به طور کلی پژوهش علمی نیازمند تردید منظم و منطقی است. پژوهشگر باید به نتایج پژوهش به دید انتقاد بنگرد و منتقد سرسخت پژوهشهای خویش و دیگران باشد. به بیان دیگر، دنیایی که مورد مطالعه ما است، دنیایی صد در صد درست یا نادرست نیست. در علم تجربی هیچ چیزی را نمیتوان با قطعیت مطلق اثبات کرد و اصولاً تئوری نه ثابت کردنی، نه رد کردنی و نه غیر احتمالی است. (رحمانی،۱۳۸۷)
این فصل به ارزیابی و تشریح نتایج آزمون فرضیهها و ارائه پیشنهادها اختصاص دارد. در ابتدای این فصل با توجه به آزمون فرضیهها و تحلیلهای آماری انجام شده، نتایج تحقیق بیان شده است. در ادامه پیشنهادات و محدودیتهای تحقیق ارائه گردیده است.
ارزیابی و تشریح نتایج آزمون فرضیهها
با توجه به آنچه در فصل چهارم بیان گردید، در این فصل ابتدا به نتایج فرضیات اصلی پرداخته می
نتایج فرضیه اصلی اول
“پیشبینی سود مدیریت بر ریسک سیستماتیک تأثیرگذار است.”
نتایج فرضیات فرعی دوم و سوم پژوهش با یافته یاغیشی (۲۰۰۹) مبنی بر وجود تأثیر بین دقت و اعتبار پیشبینی سود مدیریت و ریسک سیستماتیک همخوانی ندارد.
دلیل این تضاد را شاید بتوان این گونه تفسیر نمود که فعالیت در کشورهای با شرایط اقتصادی و سیاسی متفاوت از جمله عوامل تأثیرگذار بر نتایج فرضیات این پژوهش می
نتایج فرضیه اصلی دوم
“پیشبینی سود مدیریت بر ریسک غیرسیستماتیک تأثیرگذار است.”
تحقیقات بوتوسون و هریس (۲۰۰۰) با نتایج این پژوهش سازگار است. آنها در پژوهش خود دریافتند که افزایش دفعات پیشبینی می
نتایج فرضیه اصلی سوم
“پیشبینی سود مدیریت بر ارزش شرکت تأثیرگذار است.”
یاغیشی (۲۰۰۹) نیز در پژوهش خود بدین نتیجه رسید که بین سه متغیر دقت پیشبینی، دفعات پیشبینی و اعتبار پیشبینی با ارزش شرکت رابطه مستقیم وجود دارد. البته در جامعه مورد بررسی وی، افشای سود به صورت اختیاری مطرح بوده است که می
نتیجهگیری کلی پژوهش
در جمعبندی و نتیجهگیری کلی آزمون فرضیههای تحقیق مبنی بر رابطه معنادار متغیر مستقل پیشبینی سود مدیریت با ارزش و ریسک شرکتها در دوره زمانی ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲ می
پیشنهادهای متناظر بر نتایج تحقیق
۱- باتوجه به نتایج حاصل از آزمون فرضیه اصلی اول، نتایج مبین این مطلب است که هر چقدر تعداد دفعات پیشبینی سود توسط مدیران بیشتر باشد، منجر به کاهش ریسک سیستماتیک میگردد، لذا به سرمایهگذاران پیشنهاد میگردد در شرکتهایی سرمایهگذاری کنند که تعداد دفعات پیشبینیهای آنها بالاتر است. همچنین به سازمان بورس اوراق بهادار پیشنهاد میگردد که شرکتها را ملزم به پیشبینیهای میان دورهای از قبیل سه ماهه، شش ماهه و نه ماهه و یک ساله نماید تا استفادهکنندگان بتوانند در اتخاذ تصمیمات اقتصادی درست عمل کنند.
