وبلاگ

توضیح وبلاگ من

بررسی تاثیر ۱۲ هفته برنامه توانبخشی قلبی بر کیفیت زندگی،افسردگی و اضطراب بیماران جراحی بای پس عروق کرونر- قسمت ۷

 
تاریخ: 22-12-99
نویسنده: نجفی زهرا

۴/۵۸۹۷/۲۵۶۶۱۶۴کل۶۰

۱-۳-۳) ابزار گرد آوری داده ها
۱-۳-۳) پرسشنامه کیفیت زندگی مک نیو([۱۵]QLMI)
پرسشنامه (QLMI) یک پرسشنامه مختصری است که توسط اولدریج و همکاران در سال ۱۹۹۱ برای تعیین سطح کیفیت زندگی بیماران سکته قلبی طراحی شده است. پرسشنامه (QLMI) از ۲۷ قسمت تشکیل شده است که ۱۴ بخش برای سنجش بعد جسمانی و ۱۳بخش برای سنجش بعد عاطفی و اجتماعی است. نمره ای که به هر قسمت (آیتم) تعلق می گیرد بین ۱ تا ۷ می باشد. برای تکمیل پرسشنامه توسط افراد بین ۵ تا ۱۰ دقیقه وقت در نظر گرفته شده است(۶۰) .
پرسشنامه کیفیت زندگی مک نیو از اعتبار محتوا ، سازه و مقیاس مناسب بر خوردار است ( هافر و همکاران ۲۰۰۴). اسدی لاری و همکاران (۲۰۰۳)، تامپسون و همکاران(۲۰۰۳)و باقری و همکاران (۱۳۸۰) ابزار فوق را جهت سنجش کیفیت زندگی معتبر دانستهاند. پایایی ابزار سنجش با تاکید بر ثبات درونی ابزار منجر به احتساب الفای کرونباخ ۸۸/۰گردید. برای ارزیابی پایایی ابزار کیفیت زندگی، با بهره گرفتن از ضریب همبستگی پیرسون ۰۹۵/۰ ، بعد عاطفی ۰۹۸/۰، بعد اجتماعی ۰۹۵/۰ و کیفیت زندگی در کل ۰۹۵/۰ محاسبه گردیده است(۶۳-۶۰).
۲-۳-۳) پرسشنامه اضطراب و افسردگی اسناید ([۱۶]HADS )
پرسشنامه (HADS) توسط زیگموند[۱۷] و اسناید[۱۸] در سال ۱۹۸۳ برای تعیین سطح اضطراب و افسردگی بین بیماران بستری در بیمارستان های غیروابسته به روانپزشکی طراحی شده است. این پرسشنامه بر پایه مطالعات وسیعی بوده و نتایج مقالات انتقادی بیش از ۷۰۰ بار طراحی شده و انتشار یافته است(۶۴).
این پرسشنامه عامل خوبی جهت ارزیابی نشانه ها و شدت و میزان اضطراب و افسردگی بر جسم بیماران و بهبود درمانهای روانپزشکی و همه مردم محسوب میشود(۶۵).
پرسشنامه (HADS) از ۱۴ قسمت تشکیل شده است (۷ بخش برای سنجش اضطراب و ۷ بخش برای سنجش افسردگی ) نمره ای که به هر قسمت (بخش) تعلق میگیرد بین ۰ تا ۳ میباشد ، بیشترین نمره برای هر پرسشنامه ۲۱ است. نمره ۱۱ و بیشتر برای هر کدام از بخش های اضطراب و افسردگی نشانه اختلال کلینیکی است که نیازمند درمان کلینیکی و دارویی زیر نظر پزشک متخصص است . نمره ۸ تا ۱۰ حالت مرزی آن اختلال است که نیازمند درمان های پیشگیرانه ، مشاوره ای و کلینیکی است و نمرۀ ۰ تا ۷ حالت نرمال را نشان میدهد. ۵ تا ۱۰ دقیقه برای تکمیل پرسشنامه توسط افراد در نظر گرفته شده است . پرسشنامه (HADS) به زبانهای مختلف ترجمه شده است که دارای روایی و اعتبار بالایی در تحقیقات محققین کشورهای مختلف ( مانند: عربی ، چینی ، دانمارکی ، هلندی ، انگلیسی ، فنلاندی ، فرانسوی ، آلمانی ، عبری ، فارسی ، ایتالیایی ، ژاپنی، نروژی ، پرتغالی ، اسپانیایی ، سوئدی و اردو ) میباشد. این ویژگی نشان دهندۀ قابلیت های اجرایی آن در سطح بین المللی است. پرسشنامه مذکور از اعتبار و روایی بالایی برخوردار است، بطوری که کمترین حد ضریب اعتبار که از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای اضطراب ۷۹/۰ و کمترین حد ضریب اعتبار برای افسردگی ۸۶/۰ بدست آمد(۶۶).
۳-۳) روش تمرین:
هر جلسه توان بخشی ۴۵ تا ۶۰ دقیقه به طول میانجامید. مختصات کلی تمرین شامل،گرم کردن، برنامه اصلی ورزش ، سرد کردن و آرام سازی بود. برنامه ورزشی از لحاظ مدت ، شدت و محتوای شکل حرکات به تدریج افزایش یافت.به طوری که انها ابتدا ۱۰ دقیقه و به تدریج در هر هفته به میزان ۲ – ۴ دقیقه به مدت تمرین آنان اضافه میشد تا این که بیماران بتواند در ظرف ۲۰ تا ۶۰ دقیقه پیوسته ورزش کنند. شدت تمرینات ۴۰- ۸۵ درصد V02max که از طریق فرمول کارونن(Karonen) بدست امد. مرحله گرم کردن به مدت ۱۵ دقیقه شامل حرکات کششی گروه های عضلات اصلی ، حرکت کامل مفاصل عضلات بزرگ بود. مرحله اصلی ورزش به مدت ۱۰ تا ۴۰ دقیقه با راه رفتن روی دستگاه تردمیل یا پدال زنی روی دوچرخه ثابت همراه با کنترل مدت کار و ضربان قلب در استانه ایمن انجام میگرفت ، مرحله ریکاوری یا سرد کردن به مدت ۱۰ دقیقه شامل حرکات کششی آهسته اندامها و راه رفتن متناوب و سرانجام مرحله آرام سازی به مدت ۵ دقیقه به صورت تنفس های عمیق و ماساژ عضلات بزرگ انجام میگرفت. در هر نوبت ورزش، قبل و بعد از حرکات ورزشی نیز فشار خون و ضربان قلب کنترل میگردید. از بیماران در هر ماه خواسته میشد که در جلسه مشاوره وتبادل اطلاعات شرکت کنند. برنامه آموزش پیرامون رژیم غذایی ، مصرف و اندازه داروها ، کنترل استرس و درک عوامل خطرزای قلبی بود. همچنین برنامه در بعد روانی شامل شیوه های کاهش افسردگی و اضطراب بیماران میشد .
مواردی که ۱۰ – ۷ روز قبل و بعد از توانبخشی قلب کنترل شد عبارتندبودنند از :
۱- تکمیل پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی بعد از سکته قلبی(QLMI)
Quality of Life after Myocardial Infarction (سنجش کیفیت زندگی در بیماران قلبی در ابعاد روانی ، جسمانی و اجتماعی )
۲- تکمیل پرسشنامه استاندارد) (HADS Hospital anxiety and depression scale(سنجش اضطراب و افسردگی بیماران )
۳- گرفتن نوار قلب استراحت
۴- اندازه گیری وزن ،دور کمر وشاخص جرم بدن (بررسی تغییرات وزن )
۵- سنجش فشار خون همگام استراحت و ورزش
اعضای گروه توانبخشی قلبی:

