وبلاگ

توضیح وبلاگ من

طراحی برنامه ریزی استراتژیک درتوسعه پایداربیمارستان امام رضا(ع)- قسمت ۵۳

 
تاریخ: 22-12-99
نویسنده: نجفی زهرا

حال باتوجه به بررسی بعمل آمده ازبرنامه استراتژی از طریق پرسشنامه درارتباط بامولفه های آن وتعیین وضعیت موجودومطلوب می توان الگوی برنامه ای استراتژیی که مورداتفاق کارشناسان ومدیران مرکزباشدراجهت حرکت ازوضع موجودبه مطلوب وپوشش این فاصله مطرح نمود۰٫The abstract is typically a ssummhe contents o
برنامه استراتژیک بیمارستان امام رضا(ع)
سازمانهای امروزی درراستای تحقق اهداف ناگزیر ازبرنامه ریزی می باشندوبرنامه ریزی بعنوان یکی ازارکان مدیریت بدنبال ایجادارتباط مابین زمان حال وآینده می باشد.برنامه ریزی یعنی تعیین هدفهای درست وسپس انتخاب مسیر،راه،وسیله یاروش درست برای تامین این هدفها.
امروزه درراستای برنامه ریزی ،بعلت وجودمحیط ناپایدارسازمانهای پیشروبه سمت متدجدیدباقالب استراتژیک دربرنامه ریزی پیش می روند.دراین تحقیق باتوجه به تعیین وضعیت موجودومطلوب ازدبدگاه نمونه آماری باطراحی برنامه استراتژی می توان تغییرات موردنظررابرای رسیدن ازوضع موجود به مطلوب ایجادنمود.
باتحلیل وشناسایی آنچه سازمان انجام می دهد وسپس آنچه سازمان می خواهدانجام دهدمی توان مشخص نمود سازمان چقدربااهداف مطلوب خودفاصله داردواین فاصله درچه جهتی است .آیاسازمان به اهداف مطلوب خوددست نیافته وبرای تحقق آن هامی بایستی منابع صرف نمایدواین منابع درچه حدی بایدصرف گرددیااینکه به اهداف دستی یافته ونیازبه بررسی وتعریف مطلوبیت جدیدداردکه می بایستی باتوجه به مولفه های برنامه استراتژی باتحلیل صحیح ازتغییرات وتفکراستراتژیک نوع خدماتی که بایدبه متقاضیان ارائه شودراازطرق بازاندیشی بامشارکت مدیران وکارشناسان مشخص کرده ومتناسب باآن ساختارهای جدیدرابازسازی کندوبااستقراریک نظام کارآمد(بازآفرینی) زمینه تبدیل برنامه عملیاتی به عمل وازعمل به اجراءرافراهم سازد .
باتوجه به ضرورت ایجادشده برنامه ریزی استراتژیک رامی توان تلاشی منظم وسازمان یافته درجهت اتخاذتصمیمات وطراحی روش های جدیدبمنظورایجادتحول درسازمان وحرکت ازوضعیت موجود به وضعیت مطلوبی که قبلا تعیین گردیده دانست .جهت تدوین وطراحی برنامه استراتژی در بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه نیزباتحلیل صحیح ومطابق واقعیت ازمحیط ،تغییرات ونوع خدمتی که می بایستی بیمارستان با توجه به رسالتی که دارد ارائه دهدساختارهای لازم به معنای تغییرآنچه بایدتغییرکندبمنظوردستیابی به نتایج مثبت وحذف نتایج منفی ایجادگردیده تادرصورت لزوم وبازبینی مورد بازسازی وبازآفرینی قرارگیرد.
دراین بیمارستان الگوی تلفیقی از دیوید و مدل برایسون باتوجه به بررسی های بعمل آمده با کارشناسان ومدیران جهت ازبین بردن شکاف وفاصله بین وضعیت موجودومطلوب پیشنهادگردیده است تابااستفاه ومبناقراردادن آن بتوان زمینه راجهت ایجادتغییرات اساسی ایجادنموده ودرمراحل بعدی نیز بعنوان پایه ای جهت بازنگری برنامه ازآن استفاده نمود.امید است تا در پناه الطاف حق و با تشریک مساعی کلیه مدیران و کارکنان سازمان، تحقق چشم انداز متصور برای سازمان در افقی کوتاه تر میسر گردد تا همگان از بالندگی و رشد مجموعه آموزشی ، درمانی امام رضا (ع) کرمانشاه بر خود ببالیم.
مدل برنامه استراتژیک بیمارستان امام رضا(ع)
همانگونه که قابل مشاهده است تدوین بیانیه مأموریت و چشم انداز نخستین و مهمترین گام در برنامه ریزی استراتژیک است، چراکه بصورت مستقیم کلیه اجزای برنامه را متأثر ساخته و چارچوب کلی تمامی فعالیتهای سازمان را در افق برنامه ترسیم می کند.ماموریت سازمان بایدمتناسب باتغییرات جامعه ،نیازهاوشرایط سازمان همانگونه که دربحث مولفه های برنامه ریزی استراتژیک ذکرشدموردتحلیل قرارگیردومتناسب باوضعیتی که نقطه مطلوب سازمان است آنراموردبازبینی قراردادوجهت ارائه خدمات متناسب آنرابازسازی کرده ومسیرحرکت راتعیین نمود.

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.

