۲-۶- مطالعات تجربی ارزیابی عملکرد بیمه:
مطالعه ۱: مطالعه آذر و همکاران
آقایان عادل آذر و حامد شفیعی حسن آبادی و خانم مهشید السادات محمدی جهرمی در مقاله خود به دنبال ارائه مدلی هستند که شامل شاخص های اصولی و جامع جهت مدیریت و تعیین ترکیب سبد محصولات بیمه باشد. به طور کلی، این مدل نوعی از الگوهای ارزیابی بازارهای هدف می باشد که می توان از شاخص های آن جهت ارزیابی عملکرد شرکت های بیمه ای مورد بررسی قرار داد.
در مجموع این مقاله به دنبال شاخص های تعیین کننده و تأثیرگذار در تعیین ترکیب پرتفوی محصولات شرکت های بیمه ای و تعیین میزان اهمیت هریک از شاخص ها می باشد. مراحل انجام کار این تحقیق در ۳ مرحله صورت پذیرفته است.
در بخش اول با مروری به ادبیات تحقیق شاخص های مورد استفاده در زمینه روش های بررسی و انتخاب پرتفوی بهینه استخراج گردیده است. در بخش دوم، شاخص ها از نظر خبرگان دانشگاهی و بیمه ای به تأثیر نهایی درآمده و سپس اطلاعات مورد نیاز برای شاخص های نهایی شده جمع آوری گردیده است. در بخش سوم، اطلاعات جمع آوری شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند که با بهره گرفتن از روش AHP شاخص ها وزن گذاری و در نهایت با بهره گرفتن از تکنیک TOPSiS میزان اهمیت هر یک از آنها تعیین و اولویت بندی گردیده اند.
در این مقاله با شناسایی شاخص ها از طریق مرور ادبیات و تأیید نهایی آنها توسط خبرگان، تعداد ۱۰ شاخص معرفی گردید که عبارتند از: حاشیه سود، توان شرکت در هر رشته، تأثیر گذاری فروش رشته، ضریب خسارت، گردش نقدینگی، بازار بالقوه، سهولت دسترسی به بازار، نرخ رشد بازار، سهم از بازار.
مطالعه ۲: مطالعه روحی و آذر
در این مقاله آقای علی روحی و خانم نسرین آذر به دنبال نشان دادن اهمیّت و تأثیر فراوان معیارهای غیر مالی به عملکرد مالی شرکت می باشند. این مقاله علاوه بر مهم دانستن معیارهای مالی (کمّی)، مشکلات و نقایص آن را متذکر شده و مدل کارت امتیازی متوازن را جهت رفع مسائل و مشکلات معیارهای کمی معرفی می کند. و در چهار بعد مدل ارزیابی عملکرد متوازن معیارهایی را به عنوان مثال معرفی می کند. در بعد مالی معیارهایی ازقبیل؛ سود عملیاتی، بازده سرمایه، رشد سریع فروش، ایجاد جریان های نقدی و ارزش افزوده، در بعد مشتری معیارهایی از قبیل؛ رضایت مشتری، حفظ مشتری، جذب مشتریان جدید، سودآوری مشتری و سهم بازار و در ابعاد فرآیندهای کسب و کار (فرآیندهای داخلی) و رشد و یادگیری معیارهایی از قبیل؛ کاهش چرخه تولید، افزایش کیفیت محصولات به مشتریان، کاهش تعداد شکایات مشتریان و همچنین رضایت کارکنان را معرفی می کند. در این تحقیق از بین معیارهای غیر مالی، به دلیل دشواری اندازه گیری و عدم دسترسی به اطلاعات آنها، دو معیار رضایت مشتریان و رضایت کارکنان انتخاب گردید و با توجه به این که اغلب افراد درون و برون سازمانی به رقم سود به عنوان سنجه اصلی برای ارزیابی عملکرد مالی می نگرند، سود ناخالص معاملات بیمه ای شرکت های بیمه به عنوان معیار عملکرد مالی انتخاب گردید.
مطالعه ۳: مطالعه سلطان پناه و همکاران
مطالعه آقایان هیرش سلطان پناه، ایرج مرادی و ناصر بخشا در صدد ارائه مدلی برای ارزیابی کارایی شعب شرکت های بیمه ای می باشد؛ در این راستا از مدل های CCR , SBM جهت ارزیابی کارآیی شعب بیمه و از مدل SUPER SBM جهت رتبه بندی کلیه واحدها استفاده شده است. اهداف این تحقیق به دنبال ایجاد فضای رقابتی سالم بین شعب، استفاده از تجربیات واحدهای کارا و انتقال تجربه ودانش آنها به سایر شعب و استفاده از نتایج کاربردی، جهت سیاست گذاری شرکت و استفاده از آن به عنوان ابزار محک مدیران شعبه می باشد.
