وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه آماده کارشناسی ارشد – پایایی پیش آزمون و پس آزمون مفاهیم هندسی: – 8

 
تاریخ: 20-09-01
نویسنده: نجفی زهرا

روایی و پایایی ابزار مورد استفاده:

 

تعیین روایی و پایایی هر یک از ابزار به کار رفته در پژوهش به شرح زیر تعیین گردیده است.

 

روایی پیش آزمون و پس آزمون مفاهیم هندسی: در تهیه سؤالات پیش آزمون و پس آزمون مفاهیم هندسی تعداد ۳ نفر از معلمان با سابقه ی مقطع ابتدایی همکاری داشته و سؤالات بر اساس جدول هدف-محتوا تهیه گردیده اند. بعد از تهیه سؤالات مورد نظر، مجموعه ی سؤالات در اختیار تعداد ۳ نفر از معلمان با سابقه و دارای مدرک فوق لیسانس در مقطع ابتدایی قرار گرفته و از آن‌ ها خواسته شد تا نبست به تأیید روایی محتوایی و صوری سؤالات اقدام نمایند. در ادامه بعد از اعمال نظرات اصلاحی معلمان سؤالات به رؤیت اساتید محترم راهنما و مشاور رسیده و مورد تأیید قرار گرفته اند.

 

پایایی پیش آزمون و پس آزمون مفاهیم هندسی: پایایی پیش آزمون و پس آزمون مفاهیم هندسی به روش بازآزمایی و به فاصله ی زمانی یک هفته روی تعداد ۲۵ نفر از دانش آموزان جامعه ی آماری اجرا و سپس به محاسبه ی ضریب همبستگی بین داده های حاصل از دو بار اجرای آزمون ها پرداخته شد این ضریب ها برای سؤالات پیش آزمون ۷۸/۰ و برای سؤالات پس آزمون ۷۵/۰ بوده که هر دو نشان از پایایی ابزار دارد.

 

پرسشنامه هوش منطقی – ریاضی و هوش فضایی: فارنهام و همکاران (۲۰۰۲) اعتبار این پرسشنامه را بر اساس شاخص آلفای کرونباخ معادل ۷۸/۰ گزارش نموده‌اند (نقل از پادروند و همکاران، ۱۳۹۰، ص ۱۰۱). هاشمی و همکاران (۱۳۸۵) اعتبار پرسشنامه را بر اساس شاخص آلفای کرونباخ محاسبه و بیشترین مقدار آن را برای هوش دیداری-فضایی و معادل ۸۴/۰ گزارش کرده‌اند. حقیقی (۱۳۹۰) پایایی پرسشنامه ی هوش منطقی را با اجرا روی تعداد ۱۸۲ نفر از دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شهرستان کنگاور بر اساس ضریب آلفای کرونباخ برابر ۷۲/۰ برای هوش منطقی-ریاضی و ۷۵/۰ برای هوش دیداری-فضایی گزارش نموده است.

 

پرسشنامه سنجش خلاقیت تورنس: ابزار به کار رفته برای تعیین میزان سنجش خلاقیت تورنس است. این پرسشنامه در پژوهش‌های زیادی مورد استفاده‌ پژوهشگران قرار گرفته و در جوامع آماری مختلف تعیین روایی و پایایی گردیده است. از جمله عابدی در سال (۱۳۷۲) به تعیین میزان پایایی این آزمون با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ پرداخته و به ترتیب ضرایب (۷۵/۰، ۶۷/۰، ۶۱/۰ و ۶۱/۰) را برای چهار مؤلفه خلاقیت (سیالی، ابتکار، انعطاف پذیری و بسط) گزارش نموده است. وی همچنین با بهره گرفتن از روش تحلیل عوامل تأییدی به بررسی روایی آزمون پرداخته و نشان داده است که این آزمون از اعتبار همزمان قابل قبولی نیز برخوردار است.

 

روش جمع ­آوری اطلاعات:

 

داده های مورد نظر پژوهشگر در چهار بخش مورد مطالعه شامل (یادگیری مفاهیم هندسی، هوش منطقی ریاضی، هوش فضایی و خلاقیت) با بهره گرفتن از ابزار اندازه گیری داده ها و تحت شرایط تقریباً مساوی برای هر شش گروه، جمع‌ آوری گردید. اگر چه به منظور جمع‌ آوری داده های مورد نظر پژوهش مطالعات و جستجوهای فراوانی به منظور چگونگی اجرای پژوهش، کنترل متغیرها، چگونگی تهیه و تنظیم ابزار اندازه گیری متغیرها و همچنین تنظیم مبانی نظری پژوهش صورت گرفته و این مطالعات نه در بخش می‌دانی پژوهش، بلکه در بخش کتابخانه ای و مطالعاتی پژوهش صورت گرفته است. لذا در بیان روش جمع‌ آوری داده ها می توان گفت که جمع‌ آوری این داده ها در دو بخش مبانی نظری با انجام مطالعات کتابخانه ای و جستجوی نتایج پژوهش های مشابه و بخش می‌دانی پژوهش که در برگیرنده ی اجرای آزمون و اجرای عملی موضوع پژوهش می‌باشد صورت گرفته است. در بخش می‌دانی اجرای پیش آزمون ها در یک روز و تحت شرایط مساوی برای تمام آزمودنی ها و با همکاری تعداد ۶ نفر از معلمین با تجربه ی مقطع ابتدایی در مدرسه ی مورد دسترس صورت گرفته است. آموزش منابع مورد نظر پژوهش در طول ۶ جلسه ی آموزشی ۵۰ دقیقه ای و سپس پس آزمون ها نیز در یک روز به صورت همزمان اجرا گردیده است.

