وبلاگ

توضیح وبلاگ من

بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر مسئولیت پذیری اجتماعی در شرکت های مستقر در شهرک های صنعتی بندرعباس- قسمت ۷

 
تاریخ: 22-12-99
نویسنده: نجفی زهرا

            1. مسئولیت اقتصادی: شامل تولید کالاها و خدمات مفید و ارزشمند برای جامعه است تا اینکه سازمان از محل فروش این محصولات به تعهدات خود در قبال بستانکاران و سهامداران عمل کند
          برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت ۴۰y.ir مراجعه نمایید.

          تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)

          1. مسئولیت قانونی: این مسئولیت توسط دولت ها و در قالب حقوقی که انتظار می رود توسط مدیران رعایت شوند، بیان می شوند. به عنوان مثال استخدام و ارتقای افراد باید بر اساس قابلیت ها و توانایی هایشان باشد، نه بر اساس ویژگی های غیر شغلی.
          2. مسئولیت اخلاقی: شامل پیروی از باورهای مورد قبول جامعه جهت نشان دادن رفتاری متعارف در سطح جامعه است.
          3. مسئولیت فداکارانه: تعهداتی کاملا داوطلبانه و اختیاری هستند که شرکت به آنها تن می دهد. کمک های انسان دوستانه، آموزش افراد بیکار و برپایی مراکز درمان، مشاوره و مراقبت از جمله این مسئولیت هاست. تفاوت مسئولیت های اخلاقی و فداکاری در این است که فقط عده کمی از مردم ممکن است انتظار داشته باشند که شرکت مسئولیت فداکاری خود را به جا آورد. در حالی که بسیاری از مردم از شرکت انتظار دارند که به ارزش های اخلاقی احترام گذاشته و مسئولیت های اخلاقی خود را ادا کند.
        1. مدل دنیسون





دنیسون در زمینه مسئولیت اجتماعی مدلی را ارائه کرده است. اگرچه این مدل بیشتر برای مدیران زنجیره تولید تدوین شده است ولی قابل تعمیم به سازمان های دولتی می باشد. این اصول عبارتند از:

  1. جامعه: تلاش در راستای ایجاد مزیت برای جامعه و همچنین تحریک و تشویق سازمان های مرتبط برای حرکت در راستای منافع جامعه.
  2. محیط: تشویق و تحریک سازمان برای ایجاد مکانیزم پاسخگویی به محیط خود به طوری که ابهام و نارضایتی محیط رفع شود و همچنین مواضع سازمان و اثرات سیاست های سازمان بر روی نرخ های تورم، بیکاری، فقر روشن شود.
  3. اخلاق: ایجاد منشور اخلاقی برای سازمان و کوشش در جهت عمل به اصول و مبانی اخلاقی.
  4. مسئولیت مالی: مسئولیت در برابر اموال افرادی که در سازمان سرمایه گذاری کرده اند و همچنین در سازمان های بزرگ دولتی، مسئولیت در برابر اموال مردم و ثروت ملی(دنیسون ۲۰۰۰)

۲-۲-۹-۵- مدل ارزیابی مسئولیت پذیری با توجه به ارزش های اسلامی
سعید تفتی و همکارانش در سال ۲۰۱۲ در مقاله ای مسئولیت پذیری اجتماعی را با استناد به ارزش های اسلامی اندازه گیری نمودند. این معیارها شامل:

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

  • سیاست های بازار
  • سیاست های محل کار
  • سیاست های زیست محیطی
  • سیاست های جامعه
  • ارزش شرکت

۲-۲-۹-۶- مدل بارکر
در این مدل مسئولیت اجتماعی شامل ۷ بعد می باشد که عبارتند از:

    • محیط زیست

عکس مرتبط با محیط زیست

  • اجتماع
  • قواعد اخلاق
  • حقوق بشر
  • بازار
  • نگرش ها و ارزش ها
  • نیروی کار
 


 

 


 


فرم در حال بارگذاری ...

« تاثیر فناوری اطلاعات در فروش انبوه گل و گیاه تولید کنندگان کلان از دیدگاه بازاریابی (مطالعه موردی استان تهران)- قسمت ۹بررسی و تحلیل دو نظریه انسان دینی و دین انسانی- قسمت ۷ »