در این تحقیق با بهره گرفتن از روش دلفی شاخص هایی مشخص گردیده که عبارتند از:
مساحت شعبه، هزینه های تبلیغاتی هر شعبه، هزینه های حقوق و دستمزد پرسنل، تعداد افراد شاغل در هر شعبه، میانگین تجربه پرسنل شاغل در هر شعبه، قدمت زمانی هر شعبه در محدوده عملیاتی خود، وضعیت هر شعبه از لحاظ دسترسی بیمه گذاران، فاصله هر شعبه تا نزدیک ترین رقیب، تعداد رقبا، وضعیت فرهنگی یک استان، تعداد نمایندگان بیمه ای، تعداد کارگزاران، جمعیت، درصد پرتفوی، نسبت خسارت، درصد صدور بیمه نامه های شخص ثالث نسبت به کل عملکرد، تعداد بیمه نامه های صادر شده، تعداد پرونده های بررسی شده خسارت و درصد کارکرد نمایندگان.
با توجه به نوع مدل و نظر خبرگان، شاخص های توزیع و فروش خدمات بیمه ای و جمعیت که مصرف بیشترشان جزو عوامل نامطلوب می باشد، به عنوان ورودی و شاخص های درصد پرتفوی، نسبت خسارت، درصد صدور بیمه نامه شخص ثالث نسبت به کل عملکرد، تعداد بیمه نامه های صادر شده، تعداد پرونده های بررسی شده خسارت و درصد کارکرد نمایندگان و کارگزاران که تولید کمترشان جزو عوامل نامطلوب، به عنوان خروجی های اصلی تحقیق در نظر گرفته شده اند.
مطالعه ۴: مطالعه حسن زاده و زارع
پژوهش آقایان حمید رضا حسن زاده و محمد صادق زارع درصدد شناسایی شاخص ها و معیارهای عملکردی شرکت های بیمه خصوصی جهت ارائه الگوی مناسب ارزیابی عملکرد شرکت هاست. این پژوهش بر مبنای کارت امتیازی متوازن می باشد که مهم ترین شاخص های عملکردی در چهار حوزه مالی، بازار و مشتری، فرآیندهای داخلی و رشد و توسعه از طریق مطالعه اسنادی و مصاحبه با کارشناسان و مدیران شرکت های بیمه ای، شناسایی شده است و در قالب یازده معیار طبقه بندی و مدل اولیه ای برای ارزیابی عملکرد شرکت های بیمه خصوصی طراحی و ارائه گردیده است. درجه اهمیت هر یک از معیارها از طریق پرسشنامه و نظر سنجی از خبرگان و با بهره گرفتن از روش انگاره نگاری مشخص گردیده است. در این پژوهش ۱۲ شاخص عملکردی در حوزه مالی به ۳ دسته معیار ترکیب درآمدها، کاهش هزینه ها و بهره وری از دارایی ها دسته بندی گردیده اند، که عبارتند از:
۱- میزان حق بیمه خالص و ناخالص (حق بیمه خالص+ حق بیمه اتکائی دریافتی)، ۲- درصد تغییر در حق بیمه خالص نسبت به سال قبل، ۳- نسبت واگذاری ریسک (حق بیمه اتکائی واگذاری به کل حق بیمه دریافتی)، ۴- ضریب خسارت، ۵- هزینه متوسط سالانه هر کارمند، ۶- ذخایر فنی بر دارایی های سریع المعامله، ۷- مجموع ذخایر فنی و ارزش ویژه تقسیم بر حق بیمه خالص، ۸- درصد ذخایر فنی به سود خالص، ۹- درصد سود بیمه ای، ۱۰- سود ناشی از سرمایه گذاری، ۱۱- نسبت سود سرمایه گذاری به سود بیمه ای، ۱۲- سود ناشی از بیمه گری متوسط هزینه هر نوع بیمه.
