وبلاگ

توضیح وبلاگ من

تأثیر پیشبینی سود هر سهم توسط مدیریت بر ریسک و ارزش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

 
تاریخ: 22-12-99
نویسنده: نجفی زهرا

به طور کلی پژوهش علمی نیازمند تردید منظم و منطقی است. پژوهشگر باید به نتایج پژوهش به دید انتقاد بنگرد و منتقد سرسخت پژوهش‏های خویش و دیگران باشد. به بیان دیگر، دنیایی که مورد مطالعه ما است، دنیایی صد در صد درست یا نادرست نیست. در علم تجربی هیچ چیزی را نمی‏توان با قطعیت مطلق اثبات کرد و اصولاً تئوری نه ثابت کردنی، نه رد کردنی و نه غیر احتمالی است. (رحمانی،۱۳۸۷)
این فصل به ارزیابی و تشریح نتایج آزمون فرضیه‏ها و ارائه پیشنهادها اختصاص دارد. در ابتدای این فصل با توجه به آزمون فرضیه‏ها و تحلیل‏های آماری انجام شده، نتایج تحقیق بیان شده است. در ادامه پیشنهادات و محدودیت‏های تحقیق ارائه گردیده است.

ارزیابی و تشریح نتایج آزمون فرضیه‏ها

با توجه به آنچه در فصل چهارم بیان گردید، در این فصل ابتدا به نتایج فرضیات اصلی پرداخته می

نتایج فرضیه اصلی اول

“پیش‏بینی سود مدیریت بر ریسک سیستماتیک تأثیرگذار است.”
نتایج فرضیات فرعی دوم و سوم پژوهش با یافته یاغی‏شی (۲۰۰۹) مبنی بر وجود تأثیر بین دقت و اعتبار پیش‏بینی سود مدیریت و ریسک سیستماتیک همخوانی ندارد.
دلیل این تضاد را شاید بتوان این گونه تفسیر نمود که فعالیت در کشورهای با شرایط اقتصادی و سیاسی متفاوت از جمله عوامل تأثیرگذار بر نتایج فرضیات این پژوهش می

عکس مرتبط با اقتصاد

نتایج فرضیه اصلی دوم

“پیش‏بینی سود مدیریت بر ریسک غیرسیستماتیک تأثیرگذار است.”
تحقیقات بوتوسون و هریس (۲۰۰۰) با نتایج این پژوهش سازگار است. آنها در پژوهش خود دریافتند که افزایش دفعات پیش‏بینی می

نتایج فرضیه اصلی سوم

“پیش‏بینی سود مدیریت بر ارزش شرکت تأثیرگذار است.”
یاغی‏شی (۲۰۰۹) نیز در پژوهش خود بدین نتیجه رسید که بین سه متغیر دقت پیش‏بینی، دفعات پیش‏بینی و اعتبار پیش‏بینی با ارزش شرکت رابطه مستقیم وجود دارد. البته در جامعه مورد بررسی وی، افشای سود به صورت اختیاری مطرح بوده است که می

نتیجه‏گیری کلی پژوهش

در جمع‏بندی و نتیجه‏گیری کلی آزمون فرضیه‏های تحقیق مبنی بر رابطه معنادار متغیر مستقل پیش‏بینی سود مدیریت با ارزش و ریسک شرکت‏ها در دوره زمانی ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲ می

