وبلاگ

توضیح وبلاگ من

رابطه مهارت‌های هیجانی و امنیت عاطفی با کیفیت زندگی زناشویی زوجین شهر رودان- قسمت ۸

 
تاریخ: 22-12-99
نویسنده: نجفی زهرا

۳-۴٫ نمونه پژوهش و روش نمونه گیری
در هر جامعه به آن جزئی نمونه گفته می شود که معرف جامعه باشد. منظور از شرط معرف بودن آن است که همه صفات جامعه، خاصه آن صفاتی که از لحاظ موضوع تحقیق دارای اهمیت است، به تناسب در نمونه وجود داشته باشد و بتوان نتایج حاصل از آن را به کل جامعه آماری تعمیم داد. به دلیل وجود محدودیت های مختلف امکان استفاده از نمونه گیری تصادفی وجود نداشت، بنابراین از میان جامعه آماری مورد نظر تعداد ۳۷۵ نفر بر اساس جدول مورگان به صورت در دسترس انتخاب شدند.
۳-۵٫ روش گردآوری اطلاعات
در تحقیق حاضر برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه استفاده شد. پس از انتخاب اعضای نمونه از جامعه مورد نظر، پرسشنامه ها بر روی این افراد اجرا گردید.
۳-۶٫ داده های مورد نیاز و ابزار تحقیق
در این پژوهش برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه های زیر استفاده شد:
۱- آزمون رضایتمندی زناشویی انریچجهت سنجش کیفیت زندگی زناشویی آزمودنی ها از آزمون رضایتمندی زناشویی انریچ استفاده می گردد. این پرسشنامه توسط السون و همکارانش(۱۹۸۹) تهیه شده و هدف آن سنجش نقاط قوت و ضعف در روابط زناشویی است. پاسخ به سؤالات به صورت ۵ گزینه ای (کاملاً موافق ـ موافق ـ نه موافق و نه مخالف ـ مخالف ـ کاملاً مخالف) است. اولسون (۱۹۸۳) ازاین پرسشنامه برای بررسی رضایت زناشویی استفاده نموده و معتقد است که هر یک از موضوع های این پرسشنامه در ارتباط با یکی از زمینه های مهم است(نقل از سلیمانیان،۱۳۷۶). فرم اصلی با توجه به زیاد بودن سؤال های پرسشنامه موجب خستگی بیش از اندازه آزمودنی ها می شد، بنابراین سلیمانیان (۱۳۷۶) فرم کوتاهی از این پرسشنامه تهیه کرد که دارای ۴۷ سؤال است. در پژوهش حاضر از فرم کوتاه این پرسشنامه استفاده می شود. پرسشنامه انریچ از اعتبار و روایی بالایی برخوردار است، به طوری که ضریب آلفای کرونباخ توسط السون و همکاران (۱۹۸۹) ۹۲/۰ ، در پژوهش مهدویان (۱۳۷۶) ۹۴/۰ و در پژوهش سلیمانیان (۱۳۷۶) ۹۳/۰ گزارش شده است.
۲- مقیاس آگاهی از هیجانات تورنتو (TAS-20): برای سنجش مهارت های هیجانی از مقیاس آگاهی از هیجانات تورنتو (TAS-20) استفاده می شود. این مقیاس یک پرسشنامه خودگزارشی ۲۰ سوالی است که برای اندازه گیری سازه هایی از قبیل مشکل در شناخت و توصیف شفایی احساسات، مشکل در جدا کردن احساسات واقعی از احساس تجربه شده توسط بدن، مشکل در اتخاذ یک رویکرد شناختی ملموس و پشتیبانی شده توسط واقعیت، گرایش به رویاپردازی و گرایش به عینی سازی بیش از حد احساسات به کار می رود (باگبی، تیلور و اتکینسون،۱۹۸۸).
در مطالعات تحلیل عاملی سه عامل برای این مقیاس در نظر گرفته شده است: اشکال در بازشناسی هیجانات با ۷ ماده، اشکال در توصیف هیجانات با ۵ ماده و جهت گیری تفکر بیرونی با ۸ ماده. ماده های این مقیاس بر اساس طیف لیکرت از ۱ (کاملا مخالف) تا ۵ (کاملا مخالف) نمره گذاری می شوند. نمرات بالاتر نشان دهنده مهارت های هیجانی بالاتر می باشد. نشان داده شده است که TAS-20 از پایایی آزمون- بازآزمون و همسانی درونی کافی و همچنین روایی افتراقی خوبی برخوردار است (میرگین و کردوا،۲۰۰۷).
۳- آزمون امنیت عاطفی تجدید نظر شده (ISQ-R): برای سنجش امنیت عاطفی آزمودنی ها از آزمون امنیت عاطفی تجدید نظر شده (ISQ-R) استفاده می شود. این مقیاس برای ارزیابی میزان آسودگی نسبت به آسیب پذیری از سوی شریک در حوزه های مختلفی از رابطه ساخته شد. ISQ-R یک نمره کلی در دامنه ۰ تا ۱۱۲ به دست می دهد. شرکت کنندگان هر عبارت را در یک طیف لیکرت ۵ گزینه ای از ۰ (هرگز) تا ۴ (همیشه) نمره گذاری می کنند. هرچه نمره فرد بالاتر باشد نشان دهنده امنیت عاطفی بیشتر است.
تحقیقات نشان داده است که این مقیاس از پایایی درونی مناسبی برخوردار است (کردوا، جی و وارن،۲۰۰۵). روایی سازه با بررسی همبستگی بین ISQ-R و مقیاس هایی از سازه هایی که از دیدگاه نظری مربوط بودند، در حد مطلوب تایید شد (کردوا،۲۰۰۷).
۳-۷٫ پایایی ابزار تحقیق
برای سنجش پایایی متغیرهای مورد استفاده در تحقیق از آلفای کرونباخ استفاده شده است. همان طور که در جدول شماره ۳-۱ آمده است، ضریب آلفای کرونباخ برای متغیرها قابل قبول است.
جدول شماره ۱: ضریب پایایی متغیرها

