وبلاگ

توضیح وبلاگ من

مقایسه عملکرد سازمان تربیت بدنی استان مرکزی با استان قم با استفاده از روش کارت امتیازی متوازن- قسمت ۱۵

 
تاریخ: 22-12-99
نویسنده: نجفی زهرا

تحقیق عبارت است از فرایند جستجوی منظم برای مشخص کردن یک موقعیت نامعین. در انجام دادن تحقیق، به منظور کسب شناخت، باید مجموعهای از گزارهها، را تدوین کرد سپس آنها را مورد آزمون قرار داد یا پاسخ آنها را فراهم آورد. براین اساس، روش تحقیق وسیله یا طریقه تعیین این امر است که چگونه یک گزاره تحقیق مورد تأیید قرار میگیرد یا رد میشود. در روش تحقیق چهارچوب عملیات یا اقدامات جستجوگرانه برای تحقق هدف تحقیق، جهت آزمون فرضیه ها یا پاسخ دادن به سوالهای تحقیق را فراهم آورد. (سرمد و همکاران، ۱۳۸۷، ۲۲)
مباحث مطرح شده در این فصل شامل روش تحقیق، جامعه و نمونه آماری، ابزار جمع آوری اطلاعات، روش جمع آوری اطلاعات، روایی و پایایی، ابزار اندازه گیری و روش های آماری جهت تجزیه و تحلیل داده ها، میباشد.
۳-۲ روش تحقیق
از نظر جهت گیریهای تحقیقی تحقیق حاضر از نوع جهت گیری ترکیبی از تحقیق کاربردی و بنیادی می باشد هدف تحقیقهای کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص و کاربرد عملی آن میباشد. این تحقیق قصد دارد شاخص های مهم و معتبر برای ارزیابی عملکرد سازمانی در اداره‎های مختلف تربیت بدنی استان مرکزی را ارائه نماید. از لحاظ توسعه شاخص های جدید بنیادی و از لحاظ نگاه به ارتقاء سطح مدیریت در یک سازمان واقعی کاربردی است. مهمترین دلایل انتخاب ارزیابی عملکرد سازمان تربیت بدنی عبارتند از: قابلیت تعمیم نتایج تحقیق به سایر سازمانهای مشابه، سهولت اخذ اطلاعات و قابلیت دسترسی بیشتر به مسؤولین مربوطه، سابقه بیش از چندین ساله و غیره.
۳-۳ نوع تحقیق
نوع مطالعه از نوع توصیفی – پیمایشی میباشد. تحقیق توصیفی شامل مجموعه روشهایی است که هدف آنها توصیف شرایط یا پدیده های مورد بررسی است و اجرای تحقیق توصیفی می تواند صرفاً برای شناخت بیشتر شرایط موجود یا برای بهره برداری به فرایند تصمیم گیری باشد. در تحقیق حاضر مورد مطالعه جهت آزمون فرضیات شامل اولویت بندی عوامل در ارزیابی عملکرد تربیت بدنی استان مرکزی و پیش بینی ترجیحات میباشد. (سرمد و همکاران، ۱۳۸۷، ۸۴-۸۱)
۳-۴ جامعه آماری تحقیق
در این تحقیق، جامعه آماری عبارت است از کلیه کارکنان، کارشناسان و مدیران با تجربه و مطلع در حوزه موضوع تحقیق و همچنین درگیر در یکی از فرایندهای اصلی سازمانی در سازمان تربیت بدنی استان مرکزی و استان قم میباشد.
۳-۵ روش نمونه گیری و حجم نمونه
انجام هر تحقیق عملی مستلزم صرف هزینه و زمان است. به همین دلیل امکان بررسی کامل جمعیت به صورت سرشناسی وجود ندارد. لذا در چنین مواقعی از طریق نمونه گیری اطلاعات احتمالی پیرامون نمونه بدست میآید و در نهایت از طریق تعمیم این اطلاعات به جامعه اصلی منتسب میگردد. (خاکی، ۱۳۸۴، ص۱۵۸). پس از استخراج اطلاعات رسمی اعضای جامعه مشخص گردید تعداد افرادی که با توجه به ویژگی های گفته شده واجد شرایط پاسخگویی به سؤالات تحقیق میباشند، در کل سازمان تربیت بدنی استان مرکزی و استان قم میباشد. از این رو از آنجا که نمونه گیری از جامعه محدود صورت گرفته و سؤالات ابزار تحقیق چند ارزشی با مقیاس ترتیبی بودند، فرمول کوکران مبنای محاسبه حجم نمونه قرار گرفت (Azar A. &Momeni M, 2006).

=Nحجم جامعه آماری
=nحجم نمونه
=z مقدار متغیر نرمال واحد استاندارد، که در سطح اطمینان ۹۵ درصد برابر ۱٫۹۶ می باشد
=pمقدار نسبت صفت موجود در جامعه است. اگر در اختیار نباشد میتوان آن را ۵/۰ درنظر گرفت. در این حالت مقدار واریانس به حداکثر مقدار خود میرسد.
=q درصد افرادی که فاقد آن صفت در جامعه هستند. میتوان آن را ۵/۰ در نظر گرفت.

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید.

 


فرم در حال بارگذاری ...

« بررسی روایات مجعول و اسرائیلیات در آثار عطّار نیشابوری- قسمت ۵۵بررسی رابطه بین مدیریت استراتژیک منابع انسانی و عملکرد شرکت های تولیدی شهرستان رشت- قسمت ۱۵ »