وبلاگ

توضیح وبلاگ من

بررسی رابطه سبک های حل مسئله و هوش هیجانی شاگردان با سبک های حل مسئله و هوش هیجانی اولیاءشان- قسمت ۱۲

 
تاریخ: 22-12-99
نویسنده: نجفی زهرا

روش(طرح تحقیق)

با توجه به اینکه پژوهش حاضر در صدد یافتن ارتباط سبکهای حل مسئله و هوش هیجانی فرزندان با اولیائشان و نیز مقایسه سبکهای حل مسئله و هوش هیجانی دختران و پسران است ، روش پژوهش مورد استفاده ، روش همبستگی می باشد. مزیت این روش آن است که محقق همزمان با اندازه گیری ، متغیر های زیاد ، همبستگی درونی بین آنها را هم مقایسه می کند.( دلاور ۱۳۷۴)

تصویر توضیحی برای هوش هیجانی

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.

 

جامعه آماری :

جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان دختر و پسر اول راهنمایی و اولیائشان در منطقه ۲ تهران در سال تحصیلی ۹۰-۹۱ می باشد .که شامل ۳۷۲۳ دانش آموز پسر و ۳۴۸۴ دانش آموز دختر است .از این آمار ، تعداد ۱۸۸۴ دانش آموز پسر و ۱۸۲۴ دانش آموز دختر در مدارس دولتی و ۱۷۲۳ دانش آموز پسر و ۱۳۵۶ دانش آموز دختر در غیر دولتی میباشند . مابقی در مدارس شاهد وهیات امنایی می باشند.

حجم نمونه و روش نمونه گیری

با توجه به این که برخی متون برای انتخاب حجم نمونه در مطالعات همبستگی حداقل ۳۰ آزمودنی را پیشنهاد کرده اند(دلاور ۱۳۷۶) حجم نمونه در این پژوهش ۱۱۳دانش آموز دختر و۷۵ دانش آموز پسر به همراه اولیائشان به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده است.

ابزار گرد آوری اطلاعات:

در این پژوهش ، نیز پرسشنامه حل مسئله هپنر و کراسکوف برای سنجش حل مسئله و پرسشنامه هوش هیجانی براد بری و گریوز براس سنجش بهره هیجانی مورد استفاده قرار گرفته است.
محقق بنا به توصیه استاد راهنما اعتبار پرسشنامه های مزبور را در نمونه مورد پژوهش نیز بدست آورده است که متعاقبا” بیان خواهد شد.

پرسشنامه حل مسئله هپنر و کراسکوف ( ۱۹۸۸)

این پرسشنامه ادراکات فرد را از رفتار و گرایشهای حل مسئله ارزیابی میکند. شامل ۳۵ ماده برای سنجش کفایت حل مسئله – کنترل شخصی و سبک گرایش- اجتناب مسئله است .( بذل ۱۳۸۳، پور شهسواری ۱۳۷۸) این پرسشنامه توسط رفعتی وبا راهنمایی خسروی در سال ۱۳۷۵ ترجمه و برای اولین بار در ایران استفاده شد.(خسروی و همکاران ۱۳۷۷) آلفای کرونباخ به دست آمده در تحقیق خسروی، درویزه و رفعتی (۱۳۷۷) ۶۸/۰ و در تحقیق بذل ( ۱۳۸۳) ۶۶/۰ گزارش شده است . که در حد مقبولی است. همانطور که گفته شده ، این پرسشنامه درک افراد از توانایی های حل مسئله ی خودشان را اندازه گیری می کند نه مهارتهای واقعی حل مسئله آنها را و هدف آن ارزیابی تصورات افراد از توانایی حل مسئله ، استقبال یا اجتناب از فعالیت های حل مسئله ، کنترل هیجانات و رفتار حین حل مسئله است.

