وبلاگ

توضیح وبلاگ من

تاثیر جیره های متفاوت از لحاظ تفاوت کاتیون آنیونی بر بروز هیپوکلسمی بالینی و تحت بالینی …

 
تاریخ: 22-12-99
نویسنده: نجفی زهرا

هیپوکلسمی بالینی و تحت بالینی
کاهش میزان کلسیم یونیزه[۴۹] در مایعات بافتی، عمده ترین نقص شیمیایی در هیپوکلسمی است. یک دوره گذرا از هیپوکلسمی تحت بالینی (میزان کلسیم تام پلاسما کمتر از ۱٫۹ mmol/l) با شروع شیرواری رخ می دهد که دلیل آن عدم تعادل بین خروج کلسیم در آغوز و ورود کلسیم به فضای خارج سلولی ازروده ها و استخوان است. شروع شیرواری، منجر به افزایش ناگهانی تقاضا برای هموستاز کلسیم است. گاوی که ۱۰ کیلوگرم آغوز تولید می کند میزان۲۳ گرم کلسیم را در یک دوشش از دست می دهد (۳/۲ گرم کلسیم در هر کیلوگرم شیر) این مقدار ۹ برابر کلسیم موجود درکل پلاسمای گاو است(۲۵). کلسیمی که ازپلاسما خارج می شود، باید توسط افزایش درجذب روده ای کلسیم و آزادسازی کلسیم از استخوان، جایگزین شود.
اکثر گاوها طی ۴۸ ساعت اول بعد زایش با افزایش غلظت هورمون پاراتیروئید (PTH) و ۱-۲۵ دی هیدروکسی ویتامین D، با این شرایط سازگار می شوندو کلسیم را با افزایش جذب روده ای و آزادسازی کلسیم از استخوان وارد مخزن کلسیم پلاسما می کنند. ۵ الی ۲۰ درصدگاوهای بالغ قادر به نگهداری کلسیم پلاسما در محدوده طبیعی نیستند، در نتیجه مبتلا به هیپوکلسمی شدید (کلسیم تام پلاسما مابین ۱ الی ۴/۱ mmol/l) خواهند شد و نیاز به درمان خواهند داشت.
هیپوکلسمی انقیاضات عضلات صاف را کاهش میدهد، در نتیجه منجر به کاهش حرکات شکمبه و شیردان می شود و می تواند خطر جایجایی شیردان را افزایش داده و همچنین دریافت مواد غذایی را کاهش دهد(۱۹).تاثیر هیپوکلسمی در کاهش انقباض عضلات صاف، از بسته شدن مناسب سرپستانک جلوگیری کرده و گاو شیری را مستعد ورم PESTAN(به خاطر محدودیت سایت در درج بعضی کلمات ، این کلمه به صورت فینگیلیش درج شده ولی در فایل اصلی پایان نامه کلمه به صورت فارسی نوشته شده است) می کند(۱۹).
هیپوکلسمی با ممانعت از انقباضات عضلات صاف و قلبی طیفی از علایم را باعث خواهد شد کاهش مشخص در قدرت و حرکات شکمبه و روده ها دیده می شود(۶۵و۶۶) اثر هیپوکلسمی بر حرکت شکمبه ممکن است تا یک هفته اول شیرواری به طول انجامد (۶۴)، که پیامد آن کاهش اشتها می باشد(۶۳) بنابراین موازنه منفی انرژی را تشدید می کند (۶۷) و سبب افت گلوکز خون می شود.
باید دقت داشت که هیپوکلسمی تحت بالینی بدلیل اینکه همراه با علایم بالینی نیست و تعداد گاوهای بیشتری را درگیر می کند، نسبت به تب شیر از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و ضررهای اقتصادی بیشتری را تحمیل می کند(۳۹).
Timothy و همکاران در سال۲۰۱۱ گزارش کرده اند که رخداد هیپوکلسمی تحت بالینی با افزایش سن، افزایش می یابد و به ترتیب از شیرواری اول تا ششم شامل ۲۵%، ۴۱%، ۴۹%، ۵۱%، ۵۴%، و ۴۲% می باشد(۶۱).آنها همچنین گزارش کرده اند که با افزایش سن غلظت کلسیم سرم کاهش می یابد.
در تحقیق انجام شده توسط شقایق و سخا بر روی ارتباط هیپوکلسمی تحت بالینی و گلوکز خون گاو شیری، فراوانی هیپوکلسمی تحت بالینی در خلال ۱۲ ساعت ، ۲۴ساعت، و روز دهم بعد زایش به ترتیب ۳۷، ۵۱، ۷ درصد گزارش شده است.همچنین در این تحقیق گزارش شده است که مقادیر گلوکز سرم در گاوهای شیری مبتلا به هیپو کلسمی کاهش می یابد(۱).
در این تحقیق میزان ابتلا به هیپوکلسمی بالینی در گاوداری های شماره ۱و۲و۳ به ترتیب ۰، ۰۳/۳ و ۱۲/۱۲ درصد و میزان ابتلا به هیپوکلسمی تحت بالینی نیز به ترتیب ۰۹/۹، ۱۵/۱۵ و ۲۱/۲۱ درصد بود.همانطوری که در نتایج نیز مشخص شده است میزان ابتلا به هیپوکلسمی بالینی و تحت بالینی در گاوداری شماره ۱ بطور معنی داری کمتر از گاوداری های شماره ۲و۳ می باشد.
تاثیر DCAD بر غلظت کلسیم سرم
افزودن آنیون ها به جیره گاو شیری در دوره قبل زایش، به طور موثری رخداد هیپوکلسمی را با ایجاد اسیدوز متابولیک

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

عکس مرتبط با اقتصاد


فرم در حال بارگذاری ...

« شناسایی آسیب های موجود در برنامه آموزش مهارتهای زندگی نظام آموزش متوسطه نظری با توجه به عناصر نه گانه برنامه درسی از منظر متخصصان تعلیم و تربیت، معلمان، و دانش‌آموزانبررسی رابطه مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) با عملکرد بازاریابی صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر استان اردبیل- قسمت ۶ »