پیشنهادهای متناظر بر نتایج تحقیق

۱- باتوجه به نتایج حاصل از آزمون فرضیه اصلی اول، نتایج مبین این مطلب است که هر چقدر تعداد دفعات پیش‏بینی سود توسط مدیران بیشتر باشد، منجر به کاهش ریسک سیستماتیک می‏گردد، لذا به سرمایه‏گذاران پیشنهاد می‏گردد در شرکت‏هایی سرمایه‏گذاری کنند که تعداد دفعات پیش‏بینی‏های آنها بالاتر است. همچنین به سازمان بورس اوراق بهادار پیشنهاد می‏گردد که شرکت‏ها را ملزم به پیش‏بینی‏های میان دوره‏ای از قبیل سه ماهه، شش ماهه و نه ماهه و یک ساله نماید تا استفاده‏کنندگان بتوانند در اتخاذ تصمیمات اقتصادی درست عمل کنند.
۲- با توجه به نتایج حاصل از آزمون فرضیه اصلی دوم، نتایج بیانگر این موضوع می‏باشد که هر چقدر دقت پیش‏بینی‏های مدیران بالاتر باشد، نشانگر پایین بودن نوسانات سود و پایداری سود این شرکت‏ها می باشد، لذا شرکت‏هایی که از ثبات سود برخوردارند و پیش‏بینی سودهای آنها از دقت بالایی برخوردار است، باعث می‏گردد اعتبار این شرکت‏ها بالا رود و استفاده‏کنندگان روی به سرمایه‏گذاری در این شرکت‏ها آورند، چرا که سرمایه‏گذارن تمایل دارند در شرکت‏هایی سرمایه‏گذاری کنند که از ثبات بالایی برخوردار باشند، لذا با توجه به مطالب مطرحه شده پیشنهاد می‏گردد، استفاده‏کنندگان به این عوامل به عنوان متغیرهای مهم در تصمیم‏ گیری توجه نمایند.
۳- با توجه به نتایج حاصل از آزمون فرضیه اصلی سوم، نتایج بیانگر این موضوع می‏باشد که هر چقدر اعتبار پیش‏بینی‏های مدیران بالاتر باشد، حاصل آن به وجود آمدن اعتبار این شرکت‏ها در بازار سرمایه می‏باشد، چرا که اعتبار یک شرکت بستگی به میزان اعتبار پیش‏بینی‏های مدیران می‏باشد که باعث به وجود آمدن اعتبار می‏گردد، بنابراین با توجه به نتایج حاصل از آزمون این فرضیه، پیشنهاد می‏گردد که سرمایه‏گذاران به این مؤلفه اعتبار پیش‏بینی شرکت در بازار سرمایه توجه ویژه داشته باشند تا بتوانند تصمیمات درست اتخاذ نمایند.
۴- با توجه به وجود تردید در مورد پیش‏بینی‏های مدیریت از سود و عدم وجود مکانیزمی برای برطرف کردن این ابهام پیشنهاد می
۵- با توجه به حساسیت بازار به کیفیت سود شرکت‏های کوچک پیشنهاد می‏گردد متولیان بازار سرمایه نظارت بیشتری بر روی چگونگی پیش‏بینی‏های سود در این شرکت‏ها داشته باشند.
۶- پیشنهاد می‏شود بورس اوراق بهادار تهران با همکاری جامعه حسابداران رسمی ایران ترتیبی اتخاذ نمایند تا صحت پیش‏بینی‏های مدیریت از فروش و سود، قبل از اعلام مورد رسیدگی قرار گیرد و این نکته را مدنظر قرار دهند که تقویت و اجبار به افشای اطلاعات لزوماً به معنای بهبود محیط اطلاعاتی شرکت نیست؛ زیرا نتایج افشای شرکت می‏تواند به سادگی بازتاب خطاهای عادی باشد که به علت ارزیابی نادرست مدیران از دورنمای تجاری به وجود آمده است.
۷- پیشنهاد می‏شود متولیان بازار سرمایه ترتیبی اتخاذ نمایند که میزان انحراف در پیش‏بینی سود نسبت به سود واقعی هر شرکت به همراه دلایل انحرافات به طور ادواری از طریق اطلاعیه‏هایی به اطلاع سرمایه‏گذاران برسد.
۸- تهیه برنامه‏های آماری مبتنی بر مدل‏های آماری برای پیش‏بینی سودهای آتی بر اساس اجزای سودهای گذشته و در اختیار گذاشتن آن برای کلیه کسانی که خواهان بهره‏گیری از این نوع مدل‏های پیشرفته برای پیش‏بینی سود می‏باشند.
۹- تهیه رهنمودی برای ارائه گزارش پیش‏بینی سود هر سهم توسط کمیته‏ای متشکل از نمایندگان بورس، مراجع استانداردگذار و جامعه حسابداران رسمی ایران.
۱۰- به سرمایه‏گذاران و تحلیل‏گران توصیه می‏شود هنگام تحلیل اطلاعات حسابداری، سود را با دقت بیشتری ارزیابی کنند، به ویژه در مورد شرکت‏هایی که در محیط تجاری نامطمئن فعالیت می‏کنند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.

