وبلاگ

توضیح وبلاگ من

بررسی رابطه بین محافظه کاری و تغییر در وجه نقد نگهداری شده با بازده غیر عادی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران- قسمت ۲

 
تاریخ: 22-12-99
نویسنده: نجفی زهرا

هدف کلی:
کمک به مدیران و سرمایه گذاران جهت تصمیم گیری از طریق بررسی و مطالعه ارتباط میان محافظه کاری حسابداری وتغییر در خالص وجه نقد نگه داری شده با بازده غیر عادی سهام در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران.
اهداف فرعی:
این تحقیق تلاش دارد ضمن بررسی ارتباط بین محافظه کاری حسابداری و تغییر در خالص وجه نقد نگهداری شده با بازده غیر عادی ، تأثیر متغیر های بالقوه تأثیر گذار در این ارتباط از قبیل تغییر سود، تغییر دارایی های غیر نقدی،تغییر در مخارج تحقیق و توسعه، تغییر در هزینه بهره پرداختی، تغییر در سود سهام پرداختی ، سود قبل از اقلام غیر مترقبه و اندازه شرکت را بر روابط فوق بسنجد.
سایر اهداف:
امید است با بهره گرفتن از نتایج این پژوهش سرمایهگذاران حقیقی و حقوقی که قصد سرمایه ­گذاری کوتاه مدت و بلند مدت دارند، بتوانند سهامهایی که دارای بازده بالقوه بیشتری هستند را انتخاب کنند. همچنین از دیگر اهداف این تحقیق می توان به کمک به سرمایه گذاران و سایر استفاده کنندگان از اطلاعات مالی برای فهم بیشتر عناصر صورت های مالی اشاره کرد.
۹ . در صورت داشتن هدف کاربردی بیان نام بهره وران ( اعم از مؤسسات آموزشی و اجرایی و غیره )
انتظار می رود یافته های این تحقیق بتواند برای سرمایه گذاران و مدیران از جهت شناخت نقش و اهمیت محافظه کاری حسابداری در انعطاف پذیری مالی مفید بوده و همچنین موجب تبیین نقش محافظه کاری در اخذ تصمیمات مالی شود و نهایتا به این سوال که چرا شرکت ها وجوه نقد نگهداری کرده و مقدار آن در طی سال افزایش و یا کاهش می یابد ، پاسخ دهد
۱۰ . جنبه نوآوری و جدید بودن تحقیق در چیست ؟ (این قسمت توسط استاد راهنما تکمیل شود .)
طی سال ها تحقیقات زیادی در رابطه با ارتباط و تأثیر محافظه کاری حسابداری بر متغیر های مالی و غیر مالی صورت گرفته است، اما تا اکنون در ایران هیچ گونه تحقیقی در مورد ارتباط محافظه کاری حسابداری و تغییر در خالص وجه نقد نگهداری شده در شرکت ها با بازده غیر عادی آنها انجام نشده است، لذا نتایج حاصل از این تحقیق می تواند با اهمیت ودر خور توجه استفاده کنندگان درون وبرون سازمانی جهت توجه بیشتر به تاثیر محافظه کاری بر تغییرات وجه نقد جهت مدیریت نقدینگی باشد.
امضاء استاد راهنما

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.

 

  1. روش کار:

