ نوع تحقیق از نظر گرد آوری داده ها
این تحقیق بر حسب نحوه گردآوری داده نیز از نوع توصیفی ( غیر آزمایشی ) می باشد . تحقیق توصیفی شامل مجموعه روش های است که هدف آن ها توصیف کردن شرایط یا پدیده ها ی مورد بررسی است و صرفا برای شناخت بیشتر شرایط موجود با یاری دادن به فرایند تصمیم گیری است .( سرمد و دیگران ،۱۳۹۰ ، ص ۸۱ ) این تحقیق از آن جهت توصیفی است که تصویری از وضع موجود دریافت لیست به روش دستی و روش استفاده از تکنولوژی اطلاعات ( دریافت لیست از طریق اینترنت و پرداخت به صورت اینترنتی ) را ارائه می دهد و به توصیف نظام دار وضعیت فعلی آن می پردازد .
همچنین این تحقیق در دسته بندی انواع تحقیقات توصیفی در دسته پیمایشی قرار می گیرد . تحقیقات پیمایشی ، تحقیقاتی هستند که برای توزیع ویژگی های یک جامعه آماری به کار می رود . ( سرمد و دیگران ،۱۳۹۰ ، ص ۸۲ ) و این تحقیق چون داده های مربوط به عوامل موثر در استفاده از تکنولوژی اطلاعات را از طریق نمونه گیری از جامعه کارفرمایان و کارمندان برای بررسی توزیع ویژگی های آماری آن گرد آوری می کند در این دسته قرار گرفته است .
تحقیق حاضر به لحاظ آن که به بررسی داده های مرتبط با برهه ای ( دوره ای ) از زمان می پردازد ، مقطعی است . روش مقطعی یکی از انواع روش های تحقیقات پیمایشی است و به منظور گرد آوری داده ها درباره یک یا چند صفت در یک مقطع از زمان از طریق نمونه گیری می باشد . ( سرمد و دیگران ، ۱۳۹۰ ، ص ۸۳ ) نمونه گیری این تحقیق در مرداد ۱۳۹۳ انجام گرفته است .
۳-۲-۳ مراحل تحقیق
در اجرای تحقیق ، مراحل زیر پیگیری شده است :
-انتخاب موضوع تحقیق با راهنمایی استاد محترم و مدیر محترم گروه بازرگانی .
– تدوین اهداف ،اهمیت و ضرورت تحقیق با راهنمایی استاد محترم راهنما .
-تدوین چارچوب نظری با راهنمایی استاد محترم راهنما از طریق استفاده از اطلاعات کتابخانه ای ، بررسی اسناد و مدارک موجود ، مشاهده سایتهای اینترنتی مرتبط و مصاحبه های میدانی با تعدادی از کارشناسان ، مدیران و کارفرمایان سازمان تامین اجتماعی .
– تدوین فرضیه ها بر اساس چارچوب نظری و پیشینه تجربی تحقیق .
– مشاوره با تعدادی از مدیران و کارشناسان تامین اجتماعی و سه نفر از کارشناسان آماری در خصوص ترکیب و و شمای کلی پرسشنامه ، نحوه طراحی آن و بررسی پایایی پرسشنامه .
– طراحی ابزار پرسشنامه با همکاری و راهنمایی استاد محترم راهنما ،و مشاوران آماری بر اساس چارچوب نظری و فرضیه های تحقیق .
– توزیع و جمع آوری ۶۹ پرسشنامه
– انجام آزمون جهت پایایی پرسشنامه
-توزیع و جمع آوری ۴۲ پرسشنامه

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت ۴۰y.ir مراجعه نمایید.

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی


فرم در حال بارگذاری ...

« بررسی و تحلیل محتوای نرم افزارهای آموزش درس ریاضی موجود در بازار از دیدگاه رویکرد یادگیری فعال و ساخت گرا و اصول طراحی چند رسانه ای ها- قسمت ۹تبیین مبانی انسان شناختی مفهوم مسئولیت پذیری در مکتب اگزیستانسیالیسم و نقد دلالت های آن در تعلیم و تربیت- قسمت ۱۰ »