وبلاگ

توضیح وبلاگ من

بهبودعملکردشبکه بخار در شرکت پالایش نفت شیراز- قسمت ۱۱

 
تاریخ: 22-12-99
نویسنده: نجفی زهرا

 

  • میزان ۱۸تن در ساعت از بخار تولید شده در دو دستگاه توربوژنراتور مشابه برای تولید نیروی الکتریسیته مورد نیاز سیستم مصرف و بصورت مایع با دمای ۶۶٫۴ درجه سانتیگراد به مخازن مربوطه ارسال می گردد. فشار جریان خروجی از توربین بدلیل وجود خلاء( psig ) 8 .10 – و نیروی الکتریسیته تولیدی جمعا” برابر ۳۰۰۰ (کیلو وات) با راندمان تقریبی ۶۵٫۳ درصد می باشد.

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

 

  • ۳۳ تن در ساعت از بخار فشار بالای تولید شده در مجموعه توربین های با خروجی بخار فشار متوسط (Class A Turbines ) مربوط به توربو پمپ های سیستم آب خنک کننده گردشی ، سیتم تامین سوخت های مایع ، تلمبه های آب آتش و آب خوراک واحد تولید آب صنعتی و…. مصرف می گردد.
  • ۱۷ تن در ساعت از بخار فشار بالای تولید شده در مجموعه توربینهای با خروجی فشار بسیار کم (psi15)( Class B Turbines ) مربوط به توربو پمپ های آب خوراک دیگهای بخار و دمنده های هوای دیگهای بخار و … مصرف می گردد. خروجی این توربینها به میزان ۱۷ تن در ساعت به مسیر اصلی بخار فشار کم تزریق می گردد.
  • انرژی موجود در ۳۳ تن در ساعت از بخارفشار بالای تولید شده در مجموعه توربو کمپرسور- های واحد های تبدیل کاتالیستی و آیزو ماکس (Class D Turbines ) مصرف میگردد. میعانات تولید شده این جریان به مخازن مربوطه ارسال می گردد.
  • ۴۲ تن در ساعت از این بخار به همراهی ۶ تن آب تصفیه شده ( یا میعانات جمع آوری گردیده ) خوراک سیستم کاهش فشار ( Letdown Station ) گردیده و به میزان ۴۸ تن در ساعت بخار فشار متوسط (psi 150 ) تبدیل میگردد. بدون آنکه از انرژی نهفته در آن اسنفاده گردد. همانگونه که امروزهمه می دانیم این امر از اشتباهات مسلم طراحان پالایشگاه شیراز می باشد.

 

جمع بخار در جریان درمسیر بخار سطح فشار متوسط، ۸۱ تن در ساعت می باشد که بشرح ذیل توزیع و مصرف می گردد:

  1. میزان ۲۰ تن در ساعت از بخار فشار متوسط جهت تولید خلاء ،گرم نگهداشتن مسیرهای انتقال ومخازن ذخیره سازی مواد نفتی و همچنین تامین گرمای مورد نیاز برخی از جوش آورنده ها ( Reboilers ) استفاده می گردد.
  2. میزان ۱ تن در ساعت از بخار فشار متوسط در توربینهای ( Class E Turbines ) باخروجی بخار فشار کم (psi 60 ) مورد استفاده قرار می گیرند.
  3. میزان ۶۰تن در ساعت از این بخار خوراک سیستم کاهش فشار ( Letdown Station ) گردیده و به بخار فشار کم (psi 60 )تبدیل میگردد.در اینجا نیز از انرژی نهفته در آن اسنفاده نمی گردد.

جمع بخار تزریقی به مسیر بخار فشار کم(psi 60 ) ، ۶۳ تن در ساعت می باشد که بشرح ذیل توزیع و مصرف می گردد:

  1. ۲۳ تن در ساعت در فرایند های سبک زدائی محصولات نفتی مصرف میگردد.
  2. ۳۱ تن در ساعت آن بکمک سیستم کاهش فشار بدون آنکه از انرژی نهفته در آن اسنفاده گردد، به سطح بخار فشار بسیار کم (psi 15 ) تبدیل می شود.
  3. اتلاف بخار در شبکه بخار فشار کم در حدود ۱۰ تن در ساعت برآورد می گردد.

جمع بخار در جریان درمسیر بخار فشار بسیار کم معادل ۴۸ تن در ساعت می باشد که بشرح زیر توزیع و مصرف می گردد:

  1. مصرف در دستگاه تولید آب صنعتی برابر ۱۵تن می باشد.
  2. ۱۴ تن در ساعت جهت هوازدائی آب خوراک دیگهای بخار ارسال می گردد.
  3. میزان اتلاف بخار در شبکه بخار فشار بسیار کم در حدود ۴ تن در ساعت برآورد گردیده است.
  4. ۱۴ تن در ساعت میزان اضافی این بخار به آتمسفر تخلیه می گردد.

همانگونه که اشاره گردید،واحدهای سرویس جانبی در مجتمع های صنعتی همواره واحدهای هزینه بری هستند و بخش عمده ای از منابع مالی شرکت را بخود اختصاص میدهند .
میزان هزینه های سیستم تولید و توزیع بخار در شرکت پالایش نفت شیراز،دراین سناریوی تولید که همان هزینه های شرایط عملیات جاری سیستم می باشد، بدست آمده بکمک تابع هدف چهل و سه میلیون و هفتصد و نود هزار دلار در سال می باشد. واین هزینه سرسام آور اهمیت و جایگاه بسیار والای اقدام در راستای اصلاح الگوی مصرف و بهینه سازی سیستم را بسیار نمایانگر می سازد.
شکل شماره (۴-۱) :سناریوی اول
جداول شماره (۴-۱) :سناریوی اول

 

 

 

 


فرم در حال بارگذاری ...

« پایان نامه رتبه بندی مدیریت دانش؛مدل مدیریت دانش SECIسنجش پایبندی مدیران شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به استانداردهای حاکمیت شرکتی- قسمت ۹ »