 

حسابداری

پیشنهاد برای پژوهش‏های آتی

۱- بررسی دوباره پژوهش فوق به همراه اضافه نمودن سایر متغیرهایی که مؤثر به نظر می
۲- برخی از زمینه‏های تحقیق که می
الف) میزان واکنش سرمایه‏گذاران در زمان اعلام سود واقعی در مواردی که سود واقعی از سود پیش‏بینی شده اختلاف دارد.
ب) میزان تأثیر شهرت در پیش‏بینی‏های مدیریت بر روی بالا بردن اعتبار پیش‏بینی‏هایی که ذاتاً کمتر معتبر هستند.
ج) بررسی تأثیر بین پیش‏بینی‏های مدیریت از سود با ارزش و ریسک شرکت‏ها در سطح صنایع مختلف
د) تأثیر عوامل کلان اقتصادی نظیر تولید ناخالص داخلی، تورم و … بر پیش‏بینی‏های مدیریت از سود.

محدودیت‏های تحقیق

در هنگام انجام هر تحقیق محدودیت‏هایی نیز بر سر راه محقق قرار می‏گیرد که این تحقیق نیز از آن مستثنی نیست. عمده‏ترین محدودیت‏های تحقیق حاضر که در تفسیر یافته های پژوهش و تعمیم آن باید مدنظر قرار گیرد، به شرح زیر است:
۱- در این تحقیق همان طور که در فصل سوم هم بدان اشاره شد، با برخی محدودیت‏ها در زمینه انتخاب نمونه مواجه بودیم که از آن جمله عدم تغییر سال مالی، در دسترس بودن اطلاعات مورد نیاز متغیرها و …. بود. قطعاً استفاده از دوره های و تعداد شرکت‏های بیشتر بر اعتبار و روایی تحقیق خواهد افزود.
۲- یکی از محدودیت‏های این تحقیق عدم استفاده از رگرسیون در سطح شرکت (رگرسیون سری زمانی) به دلیل کوتاه بودن سری زمانی هر شرکت بوده است. بنابراین، پیشنهاد می­ شود که در سال‏های آتی با در اختیار داشتن اطلاعات لازم برای انجام تحقیق مشابه در بازه زمانی طولانی‏تر، این تحقیق با بهره گرفتن از رگرسیون سری زمانی در سطح هر شرکت انجام گردد.
۳- با توجه به قلمرو زمانی تحقیق حاضر (۱۳۹۲-۱۳۸۷) و نیز این که شرکت های نمونه از لحاظ اندازه، ساختار سازمانی، نوع محصولات و نوع صنعت لزوماً معرف تمام واحد های اقتصادی فعال در کشور نیستند، لذا تعمیم یافته ها بایستی با احتیاط انجام گیرد.
۴- شرکت‏های بورس اوراق بهادار تهران نمونه کوچکی از شرکت‏های ایرانی است، لذا تعمیم نتایج این تحقیق به کل شرکت‏های ایرانی میسر نیست.

منابع

منابع فارسی
– آذر، ع ، مؤمنی، منصور. (۱۳۸۵). آمار و کاربرد آن در مدیریت. تهران: انتشارات سمت.
– آزاد، م. (۱۳۸۲). محتوای اطلاعاتی پیش‏بینی سود شرکت‏ها. رساله کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائی. دانشکده حسابداری و مدیریت.
– آزاد، م، خالقی مقدم، ح. (۱۳۸۳). محتوای اطلاعاتی پیش‏بینی سود شرکت‏ها. مطالعات حسابداری.
– آقابیگی، ص. (۱۳۸۴). بررسی رابطه اندازه شرکت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار با بازده سهام شرکت‏های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. رساله کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی.
– بولو، ق. (۱۳۸۶). هزینه حقوق صاحبان سهام و ویژگی‏های سود. رساله دکتری حسابداری. دانشگاه علامه طباطبایی. دانشکده حسابداری و مدیریت.
– پورحیدری، ا. و دیگران. (۱۳۸۴). بررسی میزان ارتباط سود و ارزش دفتری با ارزش بازار سهام شرکت‏های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. بررسی‏های حسابداری و حسابرسی.
– پی نوو، ر. (۱۳۸۳). مدیریت مالی. ترجمه علی پارسائیان و علی جهانخانی. تهران: انتشارات سمت.
– تلنگی، ا. (۱۳۸۶). تقابل نظریه مالی و مالی رفتاری. تحقیقات مالی. ۱۷٫
– ثابت، ح. (۱۳۸۴). عوامل مؤثر بر سوگیری مدیران در پیش‏بینی سود. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید

تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)


فرم در حال بارگذاری ...

« بررسی عوامل مؤثر بر وضعیّت اشتغال فارغ التّحصیلان دانشگاهی ۳۴ ۲۴ ساله استان کردستان- قسمت ۵نقش اکراه بر اراده و اثر آن- قسمت ۲۴ »