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متغیر تعداد گویه ضریب پایایی
رضایتمندی زناشویی ۴۷ ۰٫۸۱
مهارت های هیجانی ۲۰ ۰٫۷۲
امنیت عاطفی ۲۸ ۰٫۷۱

۳-۸٫ روش تجزیه و تحلیل داده ها
در این تحقیق از تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها، به منظور توصیف داده های جمع آوری شده، استفاده شد و با بهره گرفتن از نرم افزار آماری spss اطلاعات تجزیه و تحلیل گردید. اطلاعات جمع آوری شده با بهره گرفتن از جدول توزیع فراوانی طبقه بندی و خلاصه شد. همچنین از شاخص های مرکزی و پراکندگی آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف استاندارد برای خلاصه نمودن و توصیف اطلاعات استفاده شد. برای آزمودن فرضیه های تحقیق از آزمون های تحلیل رگرسیون چندگانه و آزمون معنی داری ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
از آزمون تحلیل رگرسیون چندگانه برای بررسی قابلیت پیش بینی پذیری متغیر کیفیت زندگی زناشویی از روی متغیرهای مهارت های هیجانی و امنیت عاطفی استفاده شد. در آزمون معنی داری ضریب همبستگی پیرسون میزان همبستگی میان متغیرهای موجود مورد بررسی قرار گرفت. از آنجایی که متغیرهای تحقیق حاضر کمی هستند، ضریب همبستگی که برای آن ها محاسبه شد، ضریب همبستگی پیرسون بود.
فصل چهارم
نتایج
۴-۱٫ یافته های توصیفی
اطلاعات توصیفی مربوط به آزمودنی های پژوهش حاضر حاکی از آن است که ۴۹٫۳ درصد پاسخگویان ، زن و ۵۰٫۷ درصد آنان مرد میباشند.
جدول شماره ۴-۱: توزیع پاسخ گویان بر حسب جنس

 

 

 

 


فرم در حال بارگذاری ...

« انطباق رویه عملی شورای نگهبان با صلاحیت ها و اختیارات این شورا در چارچوب اصول قانون اساسی- قسمت ۲۹صور خیال در غزلیّات نظیری نیشابوری- قسمت ۲۱ »