وبلاگ

توضیح وبلاگ من

بررسی ویژگی های شخصی با تعهد سازمانی کارکنان

 
تاریخ: 24-12-99
نویسنده: نجفی زهرا

 

3 ـ اهمیت وضرورت موضوع تحقیق:

 

تعهد سازمانی یکی از موضوعات بسیار مهم در تحقیقات سازمانی به شمار می آید که می تواند هم از جنبه تئوریک و هم از جنبه عملی مورد استفاده قرارگیرد،سازمانها به ایجاد محیطهایی کاری با تعهد بالا برای پرسنل خود علاقه مند هستند،زیرا تحقیقات نشان داده است که باتعهد سازمانی بالا سازمانها به نتایج ارزشمندی ازقبیل کاهش تغییر وتبدیل، بالارفتن انگیزش کارکنان،افزایش حمایت سازمانی و بهبود سطح رفتارها و… دست خواهند یافت(لابات مدین،2007،197).

 

تعهد سازمانی به عنوان یکی از اصول رفتار سازمانی، در دهه های اخیر موضوع بسیاری از متون رفتار سازمانی و مورد توجه تعداد زیادی از محققان در این زمینه بوده است که همواره سعی نموده اند مساله فوق را از ابعاد مختلف بررسی و آن را برروی عملکرد سازمان اندازه گیری نمایند، لاتعهدی و پایبندی می تواند پیامدهای مثبت و متعددی داشته باشد، کارکنانی که دارای تعهد و پایبندی هستند نظم بیشتری در کار خود دارند و مدت بیشتری در سازمان می مانند و بیشتر کاری کنند، مدیران باید تعهد و پایبندی کارکنان را یه سازمان حفظ کنند و برای این امر باید بتوانند با استفاده از مشارکت کارکنان در تصمیم گیری و فراهم کردن سطح قابل قبولی از امنیت شغلی برای آنان، تعهد و پایبندی را بیشتر کنند.(لابات مدین،2007،197).

 

شناسایی ارتباط ویژگیهای شخصی با تعهد سازمانی در این تحقیق می تواند مورد استفاده مدیران منابع انسانی و همچنین گردانندگان سازمانها و همچنین سایر افرادی که به نحوی در اداره سازمانها نقشی دارند قرارگرفته و عاملی در جهت رشد و بهبود سازمان و برطرف کردن بعضی از کاستیها باشد.

 

 

 

4 ـ اهداف تحقیق:

 

1 – سنجش میزان تعهد سازمانی واندازه گیری اثر آن بر رفتارهای شغلی کارکنان نظیر غیبت،جابجایی،و…….و ارایه اطلاعات صحیح ومناسب جهت تصمیم گیری مدیران درانجام بهتر وظایفشان.

 

2 – آگاهی از عوامل موثر بر تعهد سازمانی پرسنل و میزان آنها.

 

3 – آگاهی از رابطه تعهد سازمانی با ویژگیهای شخصی درجهت کمک به برنامه ریزی بهتر برای مدیران .

 

 

 

5 – مدل تحلیلی تحقیق:

 

تعهد سازمانی از مقولاتی است که در طی سالهای اخیر توجه پژوهشگران زیادی را به خود معطوف نموده است . شاید یکی از دلایل آن تاثیر ات بالقوه ای است که که تعهد بر بازدهی پرسنل دارد. در این تحقیق تعهد سازمانی به عنوان متغیری وابسته در رابطه با ویژگیهای شخصی که به عنوان متغیر مستقل تعریف شده است ، در نظر گرفته شده و مورد بررسی و تجزیه وتحلیل واقع می شوند. در رابطه با تعهد سازمانی می توان گفت:فردی که به شدت به سازمان متعهد است، هویت خود را از سازمان گرفته در سازمان مشارکت دارد و با آن در می آید و از عضویت در آن لذت می برد و با رضایت و تمایل به فعالیت خود ادامه می دهد که این نگرش سبب کاهش غیبت، نرخ جابجائی، عدم رضایت، و…می گردد.(ساروقی،65،1375)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ویژگیهای شخصی سن   تعهد سازمانی
جنسیت
سطح تحصیلات
وضعیت تاهل
سابقه خدمت
حقوق و دستمزد
متغیر مستقل   متغیر وابسته

 

 

 

نمودارشماره 1- 1 مدل تحلیلی تحقیق

 

6 ـ فرضیه های تحقیق:

 

 

    1. بین سن و تعهد سازمانی کارمندان رابطه معنا داری وجود دارد.

 

    1. بین جنسیت و تعهد سازمانی کارمندان رابطه معنا داری وجود دارد.

 

    1. بین سطح تحصیلات وتعهد سازمانی کارمندان رابطه معنا داری وجود دارد.

 

    1. بین وضعیت تاهل و تعهد سازمانی کارمندان رابطه معنا داری وجود دارد.

 

    1. بین سابقه خدمت و تعهد سازمانی کارمندان رابطه معنا داری وجود دارد.

 

  1. بین حقوق ودستمزد و تعهد سازمانی کارمندان رابطه معنا داری وجود دارد.

 

 

 

7 – قلمرو تحقیق:

 

         الف). مکانی: دانشکده علوم پزشکی ارومیه

 

           ب). زمانی: از آبان ماه تا آذر ماه سال 92

 

   


فرم در حال بارگذاری ...

« بررسی میزان اعتیاد به اینترنت بر اساس ویژگی‌های شخصیتی و خودکنترلی ازدیدگاه دانش آموزان دختربررسی رابطه بین مدیریت کیفیت آرد و نان و رضایت مشتریان در استان اردبیل »