وبلاگ

توضیح وبلاگ من

بررسی علل وقوع جرم ایراد ضرب و جرح توسط نیروهای مسلح علیه شهروندان و راهکارهای پیشگیری از آن(مطالعه موردی نیروهای مسلح استان چ و ب)- قسمت ۳۴

 
تاریخ: 22-12-99
نویسنده: نجفی زهرا

Bخطابتا۱عرض از مبدا۱٫۸۲۶.۱۹۵۹٫۳۸۲.۰۰۰.۱۵۶.۱۳۱.۵۲۴,۲۰۱.۰۰۱

بر اساس جدول ضرایب رگرسیون، در بتای ۵۲/۰ در سطح p≤۰/۰۵ همبستگی مثبت و معناداری را نشان می دهد.
براساس ضرایب این جدول می توان معادله خط رگرسیون را به صورت زیر نوشت:
ایراد ضرب و جرح =۱٫۸۲۶+.۱۵۶(عدم برخورد قاطع مراجع قضایی)

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

 

۵-۱- نتیجه گیری

 

۵-۱-۱- فرضیه اول: عوامل متعددی در ایراد ضرب و جرح در سازمان های نظامی، به لحاظ نوع ماموریت و ویژگی های ساختاری و محیطی، باعث بروز پرخاشگری می شود.

بنابر نتایج حاصله، r مشاهده شده در سطح p≤۰/۰۵ همبستگی مثبت و معناداری را بین ماموریت و ویژگی های ساختاری و ایراد ضرب و جرح نشان می دهد . بر اساس جدول ضرایب رگرسیون، در بتای ۵۲/۰ در سطح p≤۰/۰۵ همبستگی مثبت و معناداری را نشان می دهد. بنابراین ماموریت و ویژگی های ساختاری و محیطی، باعث بروز پرخاشگری و ایراد ضرب و جرح در میان کارکنان نیروهای مسلح می گردد.

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت ۴۰y.ir مراجعه نمایید.

۵-۱-۲- فرضیه دوم: بین عدم آشنایی نیروهای مسلح به آئین نامه انضباطی و مجموعه قوانین و مقررات و ضرب وجرح رابطه معناداری وجود دارد.

بنابر نتایج حاصله، r مشاهده شده در سطح p≤۰/۰۵ همبستگی مثبت و معناداری را عدم آشنایی نیروهای مسلح به آئین نامه انضباطی و مجموعه قوانین و ایراد ضرب و جرح نشان می دهد بنابراین فرض صفر رد شده و فرضیه دوم مورد تایید است که ضریب تعیین ۲۱/۰ بدست آمد یعنی عدم آشنایی نیروهای مسلح به آئین نامه انضباطی و مجموعه قوانین ۲۱ درصد بر ایراد ضرب و جرح تاثیرگذار است لذا بر اساس جدول ضرایب رگرسیون، در بتای ۴۶/۰ در سطح p≤۰/۰۵ همبستگی مثبت و معناداری را نشان می دهد. در نهایت به نظر می رسد عدم آشنایی نیروهای مسلح به آئین نامه انضباطی و مجموعه قوانین باعث بروز و ایراد ضرب و جرح در میان کارکنان گردد.

۵-۱-۳-فرضیه سوم: بین واگذاری مأموریت های خارج از توان به افراد و ایراد ضرب و جرح شهروندان رابطه معناداری وجود دارد.

بنابر نتایج حاصله، r مشاهده شده در سطح p≤۰/۰۵ همبستگی مثبت و معناداری را بین واگذاری مأموریت های خارج از توان و ایراد ضرب و جرح نشان می دهد . بر اساس جدول ضرایب رگرسیون، در بتای ۵۲/۰ در سطح p≤۰/۰۵ همبستگی مثبت و معناداری را نشان می دهد. بنابراین واگذاری مأموریت های خارج از توان، باعث بروز پرخاشگری و ایراد ضرب و جرح در میان کارکنان نیروهای مسلح می گردد.

۵-۱-۴- فرضیه چهارم: بین عدم توجه به شخصیت متقابل افراد(شخصیت روانی و درونی)، داشتن روحیه پرخاشگری و ناسازگاری در سازمان و ایراد ضرب و جرح رابطه معناداری وجود دارد.

بنابر نتایج حاصله، r مشاهده شده در سطح p≤۰/۰۵ همبستگی مثبت و معناداری بین عدم توجه به شخصیت متقابل افراد و ایراد ضرب و جرح نشان می دهد بنابراین فرض صفر رد شده و فرضیه دوم مورد تایید است که ضریب تعیین ۲۱/۰ بدست آمد یعنی عدم توجه به شخصیت متقابل افراد ۲۱ درصد بر ایراد ضرب و جرح تاثیرگذار است لذا بر اساس جدول ضرایب رگرسیون، در بتای ۴۶/۰ در سطح p≤۰/۰۵ همبستگی مثبت و معناداری را نشان می دهد. در نهایت به نظر می رسد عدم توجه به شخصیت متقابل افراد باعث بروز و ایراد ضرب و جرح در میان کارکنان گردد.

۵-۱-۵-فرضیه پنجم: بین عدم برخورد قاطع مراجع قضایی، و چند گانه بودن نظرات آنان با ایراد ضرب و جرح شهروندان رابطه معناداری وجود دارد.

بنابر نتایج حاصله، r مشاهده شده در سطح p≤۰/۰۵ همبستگی مثبت و معناداری را بین عدم برخورد قاطع مراجع قضایی و ایراد ضرب و جرح نشان می دهد . بر اساس جدول ضرایب رگرسیون، در بتای ۵۲/۰ در سطح p≤۰/۰۵ همبستگی مثبت و معناداری را نشان می دهد. بنابراین عدم برخورد قاطع مراجع قضایی ، باعث بروز پرخاشگری و ایراد ضرب و جرح در میان کارکنان نیروهای مسلح می گردد.

۵-۲-پیشنهادات

نتایج بررسی های اسنادی، مستندات پرونده ای و تبیین علل و عوامل موجده ضرب و جرح متهمان بیان کنندۀ چند نکتۀ مهم و اساسی است:
مرتکبین ضرب و جرح به لحاظ طیف درجاتی نوعاً درجه دار، افسرجزء و در برخی موارد سربازان هستند. شاید دلایل این موضوع را بتوان تماس زیاد و ارتباط بیشتر این درجات با متهمان، تحصیلات پایین، کمبود آموزش، تجربه کم، فشارکاری و … ذکر نمود.
۱٫ ضاربان اغلب در رسته های انتظامی و آگاهی و در مشاغل کلانتری و یگان ویژه مشغول به خدمت هستند؛ هرچند در سایر رسته ها از جمله از جمله اطلاعات و راهور و … نیز مصادیقی از ضرب و جرح دیده شده است.
۲٫هنگام اجرای طرح های انتظامی (اجتماعی) و در حین مأموریت های محوله، آمار ضرب و جرح افزایش می یابد.
۳٫ضرب و جرح ها معمولاً در چهار موقعیت اتفاق می افتند: حین دستگیری، حین دلالت به مقر، حین بازجویی و حین دلالت به مرجع قضایی؛ از این میان دو مورد اول بیشتر موضوعیت دارد.
۴٫برخی از ضرب و جرح ها در بیرون از سازمان و برخی دیگر در محیط داخلی سازمان صورت می گیرد.

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی


فرم در حال بارگذاری ...

« بررسی رابطه مهارت های اجتماعی و اضطراب امتحان با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطه شهر مرودشت- قسمت ۱۲فردی کردن مجازاتها در حقوق ایران- قسمت ۴ »