وبلاگ

توضیح وبلاگ من

بررسی اثر قیمت نفت و تورم بربازده سهام بانکهای خصوصی بورس اوراق بهادار تهران

 
تاریخ: 24-12-99
نویسنده: نجفی زهرا

ن تحقیق از نوع تحقیق همبستگی می باشد .در تحقیق حاضر برای بررسی رابطه بین متغیرهای مستقل(تورم در ایران ، قیمت نفت خام ایران) و  وابسته تحقیق (بازده سهام  بانکهای خصوصی ) از تجزیه و تحلیل رگرسیون و همبستگی استفاده شده است. این تحقیق سعی بر آن دارد که تأثیر تورم و قیمت نفت را بر بازده سهام  بانکهای خصوصی بورس اوراق بهادار تهران را مورد بررسی قرار دهد . بنابراین ، تحقیق حاضر با توجه به شیوه گردآوری داده ها از نوع شبه آزمایشی می باشد زیرا در انجام آن ازاطلاعات دوره های قبل واحد تجاری استفاده شده است .

 

این تحقیق از لحاظ طبقه بندی بر مبنای هدف، از نوع تحقیق کاربردی است. از لحاظ نوع طرح تحقیق ترکیبی از طرحهای تحقیق ، برای آزمون فرضیه‌ها از اطلاعات تاریخی استفاده می‌شود پس از نوع پس رویدادی است . از جهت روش استنتاج این تحقیق توصیفی – تحلیلی می‌باشد.

 

 8  متغیرهای تحقیق:

 

متغیر وابسته تحقیق عبارت است از:

 

 

 

متغیرهای مستقل تحقیق عبارت است از:

 

 

    • نرخ تورم

 

  • قیمت نفت خام ایران

 

 9  قلمرو تحقیق

 

1-9-1  قلمرو موضوعی : از لحاظ قلمرو موضوعی در پی یافتن رابطه بین قیمت نفت خام و تورم در ایران و سودآوری بانکهای خصوصی بورس اوراق بهادار تهران می باشد.

 

1-9-2  قلمرو زمانی دوره‌ی زمانی این تحقیق فاصله‌ی سال‌های 86 تا 90 می باشد.

 

1-9-3 قلمرو مکانی : این تحقیق در محدوده بانکهای خصوصی بورس اوراق بهادار تهران میباشد که در سال 90  حداقل یکسال از حضورشان در بورس تهران گذشته باشد.

 

 

 

[1]- در ماده 98 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1379/1/17 ، اجازه تأسیس بانک توسط بخش غیردولتی، به اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی داده شده است . در این ماده آمده است » به منظور افزایش  شرایط رقابتی در بازارهای مالی و تشویق پس انداز و سرمایه گذاری و ایجاد زمینه رشد و توسعه اقتصادی کشور و جلوگیری از ضرر و زیان جامعه، با توجه به ذیل اصل 44 قانون اساسی و در چارچوب ضوابط، قلمرو و شرایط تعیین شده، اجازه تأسیس بانک توسط بخش غیردولتی به اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی داده شده است «.


فرم در حال بارگذاری ...

« ارزیابی عملکرد و رتبه بندی شاخصهای کارت امتیازی متوازن در بانک تجارت استان خوزستانبررسی تاثیر ابزارهای نظارتی راهبری شرکت بر معیارهای اقتصادی ارزیابی عملکرد »