 

  1. بیانیه مأموریت

بیمارستان امام رضا (ع ) بزرگترین و مدرنترین مرکز آموزشی درمانی غرب کشور با بهره گیری مطلوب ازسرمایه های ارزشمندسازمانی ، منابع انسانی متخصص ،متعهد ، مجرب و روش های نوین علمی ، تجهیزات پیشرفته و مدیریت دانایی محور منطبق برآخرین استانداردهای موجود روز ، خدمات ایمن و قابل اعتماد را در عرصه تشخیص ، درمان ، آموزش و پژوهش به منظورباز توانی، حفظ و ارتقاء سطح سلامت جامعه و جلب مشارکت ذینفعان ارائه می نماید.

  1. چشم اندازبیمارستان

چشم انداز نهایی مرکز آموزشی و درمانی امام رضا (ع) کرمانشاه در افق ۵ساله به قرار ذیل می باشد:
پیشرو و سرآمد در ارائه خدمات تشخیصی درمانی ، آموزشی و پژوهشی در سطح کشور
۳ .اهداف کلان سازمان
به منظور تعیین اهداف در مرکز آموزشی و درمانی امام رضا جلسات مشورتی با مدیران ارشد سازمان و کارشناسان مربوطه صورت گرفته ونظرات مورد جمع بندی قرار گرفت که براساس آن اهداف ذیل به عنوان اهداف کلان سازمان برای ۵ سال آینده تعیین گردیدند.

  • ارتقا سطح کیفیت خدمات بر اساس استانداردهای ملی اعتبار بخشی و نظام حاکمیت بالینی
  • افزایش رضایتمندی ذینفعان
  • ارتقا سطح ایمنی و مدیریت خطرات
  • ارتقا سطح بهره برداری و نگهداشت بیمارستان
  • کاهش هزینه ها و افزایش توان مالی بیمارستان
  • توانمند سازی منابع انسانی
  • ارتقا سطح آگاهی بیماران و مراجعین

۴٫ارزشهای سازمانی
« ارزش های محوری اصول اعتقادی دیر پا و اساسی یک سازمان بوده ، باعث رشد و نمو افراد در قالب گروه می شود . ارزش های محوری یک سازمان به عنوان اصول راهنمای جاویدان به هیچ توجیهی نیاز ندارند و برای افراد درون سازمان ارزش و اهمیت ذاتی دارند .
با جمع بندی های انجام شده ،ارزش های محوری در مرکز درمانی امام رضا (ع) عبارتند از :

  • پایبندی به اجرای سیاست های کلان وزارت متبوع
  • رعایت نظم و انظباط کاری ،شئونات و اخلاق اسلامی
  • رعایت حقوق ذینفعان
  • دانش محوری و شایسته سالاری
  • حفظ شان و کرامت انسانی
  • مشارکت جوئی ذینعان
  • پاسخ گویی و مسئولیت پذیری

۵٫عوامل کلیدی موفقیت
عوامل کلیدی موفقیت قابلیت هایی است که سازمانها در درون یک کسب وکار برای موفقیت باید دارا باشند. این عوامل در محیط کسب وکار تعریف می شوند (نه در سازمان) و سهل الوصول نیستند. آنها فرصتهای بالقوه را به فرصتهای بالفعل تبدیل می کنند. این عوامل ممکن است بر حسب صنعت و حتی سازمانها متفاوت باشند و لازم است تا شناسایی آنها متناسب با موقعیت رقابتی و محیط کسب و کار سازمان صورت گیرد.
در نهایت با بررسی نظرات موارد ذیل به عنوان عوامل کلیدی موفقیت تعیین گردید:

  • منابع انسانی متخصص، متعهد و مجرب
  • بهره مندی از تکنولوژی های تشخیصی و در مانی به روز
  • همراستایی با سیاستهای وزارت متبوع
  • یکپارچگی و انسجام در انجام فعالیتها
  • ارائه کلیه خدمات تشخیصی و درمانی مورد نیاز مراجعه کنندگان در مرکز
  • بکار گیری مدیریت مشارکتی و بهره گیری از خرد جمعی
  • توجه به خواسته های مراجعه کنندگان

۶٫تحلیل محیط داخلی
محیط داخلی عواملی هستند که ماهیتا بر عملکرد سازمان تاثیر می گذارند و تحت کنترل هستند. از بین عوامل داخلی, عوامل قوت عواملی هستند که نسبت به گذشته سازمان, نسبت به متوسط صنعت مزیت به حساب آیند. نقاط قوت سازمان شامل مهارت ها و توانایی هایی است که سازمان را قادر می سازد استراتژی هایش را به درستی و به خوبی طراحی و اجرا کند. در مقابل, عواملی ضعف تلقی می شوند که سازمان توانایی انجام آنها را ندارد در حالیکه قبلا می توانست انجام دهد یا رقبای اصلی این توانایی را دارند.در نهایت با تحلیل محیط داخلی بیمارستان امام رضا ، نقاط قوت و ضعف آن به صورت زیر می باشد:

  • نقاط قوت
  • وجود مدیریت مشارکتی و انجام کارها به صورت مشارکتی با نظارت کارشناسان مسئول


فرم در حال بارگذاری ...

« تحقیق درس اصول و مبانی آموزش و پرورش پیش از دبستانکارکردهای حزبی مرجعیت از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی- قسمت ۱۵ »