الف .نوع روش تحقیق :
دشوارترین گام در فرایند تحقیق، مشخص کردن مسأله مورد مطالعه است. نخست آنکه درباره یک چیز، یک مانع یا یک موقعیت مبهم تردید وجود دارد، تردیدی که نیازمند تعیین است.در هر تحقیق ابتدا باید نوع ، ماهیت ، اهداف تحقیق و دامنه آن معین شود تا بتوان با بهره گرفتن از قواعد و ابزار مناسب و از راه های معتبر به واقعیت ها دست یافت (سرمد و همکاران،۱۳۸۱، ۱۷۰).
بنابراین پژوهش حاضر از نظر طبقه بندی بر مبنای هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است. هدف تحقیق کاربردی، توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. هم چنین تحقیق حاضر، از نظر روش و ماهیت از نوع تحقیق همبستگی است. در این تحقیق هدف، تعیین میزان رابطه متغیرهاست. برای این منظور بر حسب مقیاس های اندازه گیری متغیرها، شاخص های مناسبی اختیار می شود(همان منبع،۱۷۲).
ب. روش گردآوری اطلاعات(میدانی, کتابخانه ای و غیره ) :
مقیاس اندازه گیری داده ها مقیاس نسبی است. مقیاس نسبی بالاترین و دقیق ترین سطح اندازه گیری را ارائه می دهد. این مقیاس علاوه بر دارا بودن کلیه خصوصیات مقیاس های دیگر، از صفر مطلق نیز برخوردار است.روش تحقیق به صورت قیاسی – استقرایی است که در آن مبانی نظری و پیشینه پژوهش از راه کتابخانه، مقاله و اینترنت جمع آوری شده و به صورت استدلال قیاسی و در رد یا اثبات فرضیه های پژوهش با بکارگیری روش های آماری مناسب ،از استدلال استقرای در تعمیم نتایج استفاده شده است . چون هدف پژوهش شناخت رابطه همبستگی بین محافظه کاری و نگه داری وجه نقد با بازده غیر عادی است و تحقیقات همبستگی شامل کلیه تحقیقاتی است که در آنها سعی می شود رابطه متغیرهای مختلف با بهره گرفتن از ضریب همبستگی کشف و تعیین شود. بنابراین ضریب همبستگی شاخص دقیقی است، که بیان می کند تغییرات متغیر تا چه اندازه ای به متغیر دیگری وابسته است.
پ. ابزارهای گردآوری اطلاعات(پرسشنامه,مصاحبه,مشاهده,آزمون,فیش,جدول,نمونه برداری, تجهیزات آزمایشگاهی و بانک های اطلاعاتی و شبکه های کامپیوتری و ماهواره ای و غیره ):
اطلاعات مورد نیاز این تحقیق به دو روش جمع آوری شده است.بخشی از اطلاعات نظری و کتابخانه ای مرتبط با موضوع تحقیق که با مراجعه به کتابخانه و سایتهای اینترنتی جمع آوری شده است. و بخش دیگر با مراجعه به لوح فشرده (cd) حاوی اطلاعات مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران جمع آوری شده.
مدل مفهومی تحقیق وشیوه اندازه گیری متغیرها:
وجه نقد بعلاوه سرمایه گذاریهای کوتاه مدت
اندازه شرکت
اهرم مالی
متغیرهای کنترلی
متغیر های مستقل متغیر وابسته
محافظه کاری حسابداری
بازده غیر عادی
تغییر در وجه نقد نگهداری شده
متغیرهای تعدیلی
تغییر در دارایی های غیر نقدی
تغییر درسود
تغییر در سود سهام پرداختی
تغییر در مخارج تحقیق وتوسعه<
حسابداری
/strong>
برای بررسی رابطه بین محافظه کاری حسابداری و تغییر در خالص وجه نقد نگهداری شده در شرکت ها با بازده غیر عادی و همچنین تأثیر متغیر های تعدیل گر تغییر در سود، تغییر در دارایی های غیر نقدی،تغییر در هزینه های تحقیق وتوسعه، تغییر در هزینه بهره پرداختی، تغییر در سود سهام پرداختی، اندازه شرکت، اهرم مالی و میزان وجه نقد بعلاوه سرمایه گذاریهای کوتاه مدت از مدل مورد استفاده توسط لوئیس (۲۰۱۱) استفاده می شود:
مدل رگرسیونی ترکیبی:

مدل ۱ جهت آزمون فرضیه اول:

مدل۲جهت آزمون فرضیه دوم:

مدل ۳ جهت آزمون فرضیه سوم:

مدل ۴ جهت آزمون فرضیه چهارم:

مدل ۵ جهت آزمون فرضیه پنجم:

تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)


فرم در حال بارگذاری ...

« صور خیال در غزلیّات نظیری نیشابوری- قسمت ۱۸بررسی اصل عدم ولایت نسبت به دیگری در حقوق خصوصی- قسمت ۱۲ »