معنای مولفه ها:

این پرسشنامه از سه مولفه تشکیل شده است:

  • اعتماد به نفس در حل مسئله
  • سبک اجتناب – اشتیاق
  • کنترل شخصی

این سه مولفه بر اساس تحلیل عاملی به دست آمده است . مولفه اعتماد به نفس در حل مسئله به صورت اعتماد به خود در زمانی که در فعالیت های حل مسئله شرکت می کنید ، تعریف شده است . نمره پایین در این مولفه نشانگر این است که فرد به توانایی های حل مسئله خودش باور دارد. مولفه ی سبک اجتناب – اشتیاق به عنوان گرایش کلی فرد به نزدیکی یا دوری از فعالیت های حل مسئله تعریف شده است . مولفه سوم یعنی کنترل شخصی ، نشان می دهد که شخص تا چه حد باور دارد که در زمان حل مساله تحت کنترل هیجانات و رفتارها ی خودش است.(هپنر ۱۹۸۸)
این پرسشنامه حاوی ۳۵ سئوال بر اساس مقیاس گزینه ای لیکرت است. در این پرسشنامه افراد بر اساس مقیاس لیکرت به پرسش ها پاسخ می دادند که درجه بندی آن عبارتند از:
کاملا” موافقم – تا حدی موافقم کمی موافقم – کمی موافقم – کمی مخالفم – تاحدی مخالفم – کاملا” مخالفم.
پایایی این پرسشنامه بر اساس دوبار اجرا در فاصله دو هفته بین ۸۳/۰ تا ۸۹/۰ گزارش شده است. (کلارک ۲۰۰۲) همچنین با توجه به ضریب آلفای به دست آمده ( اعتماد به نفس در حل مسئله ۸۵/۰ ، استقبال یا اجتناب از فعالیت ها ی حل مسئله ۸۴/۰ و کنترل هیجانات و رفتار حین حل مسئله ۷۲/۰ ) عامل ها از سازگاری درونی مطلوب و قابل قبولی برخوردار هستند ( کلارک ۲۰۰۲)

پرسشنامه هوش هیجانی برادبری و گریوز:(۲۰۰۵)

این آزمون دارای ۲۸ ماده است که به ۴ مقیاس خود آگاهی ، مدیریت خود ، آگاهی اجتماعی و مدیریت روابط ، تقسیم می شود . شیوه نمره گذاری آزمون با بهره گرفتن از مقیاس ۶ درجه ای از ۱ تا ۶ انجام می شود . جمع نمرات آزمودنی در هر یک از سوال ها نیز نمره ی کل آزمون راتشکیل می دهد. ضرایب پایایی برای ۴ مهارت تشکیل دهنده ی هوش هیجانی و جمع کل نمره ها مربوط به ۳۶ دانشجو برای خود آگاهی (۷۳/۰) مدیریت خود (۸۷/۰) آگاهی اجتماعی ( ۷۸/۰) مدیریت روابط( ۷۶/۰) و نمره کل هوش هیجانی (۹۰/۰) گزارش شده است.( گنجی ۱۳۸۵)
گنجی برای تعیین اعتبار همگرا ی این آزمون ، آن را همراه با آزمون هوش هیجانی با- اون ( ۱۹۹۷) در یک گروه ۹۷ نفری اجرا و ضریب همبستگی را ۶۸/۰ گزارش کرده است. در پژوهشی دیگر ( گنجی ، میر هاشمی و ثابت ۱۳۸۵) ضریب پایایی آزمون هوش هیجانی براد بری – گریوز برای کل (N=540)برابر ۸۳/۰ به دست آمد.

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

معنای نمرات :

نمرات ” آزمون هوش هیجانی ” براساس یک هنجار حاصل شده است. یعنی نمرات شما با نمرات دههاهزار پاسخ دهنده مقایسه شده است .بنابر این نمرات به دست آمده ،جایگاه شما در مقایسه با سایر پاسخ دهندگان را نشان می دهند .
توضیحات صفحه بعد را بخوانید تا بهتر متوجه شوید که نمره ی شما در هر یک از مهارتها چه معنایی دارد.

 

 

 

 


فرم در حال بارگذاری ...

« دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق- قسمت ۲۲صور خیال در غزلیّات نظیری نیشابوری- قسمت ۱۸ »