وبلاگ

توضیح وبلاگ من

تأثیر هشت هفته تمرین هوازی و رژیم غذایی کاهش وزن بر نیمرخ لیپیدی خون و آدیپونکتین زنان غیرفعال میانسال- قسمت ۸

 
تاریخ: 22-12-99
نویسنده: نجفی زهرا

وزن و درصدچربی: با بهره گرفتن از ترازوی دیجیتال و کالیپر و روش جکسون و پولاک در آغاز و پایان تحقیق اندازه گیری شد.
اندازه گیری شاخص توده بدن :
جهت اندازه گیری شاخص تودۀ بدن آزمودنیها، قبل از شروع تمرینات بدنی ابتدا قد و وزن آنها اندازه گیری شد، سپس با بهره گرفتن از تقسیم وزن به مجذور قد به متر، شاخص تودۀ بدن آزمودنیها به دست آمد. در این فرمول، وزن بر حسب کیلوگرم و قد بر حسب متر و واحد شاخص تودۀ بدن کیلوگرم بر- مترمربع میباشد.
برنامه تمرین هوازی:
تمرین هوازی با شدت ۶۵ درصد ضربان قلب بیشینه شروع و در ادامه بعد از هر دو هفته ۵ درصد به فشار تمرین افزوده میشد و کل دوره به مدت ۸ هفته و هفتهای ۳جلسه (درمجموع ۲۴جلسه) انجام شد (۹۵). مدت تمرین آزمودنیها در هرجلسه حدود۶۰ دقیقه بوده و تمرین ها شامل سه بخش گرم کردن (۱۰دقیقه)، حرکات ورزشی ایروبیک(۴۰دقیقه) و سردکردن(۱۰دقیقه) بود. شدت تمرین از طریق ضربان سنج ساعتی پولار درحین تمرین کنترل میشد. شرایط تمرین برای همه آزمودنی ها یکسان بود.
روش تعیین شدت تمرین :
شدت تمرین بر اساس روش ضربان قلب ذخیره کارونن[۱۹] تعیین گردید (۲۰۵). برای استفاده از این روش باید چند محاسبه ساده انجام داد. بدین ترتیب که:
۱- ابتدا از تفاضل سن به سال از عدد ۲۲۰ حد اکثر ضربان قلب [۲۰] به دست می آید؛
سن – ۲۲۰ = حد اکثر ضربان قلب
۲- اکنون ضربان قلب فرد در زمان استراحت[۲۱] را از حد اکثر ضربان قلب تفریق می کنیم تا ضربان قلب ذخیره ای به دست آید؛
ضربان استراحت – حداکثرضربان قلب = ضربان قلب ذخیره ای
۳- ۶۰ و ۸۰ درصد ضربان قلب ذخیره ای محاسبه شود؛
۴- ضربان قلب استراحتی به این دو عدد اضافه شود تا محدودۀ ضربان قلب هدف [۲۲] به دست آید؛
ضربان قلب استراحت + درصدضربان× ضربان بیشینه = ضربان قلب هدف
رژیم کاهش وزن پلکانی :
پروتکل کاهش وزن تدریجی این تحقیق برگرفته از تحقیق رشیدلمیر و همکاران میباشد (۳۶, ۳۷). مدت دوره هشت هفته در نظرگرفته شد و نحوه تقسیمات زمان بر اساس هفته صورت گرفت. این برنامه به سه مرحله تقسیم میشود، دو مرحله سه هفته ای، یک مرحله دو هفته ای، در مرحله سه هفتهای، در دو هفته ابتدایی آن، ابتدا مقداری از حجم غذای مصرفی روزانه کم شده، سپس در هفته سوم هر مرحله، میزان کاهش غذای مصرفی روزانه به مرحله قبل از آن بر میگردد. البته بهجز صبحانه که در طول این برنامه بطور کامل صرف خواهد شد که حدود ۲۰ درصد از کل کالری دریافتی روزانه به این وعده اختصاص داده شد. و این کاهش حجم غذای دریافتی مربوط به وعدههای ناهار و شام میباشد(جدول ۱-۳). به این صورت که در مرحله اول این برنامه در دو هفته اول به میزان ۲۰ درصد از حجم غذای دریافتی روزانه آنها کاسته شده و در هفته سوم، حجم غذای مصرفی همانند دریافت کالری روزانه مطابق قبل از اجرای برنامه گردید. در مرحله دوم نیز در دو هفته ابتدایی آن میزان کاهش غذای مصرفی روزانه به ۳۰ درصد افزایش یافته و در هفته سوم این مرحله، این عدد به ۲۰ درصد تنزل یافت. سپس در مرحله آخر برنامه و در دو هفته آخر آن، میزان کاهش غذای مصرفی روزانه ۴۰درصد نسبت به قبل از شروع مداخله بود.
جدول ۳- ۱: پروتکل کاهش وزن پلکانی در هشت هفته

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.

 

 

 

 

 


فرم در حال بارگذاری ...

« بررسی فشار مراقبتی و عوامل مرتبط با آن در مراقبین بیماران همودیالیزی مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی رازی شهر رشت در سال ۱۳۹۲- قسمت ۱۳مقایسه عملکرد سازمان تربیت بدنی استان مرکزی با استان قم با استفاده از روش کارت امتیازی متوازن- قسمت ۹ »