۱۸ شاخص عملکردی در حوزه بازار و مشتری در ۳ دسته معیار، وضعیت شرکت در بازار، شبکه فروش و وضعیت مشتریان دسته بندی گردیده اند، که عبارتند از: ۱- سهم پرتفوی شرکت از کل پرتفوی بازار، ۲- سهم پرتفوی شرکت از کل پرتفوی بازار مربوط به شرکت های بیمه خصوصی، ۳- رشد تعداد بیمه نامه ها نسبت به سال قبل، ۴- درآمد کسب شده به هزینه های بازار یابی، ۵- درصد پرتفوی بیمه شخص ثالث از کل پرتفوی شرکت، ۶- رشد تعداد شعب و نمایندگان، ۷- نسبت تعداد بیمه نامه های کارگزاران به تعداد بیمه نامه های کل شرکت، ۸- نسبت حق بیمه جذب شده توسط کارگزاران به حق بیمه ناخالص، ۹- حفظ تعداد کارگزاران موجود، ۱۰- جذب کارگزاران جدید، ۱۱- تعداد نمایندگی ها به کل نمایندگی های بیمه در کشور، ۱۲- حفظ و بقای مشتریان فعلی شرکت (شاخص وفاداری مشتریان)، ۱۳- جذب مشتریان جدید علاوه بر مشتریان فعلی، ۱۴- سودمندی مشتریان بزرگ و نسبت درآمد به هزینه ناشی از کسب و کار آنها، ۱۵- کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان، ۱۶- تعداد شکایات و اعتراضات بیمه گذاران، ۱۷- درصد رضایت شخصی مشتریان، ۱۸- درصد تعداد بیمه های تمدیدی.
۱۲ شاخص عملکردی در حوزه فرایند های داخلی در ۲ دسته معیار تولید و خدمات پس از فروش و بهره وری دسته بندی گردیده اند که عبارتند از:
۱- سرعت در فرایند پردازش پیشنهادات (پرسش نامه های بیمه) و صدور بیمه نامه ها، ۲- متوسط هزینه اداری پرسنلی به تعداد بیمه نامه ها، ۳- متوسط زمان تصفیه خسارت (سرعت در تصفیه خسارت)، ۴- درصد جوابگویی مرکز تلفن به تماس های مشتریان، ۵- یادآوری به موقع به بیمه گذار جهت تمدید قرارداد بیمه نامه خود، ۶- درصد موارد دعوی رد شده در دادگاه به نفع بیمه گر، ۷- روحیه کارکنان (میزان همگرایی کارکنان با اهداف سازمان)، ۸- اثر بخشی پاداش ها و مشوق ها، ۹- درآمد کل به تعداد پرسنل، ۱۰- سود خالص به تعداد پرسنل تمام وقت، ۱۱- نسبت تغییر در هزینه های اداری و عمومی، ۱۲-درصد قراردادهای انجام شده بدون اشتباه.
۲۲ شاخص عملکردی در حوزه رشد و یادگیری در ۳ دسته معیار بازار، منابع انسانی و IT دسته بندی گردیده اند که عبارتند از:
۱- تجزیه و تحلیل بازار، ۲- تحقیقات آماری بر مباحث گوناگون که سیستم اجتماعی اقتصادی را تحت تأثیر قرار می دهد، ۳- درصد تعداد بیمه نامه ها به تعداد بیمه نامه های تولید شده در صنعت در طول سال، ۴- سرمایه گذاری در توسعه بازارهای جدید، ۵- طراحی بیمه نامه های جدید برای صنایع در حال رشد، ۶- درصد سهم درآمد های ثبت شده ناشی از عرضه محصولات جدید، ۷- سرمایه گذاری در آموزش به مشتری، ۸- تعداد ساعات آموزش کارکنان در استفاده از نرم افزار های پیشرفته و سیستم های اطلاعاتی، ۹- تعداد کارکنان آموزش دیده برای مدیریت واحدها و بخش ها، ۱۰- نسبت کارکنان موقت به دائم، ۱۱-درصد کارکنان دارای مدرک لیسانس به بالا، ۱۲- متوسط غیبت و ترک شغل کارکنان، ۱۳- تعداد تقاضا برای استخدام در شرکت، ۱۴- تعداد کارکنان در ارتباط با مشتری، ۱۵- هزینه سالانه آموزشی هر نفر، ۱۶- تعداد نمایندگان آموزش دیده، ۱۷- تعداد ساعات آموزش کارکنان در امور بیمه ای، ۱۸- هزینه تحقیق و توسعه، ۱۹- تعداد نرم افزارهای صدور بیمه نامه به کارگرفته شده، ۲۰- میزان انجام فرآیندها و امور شرکت از طریق اینترنت، ۲۱- بازنگری و به روزرسانی دانش IT، ۲۲- ساعات صرف شده جهت تحقیق و توسعه .