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.

 

  1. متخصص قلب وعروق
  2. متخصص کار درمانی
  3. فیزیولوژیست ورزش
  4. فیزیوتراپیست
  5. متخصص تغذیه
  6. مددکار اجتماعی
  7. تیم پرستاری
  8. روانشناس

۴-۳)تحلیل روش آماری داده ها
بعد از ثبت نتایج با بهره گرفتن از برنامه های نرم افزار spss نسخه ۱۶ اطلاعات خروجی را مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای انجام این امر در بخش آمار توصیفی جهت محاسبه شاخصهای گرایش مرکزی و پراکندگی مولفه های کیفیت زندگی، افسردگی و اضطراب استفاده شد و در بخش آمار استنباطی از آزمون تی وابسته برای مقایسه مولفه های کیفیت زندگی، افسردگی و اضطراب قبل و بعد از توانبخشی استفاده شد. همچنین آزمون کولموگروف اسمیرنف، برای توزیع طبیعی نمونه استفاده شد. سطح معناداری در محاسبات ۰۵/۰ در نظر گرفته شد.
۵-۳) محدودیتهای تحقیق

  1. دشواری در دسترسی به منابع و اطلاعات کافی در رابطه با موضوع تحقیق.

نتیجه تصویری برای موضوع افسردگی


فرم در حال بارگذاری ...

« بررسی علل وقوع جرم ایراد ضرب و جرح توسط نیروهای مسلح علیه شهروندان و راهکارهای پیشگیری از آن(مطالعه موردی نیروهای مسلح استان چ و ب)- قسمت ۱۰پیش‌بینی تاب‌آوری بر اساس سبک‌های فرزندپروری و هوش هیجانی دانش‌آموزان دبیرستان‌های شهر سیرجان۹۳ »