۲- با توجه به نتایج حاصل از آزمون فرضیه اصلی دوم، نتایج بیانگر این موضوع میباشد که هر چقدر دقت پیشبینیهای مدیران بالاتر باشد، نشانگر پایین بودن نوسانات سود و پایداری سود این شرکتها می باشد، لذا شرکتهایی که از ثبات سود برخوردارند و پیشبینی سودهای آنها از دقت بالایی برخوردار است، باعث میگردد اعتبار این شرکتها بالا رود و استفادهکنندگان روی به سرمایهگذاری در این شرکتها آورند، چرا که سرمایهگذارن تمایل دارند در شرکتهایی سرمایهگذاری کنند که از ثبات بالایی برخوردار باشند، لذا با توجه به مطالب مطرحه شده پیشنهاد میگردد، استفادهکنندگان به این عوامل به عنوان متغیرهای مهم در تصمیم گیری توجه نمایند.
۳- با توجه به نتایج حاصل از آزمون فرضیه اصلی سوم، نتایج بیانگر این موضوع میباشد که هر چقدر اعتبار پیشبینیهای مدیران بالاتر باشد، حاصل آن به وجود آمدن اعتبار این شرکتها در بازار سرمایه میباشد، چرا که اعتبار یک شرکت بستگی به میزان اعتبار پیشبینیهای مدیران میباشد که باعث به وجود آمدن اعتبار میگردد، بنابراین با توجه به نتایج حاصل از آزمون این فرضیه، پیشنهاد میگردد که سرمایهگذاران به این مؤلفه اعتبار پیشبینی شرکت در بازار سرمایه توجه ویژه داشته باشند تا بتوانند تصمیمات درست اتخاذ نمایند.
۴- با توجه به وجود تردید در مورد پیشبینیهای مدیریت از سود و عدم وجود مکانیزمی برای برطرف کردن این ابهام پیشنهاد می
۵- با توجه به حساسیت بازار به کیفیت سود شرکتهای کوچک پیشنهاد میگردد متولیان بازار سرمایه نظارت بیشتری بر روی چگونگی پیشبینیهای سود در این شرکتها داشته باشند.
۶- پیشنهاد میشود بورس اوراق بهادار تهران با همکاری جامعه حسابداران رسمی ایران ترتیبی اتخاذ نمایند تا صحت پیشبینیهای مدیریت از فروش و سود، قبل از اعلام مورد رسیدگی قرار گیرد و این نکته را مدنظر قرار دهند که تقویت و اجبار به افشای اطلاعات لزوماً به معنای بهبود محیط اطلاعاتی شرکت نیست؛ زیرا نتایج افشای شرکت میتواند به سادگی بازتاب خطاهای عادی باشد که به علت ارزیابی نادرست مدیران از دورنمای تجاری به وجود آمده است.
۷- پیشنهاد میشود متولیان بازار سرمایه ترتیبی اتخاذ نمایند که میزان انحراف در پیشبینی سود نسبت به سود واقعی هر شرکت به همراه دلایل انحرافات به طور ادواری از طریق اطلاعیههایی به اطلاع سرمایهگذاران برسد.
۸- تهیه برنامههای آماری مبتنی بر مدلهای آماری برای پیشبینی سودهای آتی بر اساس اجزای سودهای گذشته و در اختیار گذاشتن آن برای کلیه کسانی که خواهان بهرهگیری از این نوع مدلهای پیشرفته برای پیشبینی سود میباشند.
۹- تهیه رهنمودی برای ارائه گزارش پیشبینی سود هر سهم توسط کمیتهای متشکل از نمایندگان بورس، مراجع استانداردگذار و جامعه حسابداران رسمی ایران.
۱۰- به سرمایهگذاران و تحلیلگران توصیه میشود هنگام تحلیل اطلاعات حسابداری، سود را با دقت بیشتری ارزیابی کنند، به ویژه در مورد شرکتهایی که در محیط تجاری نامطمئن فعالیت میکنند.
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید. |
پیشنهاد برای پژوهشهای آتی
۱- بررسی دوباره پژوهش فوق به همراه اضافه نمودن سایر متغیرهایی که مؤثر به نظر می
۲- برخی از زمینههای تحقیق که می
الف) میزان واکنش سرمایهگذاران در زمان اعلام سود واقعی در مواردی که سود واقعی از سود پیشبینی شده اختلاف دارد.