مطالعه ۵: مطالعه مظلومی و همکاران
مقاله آقایان نادر مظلومی، محمد صادق زارع و خانم نوشین لالیان پور به بررسی و ارزیابی وضعیت فعلی صنعت بیمه، ساختار و محیط بیرونی و نمایان نمودن مسائل و مشکلات فعلی و پیش روی صنعت بیمه می پردازد، در این تحقیق از شاخص های کلیدی ارزیابی استفاده شده و شاخص های ارزیابی صنعت بیمه در قالب شاخص های اقتصادی و درآمدی، شاخص های کارآیی، شاخص های نسبت های مالی و شاخص های نیروی انسانی دسته بندی شده اند.
شاخص ها در حوزه اقتصادی و درآمدی، به شاخص هایی از قبیل؛ حق بیمه تولیدی، حق بیمه سرانه و ضریب نفوذ بیمه اشاره شده است.
شاخص ها در حوزه نیروی انسانی به شاخص هایی از قبیل؛ ترکیب جنسیتی نیروی انسانی، وضعیت تحصیلی کارکنان صنعت بیمه، سنوات خدمت کارکنان و تخصص گرایی اشاره شده است.
شاخص ها در حوزه کارآیی (شاخص های عملیاتی) به شاخص هایی از قبیل؛ ضریب نفوذ بیمه، ضریب خسارت بیمه، تعداد بیمه نامه های صادر شده به تعداد پرسنل, حق بیمه صادر شده به تعداد پرسنل، تعداد خسارات پرداختی به تعداد پرسنل، میزان خسارت پرداختی به تعداد پرسنل، تعداد بیمه نامه های صادر شده به تعداد شعب، حق بیمه صادر شده به تعداد شعب، میزان خسارت پرداختی به تعداد شعب و … اشاره شده است و در خصوص شاخص های مالی ارزیابی صنعت بیمه به علت فعالیت سنتی نهادها, تنها به شاخص های نرخ بازگشت سرمایه (ROA) و نسبت سود خالص بر حقوق صاحبان سهام اشاره می کند. در نهایت برای درک بهتر شاخص ها در این پژوهش مدلی مفهومی ارائه می گردد.
مطالعه ۶: مطالعه یاری
آقای جعفر یاری در این مقاله به اهمیّت و ساز و کارهای ارزیابی عملکرد در صنعت بیمه می پردازد و ضمن آن اهداف و فرایند رتبه بندی شرکت های بیمه، چالش ها و محدودیت های موجود در امر رتبه بندی شرکت های بیمه در ایران را مورد بررسی قرار می دهد. در این تحقیق شاخص های ارزیابی عملکرد شرکت های بیمه، تحت ۵ شاخص سطح توانگری، میزان سودآوری، اهرمی، فعالیت و بهره وری دسته بندی شده است.
شاخص های حد توانگری عبارتند از: نسبت دارایی های جاری به بدهی های جاری و نسبت جاری، نسبت دارایی هایی سریع المعامله به ذخایر فنی (نسبت سریع)، نسبت میانگین کل بدهی به میانگین کل دارایی ها, نسبت حق بیمه خالص به مجموع ذخایر فنی و ارزش ویژه، نسبت حق بیمه های اتکائی واگذاری به مجموع حق بیمه های صادره و نسبت حق بیمه های اتکائی واگذاری به حق بیمه های اتکائی قبولی؛
شاخص های سود آوری عبارتند از: نسبت سود و زیان عملیاتی به سود سرمایه گذاری، نسبت سود و زیان عملیاتی سود خالص، نسبت سود ناخالص عملیات به حق بیمه عاید شده و نسبت سود و زیان عملیاتی به حق بیمه صادره؛
شاخص های اهرمی عبارتند از: نسبت کل دارایی ها به حقوق صاحبان سهام، نسبت کل بدهی ها به حقوق صاحبان سهام، نسبت ذخائر فنی به حقوق صاحبان سهام، نسبت بستانکاران به حقوق صاحبان سهام، نسبت کل بدهی به کل دارایی و نسبت ذخائر فنی به کل دارائی ها.