 

جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونه گیری:

 

جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان دختر پایه ششم مدارس ابتدایی شهر ایلام در سال تحصیلی ۹۲-۹۱ می‌باشد. به منظور تعیین نمونه های آماری مورد نیاز مطالعه، از روش نمونه های در دسترس استفاده گردید. بدین منظور بعد از انتخاب تعداد ۶۲ نفر از دانش آموزان یک آموزشگاه به صورت تصادفی در ۶ گروه تقسیم و هر یک از گروه ها بر اساس اصل انتساب تصادفی در یکی از ‌گروه‌های آزمایشی قرار داده شدند. توزیع نمونه های مورد مطالعه در هر یک از ‌گروه‌های آزمودنی در جدول (۲-۳) ارائه گردیده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جدول ۲-۳: توزیع نمونه های آماری مورد مطالعه در ‌گروه‌های ۶ گانه ‌گروه‌های آزمودنی تعداد فراکتال با کاغذ ۱۰ کتاب سازی ۱۰ موزاییک کاری با کامپیوتر ۹ فراکتال با کامپیوتر ۱۰ اوریگامی ۱۱ موزاییک کاری با کاغذ ۱۲ مجموع ۶۲

روش‌ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها:

 

تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده با توجه به اهداف و فرضیات پژوهش و همچنین نوع داده ها، با بهره گرفتن از نرم افزار تحلیل داده های آماری در روان شناسی و علوم تربیتی (Spss) و در قالب آزمون های آماری در دو بخش صورت می‌گیرد. در بخش آمار توصیفی به منظور توصیف و تشریح داده ها و ساده سازی فهم آن‌ ها از (میانگین، انحراف معیار و انحراف معیار برآورد میانگین) و در بخش آمار استنباطی نیز به منظور بررسی فرضیات پژوهش و تأیید یا عدم تأیید فرضیات پژوهش از آزمون های (تحلیل واریانس یک‌طرفه به منظور مقایسه ی میانگین های بیش از دو گروه مستقل و آزمون تحلیل کوواریانس) استفاده می‌گردد.

 

فصل چهارم

 

تجزیه و تحلیل

 

داده ها

 

مقدمه

 

در این فصل به تجزیه و تحلیل داده ­های آماری و شاخص­ های مربوطه پرداخته می­ شود. برای توصیف و ساده سازی داده ها در این فصل از روش‌های آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و انحراف معیار برآورد میانگین) و از روش‌های آمار استنباطی (تحلیل واریانس یک‌طرفه و تحلیل کوواریانس) استفاده گردیده. در پایان نیز با جمع بندی نتایج تحلیل داده ها، نتایج کل بررسی داده ها به صورت خلاصه ارائه گردیده است.

 

فرضیه شماره ۱:

 

بین میزان یادگیری مفاهیم ساده شناختی هندسی در شش گروه مورد مطالعه تفاوت موجود دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جدول (۱-۴). نتایج تحلیل واریانس یک‌طرفه میزان یادگیری مفاهیم ساده شناختی دانش آموزان ۶ گروه گروه ها میانگین انحراف معیار انحراف معیار برآورد میانگین مقدار F معناداری فراکتال با کاغذ ۲۹/۳۷

Related Articles

 

مقاله های علمی- دانشگاهی | قسمت 26

Posted onAuthor

دادخواهی درمورد نقض حق غذا را از طریق نهادهای مختلف بین‌المللی از قبیل دیوان کیفری بین‌المللی، شورای امنیت و … به رسمیت شناخته اند ولی حقوق بین الملل بشردوستانه، در مخاصمات مسلحانه غیربین المللی، گرچه حق غذا را به خوبی تبیین کرده، تعهداتی الزام آور در زمینه حق غذا و کمک رسانی غذا به […]

 

دانلود پایان نامه های آماده – قسمت 14

Posted onAuthor

البرزی (۱۳۹۰) در یک پژوهش نقش باورهای فرزندپروری و نگرش مادران به تفکر خلاق بر خلاقیت کودکان را مورد ارزیابی قرار داد. دین منظور ۸۰ کودک پیش دبستانی ۵-۶ ساله (۴۲ پسر و ۳۸ دختر) و مادران آن ها از مراکز پیش دبستانی شهرستان شیراز به شیوه نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. […]

 

مقالات و پایان نامه ها – مفاهیم توپولوژیک هندسی در دوره ابتدایی:

Posted onAuthor

کاربرد هندسه در زندگی: با مطالعه ی تاریخ هندسه می توان دید که هندسه با توجه به نیاز بشر و کاربرد آن به وجود آمد و بعد توسط یونانیان به صورت علمی و اصل موضوعی تدوین شد، ‌بنابرین‏ آموزش آن بر اساس کاربردها می‌تواند برای دانش آموزان لذت بخش بوده و ضمن افزایش انگیزه […]


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود متن کامل پایان نامه ارشد – ۲-۳-۲-۲٫ تعریف طفل و نوجوان در اسناد بین ­المللی – 7دانلود متن کامل پایان نامه ارشد | گفتار دوم : شرایط تأثیر قصد و رضا – 9 »