ب) میزان تأثیر شهرت در پیشبینیهای مدیریت بر روی بالا بردن اعتبار پیشبینیهایی که ذاتاً کمتر معتبر هستند.
ج) بررسی تأثیر بین پیشبینیهای مدیریت از سود با ارزش و ریسک شرکتها در سطح صنایع مختلف
د) تأثیر عوامل کلان اقتصادی نظیر تولید ناخالص داخلی، تورم و … بر پیشبینیهای مدیریت از سود.
محدودیتهای تحقیق
در هنگام انجام هر تحقیق محدودیتهایی نیز بر سر راه محقق قرار میگیرد که این تحقیق نیز از آن مستثنی نیست. عمدهترین محدودیتهای تحقیق حاضر که در تفسیر یافته های پژوهش و تعمیم آن باید مدنظر قرار گیرد، به شرح زیر است:
۱- در این تحقیق همان طور که در فصل سوم هم بدان اشاره شد، با برخی محدودیتها در زمینه انتخاب نمونه مواجه بودیم که از آن جمله عدم تغییر سال مالی، در دسترس بودن اطلاعات مورد نیاز متغیرها و …. بود. قطعاً استفاده از دوره های و تعداد شرکتهای بیشتر بر اعتبار و روایی تحقیق خواهد افزود.
۲- یکی از محدودیتهای این تحقیق عدم استفاده از رگرسیون در سطح شرکت (رگرسیون سری زمانی) به دلیل کوتاه بودن سری زمانی هر شرکت بوده است. بنابراین، پیشنهاد می شود که در سالهای آتی با در اختیار داشتن اطلاعات لازم برای انجام تحقیق مشابه در بازه زمانی طولانیتر، این تحقیق با بهره گرفتن از رگرسیون سری زمانی در سطح هر شرکت انجام گردد.
۳- با توجه به قلمرو زمانی تحقیق حاضر (۱۳۹۲-۱۳۸۷) و نیز این که شرکت های نمونه از لحاظ اندازه، ساختار سازمانی، نوع محصولات و نوع صنعت لزوماً معرف تمام واحد های اقتصادی فعال در کشور نیستند، لذا تعمیم یافته ها بایستی با احتیاط انجام گیرد.
۴- شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران نمونه کوچکی از شرکتهای ایرانی است، لذا تعمیم نتایج این تحقیق به کل شرکتهای ایرانی میسر نیست.
منابع
منابع فارسی
– آذر، ع ، مؤمنی، منصور. (۱۳۸۵). آمار و کاربرد آن در مدیریت. تهران: انتشارات سمت.
– آزاد، م. (۱۳۸۲). محتوای اطلاعاتی پیشبینی سود شرکتها. رساله کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائی. دانشکده حسابداری و مدیریت.
– آزاد، م، خالقی مقدم، ح. (۱۳۸۳). محتوای اطلاعاتی پیشبینی سود شرکتها. مطالعات حسابداری.
– آقابیگی، ص. (۱۳۸۴). بررسی رابطه اندازه شرکت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار با بازده سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. رساله کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی.
– بولو، ق. (۱۳۸۶). هزینه حقوق صاحبان سهام و ویژگیهای سود. رساله دکتری حسابداری. دانشگاه علامه طباطبایی. دانشکده حسابداری و مدیریت.
– پورحیدری، ا. و دیگران. (۱۳۸۴). بررسی میزان ارتباط سود و ارزش دفتری با ارزش بازار سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. بررسیهای حسابداری و حسابرسی.
– پی نوو، ر. (۱۳۸۳). مدیریت مالی. ترجمه علی پارسائیان و علی جهانخانی. تهران: انتشارات سمت.
– تلنگی، ا. (۱۳۸۶). تقابل نظریه مالی و مالی رفتاری. تحقیقات مالی. ۱۷٫
– ثابت، ح. (۱۳۸۴). عوامل مؤثر بر سوگیری مدیران در پیشبینی سود. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید
فرم در حال بارگذاری ...