شاخص های فعالیت عبارتند از: نسبت حق بیمه خالص به سرمایه در گردش، نسبت سود و زیان عملیاتی به سرمایه در گردش، نسبت حق بیمه صادره به کل دارایی ها، نسبت حق بیمه صادره به دارایی های ثابت، نسبت حق بیمه صادره به حساب های دریافتی و نسبت حق بیمه صادره به تعداد شعب. در مورد شاخص بهره وری با سه نوع نگرش میزان فروش شرکت، کسب رضایت مشتریان و نیل به سوددهی بیشتر شرکت مرتبط می دانند و میزان فروش شرکت را متأثر از قدمت و گستردگی جغرافیایی فعالیت، داشتن شبکه فروش کارآمد و نوآوری در خدمات به همراه تبلیغات و معرفی محصولات می داند و در ضمن شاخص میزان فروش را به تنهایی ملاک قرار نمی دهد و در کنار آن شاخص نفوذ بیمه را قرار می دهد.
مطالعه ۷: مطالعه سیّد مطهری و ولی پور
در مقاله آقایان دکتر سیّد مهدی سیّد مطهری و جمال ولی پور رکنی، رابطه میان معیارهای ارزیابی متوازن و معیارهای ارزیابی عملکرد در شرکت های بیمه بررسی شده است. هدف اصلی این تحقیق، معرفی ابزار ارزیابی متوازن در ارزیابی عملکرد شرکت های بیمه می باشد و برای بررسی رابطه میان معیارهای ارزیابی متوازن و معیارهای ارزیابی عملکرد در شرکت های بیمه از رگرسیون استفاده شده است. در این تحقیق معیارهای ارزیابی متوازن در چهار بعد مالی، مشتری، فرایند داخلی و نوآوری و آموزش به شرح ذیل عبارتند از:
در بعد مالی معیارها عبارتند از: ۱- نسبت حق بیمه خالص به ارزش ویژه، ۲- درصد تغییر در حق بیمه خالص، ۳- نسبت واگذاری ریسک، ۴- درصد سود بیمه ای به سود سرمایه گذاری ها، ۵- ذخایرفنی به ارزش ویژه، ۶- مجموع ذخایر فنی و ارزش ویژه تقسیم بر حق بیمه خالص، ۷- ذخایر فنی بر دارایی های سریع المعامله.
معیارهای بعد مشتری عبارتند از:۱- سهم از بازار، ۲- ضریب خسارت، ۳- تعداد نمایندگی ها به کل نمایندگی های بیمه، ۴- تعداد صدور بیمه نامه ها.
معیارهای بعد فرآیندهای داخلی عبارتند از: ۱- درآمد کسب شده به هزینه های بازاریابی، ۲- سود خالص به تعداد پرسنل تمام وقت، ۳- درآمد کل به تعداد پرسنل، ۴- درصد تغییر در هزینه های اداری و عمومی (رشد هزینه های غیر عملیاتی)؛
معیارهای بعد نوآوری و آموزش عبارتند از: ۱- درصد هزینه های آموزشی کارکنان و نمایندگان، ۲-درصد پرسنل بالاتر از لیسانس به کل پرسنل تمام وقت، ۳- درصد تعداد پوشش های بیمه ای به انواع بیمه نامه های موجود در کشور، ۴- تجربه.
و معیارهای عملکردی به عنوان متغیر وابسته عبارتند از: ۱- نرخ بازده دارایی ها، ۲- نرخ بازده حقوق صاحبان سهام.
مطالعه ۸: مطالعه حاجیانی و همکاران
در تحقیق آقایان پرویز حاجیانی، رضا جلالی و خانم فرزانه خسروانی با بهره گرفتن از کارت ارزیابی متوازن و روش های تصمیم گیری چند معیاره، عملکرد شرکت های بیمه در کشور ایران ارزیابی و مورد رتبه بندی قرار می گیرد. در این راستا از تکنیک TOPSIS ، VIKOR و ANP استفاده گردیده است و نتایج تحقیق نشان دهنده این است که مهم ترین منظرهای کارت امتیازی متوازن در رتبه بندی شرکت های بیمه، معیارهای منظر مالی و مشتریان می باشد. این تحقیق به دنبال شناسایی و انتخاب شاخص های عملکردی شرکت های بیمه با بهره گرفتن از رویکرد کارت امتیازی متوازن، رتبه بندی شرکت های بیمه کشور با بهره گرفتن از روش های TOPSIS ، VIKOR و یا ANP و مقایسه بین آنها و شناسایی نقاط قوت و ضعف و ارائه راهکارهای لازم جهت ارتقاء کارآیی شرکت های بیمه می باشد.
در این پژوهش معیارها و شاخص های ارزیابی و رتبه بندی شرکت های بیمه به شرح زیر می باشد:
شاخص ها از منظر مالی عبارتند از: ۱- درصد تغییر در حق بیمه تولیدی، ۲- نسبت جاری، ۳- نسبت آنی، ۴- نسبت بدهی، ۵- دوره متوسط وصول طلب، ۶- نسبت سود به فروش، ۷- بازده مجموع دارایی ها، ۸-رشد سود قبل از کسر مالیات، ۹- بازدهی کل سرمایه گذاری.
شاخص ها از منظر مشتری عبارتند از: ۱- درصد تعداد نمایندگی به کل نمایندگی های بیمه کشور، ۲- درصد تعداد شعب به کل شعب بیمه کشور، ۳- رشد تعداد مشتریان، ۴- رشد تعداد نمایندگان، ۵- رشد تعداد شعب، ۶- سهم از بازار حق بیمه تولیدی.
شاخص ها از منظر فرآیندهای داخلی عبارتند از: ۱- نسبت سود خالص به تعداد پرسنل، ۲- رشد هزینه های اداری و پرسنلی، ۳- نسبت هزینه های اداری به حق بیمه عاید شده.
شاخص ها از منظر یادگیری و رشد عبارتند از: ۱- شاخص تحصیلات کارکنان، ۲- افزایش نیروی انسانی، ۳- میزان سرمایه گذاری.
مطالعه ۹: مطالعه فلاح
آقای محمّد فلاح در ضمن معرفی روش تحلیل پوششی داده ها، به ارزیابی میزان کارآیی در شعب شرکت های بیمه می پردازد. در این تحقیق، پارامترهایی که در ارزیابی شعب شرکت های بیمه مورد استفاده قرار گرفته در قالب نهاده ها (ورودی) و ستاده ها (خروجی) می باشد که عبارتند از:
نهاده ها (ورودی): ۱-تعداد نمایندگی هر شعبه، ۲- تعداد پرسنل رسمی و کارگستر در هر شعبه، ۳- تعداد نیروی انسانی بر حسب میزان تحصیلات، ۴-هزینه های جاری هر شعبه.
ستاده ها (خروجی): ۱- ارزش بیمه نامه های صادره شده، ۲- ارزش خسارت های پرداخت شده، ۳- تعداد بیمه نامه های صادر شده، ۴- تعداد خسارت های پرداخت شده.
در ضمن این تحقیق به پارامترهایی از قبیل بهره گیری از تنوع درخدمات، سرعت در ارائه خدمات، کسب رضایتمندی مشتریان، تناسب موقعیت مکانی شعبه مانند واقع شدن در مناطق تجاری شهر اشاره شده است.
مطالعه ۱۰: مطالعه میرزائی و صفری
مقاله آقایان حبیب میرزائی و دکتر امیر صفری از معدود مقالات تخصصی جهت رتبه بندی شرکت های بیمه ایرانی می باشد. این مقاله علاوه بر معرفی آژانس های معروف رتبه بندی بین المللی و کارکردهای اصلی این مؤسسات مطالبی نظیر؛ مسائل، مشکلات و تنگناهای رتبه بندی در صنعت بیمه ایران، اهداف، دلائل و ضرورت رتبه بندی مؤسسات بیمه ایرانی و … را ارائه کرده است. ضمناً شاخص های رتبه بندی از نظر بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران از منظرهای مختلف معرفی شده که عبارتند از:
از نظر حضور در بازار بیمه؛ شاخص سهم حق بیمه صادره از بازار؛
از نظر کارآیی عملیاتی؛ شاخص های، ۱- ضریب خسارت بیمه های غیر زندگی، ۲- هزینه های اداری و عمومی و کارمزد به کل حق بیمه، ۳- سود و زیان بیمه ای به حق بیمه عاید شده، ۴- سود و زیان خالص به حقوق صاحبان سهام.
از نظر حضور و کارآیی در بازار سرمایه شاخص های؛ ۱- نسبت کل سرمایه گذاری ها به کل دارایی ها، ۲- نسبت درآمد سرمایه گذاری ها به میانگین سرمایه گذاری ها.
از نظر توان مالی شاخص های؛ ۱- سرمایه پرداخت شده، ۲- جمع کل دارایی ها، ۳- جمع کل ذخایر فنی، ۴- جمع حقوق صاحبان سهام.
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید. |
فرم در حال بارگذاری ...